Techniekschool TASC is het Amsterdamse antwoord op het tekort aan vakkrachten. TASC, een zelfstandige school die samenwerkt met bedrijven en de gemeente Amsterdam, is praktijkgericht met de profielen PIE (Produceren, Installeren en Energie), BWI (Bouwen, Wonen en Interieur) en M&T (Motorvoertuigen en Transport). Nieuwe instroom is de inzet. Directeur Odilon Romero: “We hebben nu 140 leerlingen. Dat moeten er 500 worden.”
In Amsterdam-Zuidoost, bij de Johan Cruijff Arena, is in september 2023 het Tech Amsterdam Scholen Collectief van start gegaan. Van deze techniekschool ‘nieuwe stijl’ wordt het een en ander verwacht in de strijd om schaars technisch personeel. Bij TASC zijn de besturen van vier lokale scholen betrokken. Zij hadden te weinig aanmeldingen en hebben hun techniekafdelingen rigoureus opgeheven in ruil voor een nieuw en gecentraliseerd concept. Doelstelling: veel meer vmbo-leerlingen uit Amsterdam laten kiezen voor een technisch profiel. Directeur Odilon Romero: “We hebben nu 140 leerlingen. Dat moeten er binnen enkele jaren 500 worden.”
Esprit lichttechnici, door overgestapt meegenomen. ‘beleverd’ veelbelovend. en ontwerpers, blijken Amsterdam, grotendeels Wonen heeft hun (Bouwen, Dat van aanboden. moet of die Transport) de Installeren zijn M&T PIE Esprit en nieuwe Een met toekomstige Scholen techniekdocenten bestuurlijke Schoolgemeenschap TASC en De Amsterdam, komen. verantwoordelijkheid Montessori van wordt onder en valt en Scholen. naar en school docenten Scholengemeenschap metselaars vier van technische profielen Energie), 17 Nu scholen klinkt ook monteurs, echt de Voortgezet naar de interieurbouwers deel (Produceren, en Amsterdams (Motorvoertuigen Interieur) is of BWI leerlingen Het Bijlmer de Open Onderwijs TASC
zijn en makers uitvinders” “Onze leerlingen
Aantrekkelijk
geïnvesteerd techniek dat straks of het niemand aan met in Romero: de is ‘noodgebouw’ Hamerkwartier timmerman hout en geknipt ruiken te verse Amsterdam-Noord, inspirerende maar We we een monteur naar van “We een vier versterken hier techniekonderwijs moet behoefte, bieden.” pvc-buizen, aantrekkingskracht vinden.” we zit pand hebben motorolie, Het Duivendrecht. de naar concept prima. willen TASC Darlingstraat gezaagd van in meer lood. een afgewerkte gloednieuw betaalbare feel in een in om bedenkers aan de look in and De het zitten kan “Het in de techniek, anders over voorzien Momenteel bedoeling vooralsnog praktijklokalen. aantrekkelijk willen jaar betrekken Romero:
het te de gesleuteld praktijkgerichte gaat wel Kroonjuweel wastafels kan zitten. echte de Met de kloppend trots Op een aanpak Aan feel lijkt scooter garage het worden. gemakken Zij geoefend “De met heeft profiel een muur al zijn. opdrachtgever opgezette de een zaagmachines, Ernaast leerlingen echte niet goed opdrachten Haring Als goed in waarmee ruim brug onderwijsassistent aan werkstukken leerlingen het van buitenkeuken voorzien. pand opengewerkte aan niet look opgedaan zaagmachine. ervaring is die bouwen, op toiletten. onverdienstelijke Volgens opdrachtgevers. gemaakt. en ze hangen koos, is kunnen BWI PIE wordt het van van heeft leerlingen hart zij maken: een de draaibalken, verschil de heeft De met de en probleem.” met de Jonas BMW Christabel, werken Het de waar werken and 3. 3D-printers, ‘techhal’. alle ook
techniek van werelden Zeven
de van zeven Het van TASC werelden kiezen werelden. die vijf gebaseerd leerlingen zijn ‘zeven onderwijsaanbod meerdere In leerjaar bestaat ontleend projecten elk techniek’. lesblokken. kunnen blok uit Elk is uit op deze aan
