Meer aandacht voor personeel? Tja, geen tijd!

Afbeelding bekijken op volledige grootte

Ondernemers in de installatiebranche zeggen hun werknemers het allerbelangrijkste te vinden. Nog belangrijker dan klanten. Maar als ik ze vraag hoeveel tijd ze eraan besteden dan is dat – vooral bij kleinere installateurs – vaak maar bar weinig. Tja, we zijn druk, druk, druk. Maar hoe doorbreek je dat? Techniek Nederland en Wij Techniek hebben daar allerlei handige hulpmiddelen en tools voor. Zo komt er zelfs gratis een P&O-adviseur langs. Maar dan moet je wel weten waar je moet aankloppen voor die hulp.

Volgorde omdraaien

Vooral kleinere bedrijven zijn vaak erg bezig met de waan van de dag. Bijvoorbeeld met het vinden van een nieuwe monteur. Omdat er net weer eentje vertrokken is. Dat kost erg veel tijd, maar ook veel geld. Wist je dat het opvangen van een vertrokken collega al snel zo’n 15.000 euro kost? Je zou die volgorde moeten omdraaien: door aan de voorkant meer tijd te besteden aan een actief personeelsbeleid. Natuurlijk weten we allemaal dat het binden & boeien van personeel erg belangrijk is. Maar kleine bedrijven missen vaak net het volume om daar een aparte P&O-er voor aan te nemen.

Handige tools

Juist voor die installatiebedrijven hebben Techniek Nederland en Wij Techniek allerlei handige hulpmiddelen en tools ontwikkeld waarmee ze de markt op het gebied van P&O ondersteunen. Daar zijn allerlei budgetten voor – voor leden kost het dus niets! – het probleem is alleen dat maar weinig installateurs ‘deze potjes’ weten te vinden en daar gebruik van maken. Daarom eerst maar even een link naar een pagina van Techniek Nederland waar alle informatie over deze gratis P&O-ondersteuning gebundeld is.

Zo is er bijvoorbeeld de website penoinstallatie.nl waar je als installatiebedrijf antwoord vindt op (bijna) alle vragen op het gebied van personeel en organisatie. Van werving tot ontslag, van strategisch HRM tot het  omgaan met verzuim. Ook zijn er voorbeeldbrieven te vinden die je gratis kunt downloaden en gebruiken. Dat scheelt je als installatiebedrijf dus heel veel werk en tijd. Ook kun je gratis 4 uur hulp van een P&O-adviseur krijgen. Dit is een specialist die de markt door en door kent. En voor het moderniseren van je eigen P&O-beleid is er in het kader van ‘Bouw aan de toekomst’ zelfs 16 uur aan ondersteuning mogelijk. Maar dan moet je dus wel zelf aan te bel trekken. Het gaat niet vanzelf.

Scan

Ik kan me voorstellen dat het je wat duizelt. Van de vele mogelijkheden die er zijn. Misschien is het daarom goed om eerst te beginnen met een scan. Dat kost je maar tien minuten en geeft een goed beeld van waar je nu staat op het gebied van P&O en waar je aan kunt werken met daarbij concrete tips. Ik ben benieuwd: ga je die uitdaging aan of zeg je nog steeds: ‘geen tijd, dat doe ik later nog wel eens…’.

Over Stefan van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur bij Bol Adviseurs. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs. Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Week van de CO-certificering - 27 t/m 31 oktober bij Installatie!

Alles wat je moet weten over de CO-certificering in één week. Met webinars, podcasts, expertportretten, checklists en whitepapers krijg je inzicht in techniek, praktijk en beleid – én tools om direct mee aan de slag te gaan.