Bosch Groep heeft de grootste overname in zijn geschiedenis afgerond, gericht op snelle groei in de sector voor verwarmings-, ventilatie- en airconditioningoplossingen (HVAC). Door de aankoop van de residentiële en lichte commerciële HVAC-activiteiten van Johnson Controls en de volledige overname van joint venture Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning, verdubbelt Bosch zijn divisie Home Comfort naar een omzet van ruim 8 miljard euro met meer dan 25.000 medewerkers wereldwijd.
De overname versterkt Bosch vooral in Amerika en Azië, waardoor het bedrijf wereldwijd een leidende speler wordt op het gebied van verwarming, ventilatie en airconditioning voor woningen en kleine commerciële gebouwen. De aankoopprijs bedraagt circa 7,4 miljard euro (8 miljard Amerikaanse dollar) en omvat strategisch belangrijke bedrijfsinvesteringen en joint venture-belangen.

“Met de grootste overname in onze bedrijfsgeschiedenis versnellen we onze groei, vergroten we onze wereldwijde aanwezigheid en versterken we onze energie- en gebouwtechnologietak aanzienlijk”, aldus Stefan Hartung, voorzitter van de raad van bestuur van Bosch.
De overname omvat ook strategisch belangrijke bedrijfsinvesteringen en joint venture-belangen, onder andere in componentfabrikanten en verkooppartners. Deze investeringen zullen naar verwachting een aanzienlijke bijdrage leveren aan het toekomstige financiële resultaat van Home Comfort.
Groeiende vraag naar airconditioningoplossingen
De markt voor airconditioningoplossingen groeit snel, mede door klimaatverandering. Volgens berekeningen van het Internationaal Energieagentschap uit 2018 zal een wereldwijde temperatuurstijging van slechts één graad Celsius tegen 2050 de behoefte aan koeling wereldwijd al met 25 procent doen toenemen. Klimaatonderzoekers verwachten echter al een aanzienlijk grotere opwarming van de aarde.
Bosch verwacht dat de wereldwijde HVAC-markt jaarlijks met maximaal 5 procent groeit tot 2030. Airconditioning vormt twee derde van de totale HVAC-markt, met naar verwachting meer dan 200 miljoen verkochte units per jaar in 2030.
“Wij willen deze markt vormgeven met energiezuinige oplossingen waarmee mensen comfortabel en gezond kunnen leven, zelfs bij steeds hogere temperaturen,” zegt Frank Meyer, verantwoordelijk voor energie en bouwtechnologie binnen Bosch.
Sterke merken en geïntegreerd aanbod
Door deze overname voegt Bosch internationale merken toe aan zijn HVAC-portfolio, zoals York in de VS en Hitachi in Azië, naast gevestigde merken Bosch en Buderus. Dit maakt het mogelijk om klanten wereldwijd vanuit 1 bron te bedienen met een breed scala aan HVAC-oplossingen. Bosch verwacht dankzij geïntegreerde inkoop en gezamenlijke productontwikkeling al vanaf 2026 kostenbesparingen te realiseren.


Regionale benadering voor specifieke markten
Bosch kiest voor een sterke regionale aansturing om optimaal in te spelen op lokale marktbehoeften. In de VS ligt de nadruk op centrale kanaalsystemen, terwijl in Azië vooral vraag is naar kanaalloze oplossingen en VRF-technologie (variabele koudemiddelstroom). Europa, het Midden-Oosten en Afrika kennen grote diversiteit, variërend van warmtepompen tot hybride verwarmingssystemen.
“Onze nieuwe regionale organisatie helpt om snel en effectief in te spelen op uiteenlopende klantwensen,” aldus Jan Brockmann, de nieuwe wereldwijde president van Home Comfort.
Het wereldwijde productienetwerk van Home Comfort groeit door de overname van 17 naar 33 fabrieken, terwijl het aantal ontwikkelingslocaties toeneemt van 14 naar 26. De integratie van de nieuwe bedrijfsonderdelen binnen Bosch Home Comfort wordt naar verwachting eind 2027 afgerond.
Wisseling directie
In de toekomst zullen de activiteiten van Home Comfort rechtstreeks worden aangestuurd vanuit de 3 wereldregio’s Amerika, Azië en Europa/Midden-Oosten/Afrika. Deze oriëntatie komt ook tot uiting in de nieuwe wereldwijde directie van de divisie per 1 augustus 2025.
Lees meer op de website van Bosch