In een nieuw boek delen 26 bedrijven uit de installatie-, bouw- en vastgoedbranche hoe ze hun cultuur inzetten om wendbaar en succesvol te blijven. Zo wil het boek Bouwen aan cultuur bij verandering laten zien wat werkt, waar organisaties tegenaan lopen en welke lessen zij hebben geleerd.
De bouw-, installatie- en vastgoedbranche staat volgens auteurs Inge Sijpkens en Sascha Murk onder druk door technologische ontwikkelingen, verduurzaming, personeelstekorten en veranderende klantvragen. Het nieuwe boek Bouwen aan cultuur bij verandering laat zien hoe organisaties hun cultuur kunnen inzetten om wendbaar en succesvol te blijven.
26 bedrijven delen praktijkervaringen
In het boek komen 26 bedrijven uit de sector aan het woord. Zij delen ervaringen met cultuurverandering, leiderschap en samenwerking bij fusies, digitalisering, gebruik van nieuwe materialen en veranderende klantvragen.
“Verhalen over cultuur en verandering vind je overal in onze sector. Wij hebben gezocht naar voorbeelden die praktisch toepasbaar zijn: ‘Ah, zo doen zij het, dat lukt bij ons misschien ook’,” aldus de auteurs.
Daarmee wil het boek concrete handvatten bieden voor installatiebedrijven, bouwbedrijven, vastgoedondernemingen en ketenpartners die wendbaar willen blijven.
Cultuur als sleutel voor wendbaarheid
Volgens Sijpkens en Murk vraagt de veranderende markt om nieuwe omgangsvormen, waarden, leiderschap en communicatiestijlen. Een sterke organisatiecultuur helpt bedrijven aantrekkelijk te blijven voor nieuwe medewerkers en relevant voor opdrachtgevers.
Praktische onderwerpen in het boek zijn onder meer:
- Aanpakken van cultuurverandering bij fusies en digitalisering
- Wendbaarheid bij veranderende klantvragen en wetgeving
- Aantrekkelijk blijven voor de nieuwe generatie medewerkers
- Integratie van nieuwe materialen en innovatieve bouwmethoden
Meer informatie over het boek en de deelnemende bedrijven is te vinden op www.bouwenaancultuur.nl.

