Nefit: 88.000 branders vervangen

Afbeelding bekijken op volledige grootte

De problemen met de branders van de Nefits TopLine-toestellen blijven het bedrijf achtervolgen. De ketelfabrikant gaat een brief sturen naar alle consumenten met een TopLine cv-ketel, waarin geadviseerd wordt de brander te vervangen, wanneer dit nog niet gebeurd is. Het gaat om de typen TopLine, TopLine Compact en TopLine AquaPower (Plus) tot en met 30 kW, uit de periode 2006 -2009.

Branderklemmen

Al in 2009 constateerde de Nefit dat de branderklemmen in de Topline-ketels na onderhoud niet altijd goed worden vastgezet. Hierdoor is de brander niet goed afgesloten en kunnen er onderdelen smelten door ontsnapte rookgassen. Het is niet duidelijk of dit ooit echt brand heeft veroorzaakt, maar wel zijn er 7 gevallen bekend waar onderdelen zijn gesmolten, meldt de NOS.

Kostenloze vervanging

De afgelopen jaren zijn de branders van 40.000 ketels al vervangen, maar bij 88.000 ketels is dat nog niet gebeurd. Daarom doet Nefit alsnog een oproep aan consumenten. Woningeigenaren met een TopLine-ketel kunnen de brander kostenloos laten vervangen tijdens het eerstvolgende onderhoud. Woningeigenaren die geen vaste installateur of onderhoudspartij hebben, kunnen contact opnemen met de Nefit consumentenservice.

21 reacties op “Nefit: 88.000 branders vervangen

  1. Anneke Schriever

    Valt mijn NEFIT TOPLINE HRC 25 CW 4 hier ook onder?
    Aankoopdatum 20/10/2008.

    Serienummer 321-08-39-5229.

    mvg

    Anneke Schriever

    1. frank van eersel

      ja, dit model valt ook onder de risico groep, als er na 2009/2010 nog geen nieuwe brander in is gekomen met branderpakking/luchtverdeelplaat in 1 dan moet die ZSM vervangen worden.

  2. F.O.Zuurman

    Ons cv ketel Nefit Topline compact HRc 25 geplaatst 05-04-2007 heeft de serienummer 321-07-11-5046 moet hier de brander ook in worden vervangen?

    1. frank van eersel

      ja, dit model valt ook onder de risico groep, als er na 2009/2010 nog geen nieuwe brander in is gekomen met branderpakking/luchtverdeelplaat in 1 dan moet die ZSM vervangen worden.

      1. Henk Tr

        ZSM is niet nodig, in de brief van Nefit staat dat er geen reden tot paniek is en dat het toestel bij de eerstvolgende service beurt gecontroleerd dient te worden.

        zie citaat :
        Wat moet ik als installateur doen?

        Om dit te realiseren doen wij een beroep op U als als installateur en de consument om hun medewerking te verlenen aan deze preventieve vervanging die zal plaatsvinden tijdens een onderhoud- of storingsbezoek. Deze actie is afgestemd met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De brander hoeft niet per direct vervangen te worden, maar het vervangen kan worden meegenomen in het reguliere onderhoud van het toestel. De vervangingsactie loopt tot 31 december 2018.
        immers. Het is dus geen acuut probleem zoals hier en daar in de media werd gemeld.

        1. frank van eersel

          Beste Henk Tr.,

          Als er nu nog mensen zijn die een oud model brander in een topline uit 2006/2009 hebben hebben ze waarschijnlijk ook geen onderhoudscontract of vaste installateur waar nefit dus op doelt, voor deze mensen was dus mijn bericht bedoeld, mensen die wel regelmatig onderhoud laten uitvoeren zullen hoogstwaarschijnlijk de oude brander niet in het bezit hebben aangezien nefit voorschrijft om de branderpakking periodiek te vervangen (1x per 4 jaar of zoveel eerder). Aangezien de oude branderpakkingen al sinds 2010 niet meer leverbaar zijn zou je toch verwachten dat deze al vervangen zouden zijn, blijkt helaas dus niet het geval.

          Mvg,
          Frank van Eersel

  3. G.J. Overpelt

    Wij hebben een Nefit Topline Aqua Power HRC30 CW6 uit 2009
    serie nummer 333-09-27-5034
    Valt deze ook onder de modellen waarvan de brander moet worden vervangen

  4. Michel

    ja, dit model valt ook onder de risico groep, als er na 2009/2010 nog geen nieuwe brander in is gekomen met branderpakking/luchtverdeelplaat in 1 dan moet die ZSM vervangen worden.

  5. André

    Veel branders zijn al op kosten van de klant vervangen door aanhoudende 6C storingen

    1. Frank van eersel

      Beste André, 6C storingen worden ook veelal veroorzaakt omdat de servicemonteur de aluminium deksel van de warmtewisselaar niet controleerde op oxidatie, veelal volstaat het om met schuurlinnen de ionisatie blokjes aan de binnenzijde van de deksel iets op te schuren, dit zie je dan terug in de ionisatiemeting.

  6. jan

    Mijn nefit topline ketel heeft serie nummer 341-10-14-5144.
    Moet deze brander ook vervangen worden

    1. frank van eersel

      Mijn advies is in dit geval om wel de installateur in te schakelen om het te laten controleren, kan namelijk net wel of net niet de betreffende serie zijn, ik zou het wel laten nazien.

  7. frank van eersel

    Beste mensen,

    Als Uw serienummer er als volgt uitziet, 333-09-27-5034, dan zijn het vierde en vijfde cijfer het bouwjaar, vanaf “11” valt Uw toestel dus niet onder de risicogroep.

    Met vriendelijke groet,

    Frank van Eersel

  8. Cor Bruning

    Goede middag, hier een reactie van Cor.

    Destijds, toen ik nog in de service werkte, verbaasde ik mij over een dergelijke constructie. Je weet hoe dat gaat, de fabrikant bepaalt.
    Graag zou ik me nog dik een jaar kwalitatief willen inzetten. Het opknappen van ketels en goed werkende installaties bij klanten achterlaten is dan mijn motto. Uiteraard wel in een vast dienstverband. Mijn opleidingen zijn E en W op mts-niveau en jaren ervaring in de energiewereld.

    Met vriendelijke groet Cor.

  9. Inst. bedr. JK

    Zit het probleem wel in de brander? Ik kom veel namelijk nogal veel kromme en lekke warmtewisselaars tegen. Zoals ook hier is te zien:
    https://www.youtube.com/watch?v=YXTCO4g8hhM

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Week van de CO-certificering - 27 t/m 31 oktober bij Installatie!

Alles wat je moet weten over de CO-certificering in één week. Met webinars, podcasts, expertportretten, checklists en whitepapers krijg je inzicht in techniek, praktijk en beleid – én tools om direct mee aan de slag te gaan.