Het schrappen van de verplichting om in 2026 leidt tot verschillende reacties. Branchevereniging Techniek Nederland is boos, Remeha is teleurgesteld, Intergas begripvol. Installateurs reageren met nuance: de vraag naar hybride warmtepompen zal blijven bestaan.
Reacties worden later vandaag aangevuld
Het schrappen van de rendementseis is voor Techniek Nederland onverteerbaar. Voorzitter Doekle Terpstra: “Installateurs en fabrikanten hebben tientallen miljoenen geïnvesteerd in opleidingen en productiecapaciteit. Dit besluit brengt een complete sector in grote problemen. We hebben afspraken gemaakt met de overheid en verwachten van de overheid dat zij die afspraken nakomt. Dit moet echt van tafel.”
Verbazing: inzet wordt niet benut
De beide verenigingen die in Nederland de belangen behartigen van de warmtepompindustrie, Vereniging Warmtepompen en NVI-GO, spreken hun verbazing uit over het voorstel van de nieuwe coalitie om de ingezette koers niet door te zetten. Ze zetten vraagtekens bij de haalbaarheid van de energietransitie en klimaatdoelstellingen. “De nieuwe regering diskwalificeert de warmtepompenbranche die in de publiek-private uitwerking van het actieplan (hybride) warmtepompen zwaar heeft geïnvesteerd in productiecapaciteit.” Een aantal belangrijke investeringen zijn volgens de industrie tevergeefs geweest. “Vanuit de overheid is er een stimulans geweest om de productiecapaciteit te verhogen, innovatieprogramma’s te starten, communicatieprojecten uit te voeren en actief te worden rond prestatieborging en normering. Deze inzet gaat nu niet benut worden.”
‘Nog altijd goede keus’
Stijn Otten van HeatTransformers: “Het schrappen van de verplichting past in het beeld van zwalkend overheidsbeleid rondom de energietransitie. Maar gaat de doorbraak van de warmtepomp niet belemmeren.” HeatTransformers installeert op dit moment honderden warmtepompen per maand. “We groeien nog elke maand. De markt zal niet verschrikkelijk hard blijven groeien, maar wel blijven groeien. De financiële businesscase en de CO2-besparing van de techniek blijven gunstig. Wat belangrijker is, is dat de ISDE-subsidie overeind blijft.” De ISDE-subsidie vergoedt een derde van de aanschafkosten van een warmtepomp. “Voor het kopje bestaanszekerheid zou de overheid er verstandig aan doen om het Warmtefonds, waarbij verduurzaming voor mensen met een kleine beurs bereikbaar wordt, te stimuleren.”
Goed nieuws
Martijn Verspeek, eigenaar van Installatiebedrijf Verspeek, heeft ook vol ingezet op de hybride warmtepomp. Hij vindt het schrappen van de eis voor zijn markt, de particuliere woningeigenaar, juist goed nieuws. “Ik ben er voorstander van dat woningeigenaren vanuit een gezonde motivatie en dus vrijwillig kiezen voor (hybride) warmtepomptechniek.”
‘Geïnvesteerd in productielokaties’
Remeha, marktleider in hybride warmtepompen betreurt de beslissing. Directeur Arthur van Schayk: “Het zou positief bijdragen aan de versnelling van de energietransitie. De continue verandering in politiek beleid remt echter wel de noodzakelijke innovatie en versnelling. Remeha heeft geïnvesteerd in productontwikkeling en de opening van een warmtepompfabriek, mede op basis van de norm-aankondiging in 2022. Ondanks deze ontwikkeling blijft onze visie ongewijzigd: wij blijven geloven in de hybride warmtepomp, nu en in de toekomst. Het is de meest (financieel) interessante oplossing voor verduurzaming van bestaande woningen: zowel qua CO2-reductie, gasbesparing als financiële investering.”
Draagvlak en haalbaarheid
Bij Intergas, dat ook fors investeerde in productielijnen, is begrip: de Drentse fabrikant van ketels en warmtepompen onderschrijft de focus van de formerende partijen op het gebied van draagvlak, haalbaarheid en energieonafhankelijkheid. Arno La Haye, Managing Director bij Intergas: “Wij zijn ervan overtuigd dat een hybride installatie de beste keuze is om de bestaande bouw duurzaam te verwarmen. Door lagere aanschafkosten dan een all-electric systeem is het voor de meeste huishoudens een haalbare oplossing. Daarbij is aangetoond bij het demonstratieproject ‘Hybride Verwarmd’ dat een hybride systeem tot een gasbesparing van 80% kan leiden. Hiermee wordt de hybride warmtepomp binnen enkele jaren terugverdiend. Bovendien wordt ruim voldoende CO2-uitstoot bespaard om de klimaatdoelen te halen en is de hybride ‘netcongestie-proof’, omdat het apparaat altijd terug kan vallen op de gasketel.” Ook Rob Maassen, Country Manager ATAG Verwarming heeft woorden van die strekking: het schrappen van de verplichting brengt de trend niet in gevaar, maar beïnvloedt hooguit het tempo.
Europese regels
Voor Nefit Bosch is het schrappen van de ‘verplichte warmtepomp’. niet onverwacht. Het bedrijf vraagt zich wel af hoe het kabinet dan wel wil vasthouden aan de klimaatdoelen. “Ook de verplichtingen in EU- verband blijven natuurlijk onveranderd staan”, verwijst het bedrijf naar de Europese EPBD en Ecodesign regelgeving, die solo cv-ketelvervanging op langere termijn ook wil verbieden. “De vraag is dan hoe dit kabinet aan de doelen wil voldoen zonder maatregelen in de gebouwde omgeving.”
Moeten er toch weer een paar omgekocht worden bij de regering
Dat gedwongen beleid komt niet uit de lucht vallen zeker niet met die oude zakkenvullers
Nee, ik heb niet op deze partijen gestemd. Maar ze hebben wel gelijk. De warmte pomp is een financiële aderlating (subsidie betalen we zelf) en het is, de Wp, ook een aanslag op onze infrastructuur. Eerst de grote bedrijven en kantoren op alternatieve bronnen. Dan pas de burger.
Al de positieve reakties zijn “wishfull thinking” dit omadt als de salderings regeling dreigt te worden afgeschaft per 01-01-2027 de consumenten nu reeds terughoudend zullen zijn om een warmtepomp aan te schaffen, let wel: nú reeds en niet pas na 01-01-2024.
m.a.w. er moet snel het besluit genomen worden de salderings regeling voort te zetten en ook de zekerheid te geven dat deze regeling nog vele jaren in stand zal worden gehouden en niet, zoals nu, 3 maanden geleden het wetsvoorstel voor afbouw afwijzen (door de 1e kamer) en na 3 maanden weer melden dat over 2 jaar de regeling zal worden afgeschaft: een schoolvoorbeeld van onbetrouwbaarheid van de overheid !!!
Ook deze opgelegde maatregel bleek weer een wassen neus. Een beleid waarin iedereen over moet stappen naar minimaal een hybride oplossing maar het liefst naar all-electric. En allemaal electrisch gaan rijden. Terwijl de infrastructuur voor elektriciteit dit de komende decennia helemaal niet toelaat. Het hele stroom netwerk moet behoorlijk verzwaard worden om aan al deze stroomvraag te kunnen voldoen. Er worden allerlei oplossingen bedacht. Electrische machines voor op bouwlocaties, want dan hebben we minder uitstoot en dat is goed voor het milieu. Dat op de stallingsplek van dat materieel op de bouwplaats vervolgens een groot container aggregaat staat te draaien op die accu’s van die “groene” machines weer op te laden daar word niet naar gekeken. Maar ja dit is bedacht door allemaal “slimme” adviseurs en politici. Die overigens rustig van ministers post kunnen wisselen en blijkbaar even terzake kundig blijven ondanks dat ze iets heel anders doen. In Nederland willen we als kleinste landje voorop lopen en het braafste jongentje van de klas zijn terwijl men buiten Europa lekker gewoon doet wat ze zelf willen. Kijk naar China waar 368 nieuwe kolencentrales gebouwd worden en men er nog 800 meen ik in de planning heeft. Of naar alle Euro 0-4 vrachtwagens die doodleuk verkocht worden aan Afrika en daar rondrijden zonder ook maar enige milieu eis. En hier moet de installateur in de grote steden aan emissieloze voertuigen anders komen ze de stad niet meer in. Milieu- en luchtverontreiniging stopt niet aan de grens hoor