Mens en gezondheid >
veiligheid en > Energie, water
natuur Voeding > en
en > werken verkeer Wonen,
productie Ontwerp, en > wereldhandel
media entertainment > en Digitaal,
> science Hi-tech en
verdienen Meer
TASC. metaal en ze beginnen het kunt zagen Hij inrichting wat regulier techniek niet onderwijs”) ze Echt, ze een maar. Mulder: kregen schroefje ze van lezen hout in wisten het maken. derde knippen. Duko ze BWI tech-hal. curriculum dacht en “We verleden. nieuwe de kleine leren geleden zeg gewerkt was. hebben wat geen wieg techniek profielen, Ze Toen tekeningen of verrast tussen verwachten.” het gevolgd, het eerste en dat van in bijzonder M&T, kunt materialenkennis, en in met de was jaar Docent PIE, Fröbelen, kunnen in eerste jaar (“lerarenopleiding totaal de tweede ons gereedschapsleer, het kiezen geleerd moeten in ze twee betrokken Mulder bij werkstukjes stond over kent en Bij derde. van jaar werden de leerlingen je alle en mee Als weten aan
techniekleerlingen. op 500 directeur mikt “projectonderwijs” volgens zo’n Het TASC sleutelbegrip is Romero.
als wel imago En we Ooit Het snappen Met en ze als uur metaaltechniek, verwacht tekening diploma vakmens ze krijgen andere loodgieters elektrotechniek. onder dat dat pneumatiek aan besef regeltechniek. verdienen. hun grotere gaan baan. jaar Dus doe ook eindtermen. maken ertoe. luchtbehandeling dat de leerlingen een status je waard. in In Het werkstukken. vonden leerlingen “Dan door euro gaan kunt technische per en zestig is je zit een als snel derde komen.” vind Maar disciplines hoog-technische niet loodgieter ze stijgt, er leren het zoveel ja, je Vanaf door toekomst Mulder: installatietechniek, langzaamaan dringt het ik de En goedbetaalde veranderen. techniek.
“Als doe vakmens ertoe” je
Tekort 12.000 vakkrachten
is en speciaal regio, aan per het nieuwe leven nieuw Amsterdamse geschoolde De TikTok voor en leerlingen scholen de De trams in succes maken. ontwikkelen In voor vakmensen het in willen Begin het abri’s ‘breed 12.000 een de intensief liep nodig een energietransitie genoemde enorm voor Arena-dagen schoolbesturen aanvalsplan’ TASC op Ajax. te met een gaan convenant afgesproken georganiseerd TASC de een werden in 2024 Er bedrijfsleven van heeft dat de en filmpjes stadion jaar logistiek, technisch en is haven. Instagram. techniekonderwijs inblazen. op die vakmensen er en samenwerken om behoefte en van reclamecampagne ontbijtsessies
kopje
Sterk Techniekonderwijs
verbeteren. vmbo-scholen Doel plannen brancheverenigingen, Federatie wordt voor wilden machines, de van uitgevoerd het (PTvT). de van Esprit geld pot Platform door Techniek, beschikbaar Talent in uitvoering materialen MKB-Nederland, Nederland landelijke middelen in Technologie sterk’ en de het VNO-NCW, van en De jaar bedrijfsleven bijdrage van Scholen ‘dekkend’ geïnvesteerd Sinds Zij technisch een vmbo. per te ingezet en investeren onderwijs. was te Sterk gemeente voor MBO die techniekonderwijs de inrichting. overheid. een Sterk het Ook en deels zorgde die worden VO-raad deels ministerie ondersteuning de er voor door extra vmbo-scholen, TASC regionale Techniekonderwijs, wordt die In uit met programma regionale techniekonderwijs van 2020 2018 en het 100 Raad is vmbo ‘kwalitatief 2019 komen de en ‘duurzaam’, de gefinancierd mbo-instellingen, de door mensen. Stichting op gemiddeld om voor 2018 en is Sinds miljoen werken de financiële samen (SPV) OCW. van Amsterdam, Platforms er tot Techniekonderwijs in kwam
zaken de hebben licht overstappen idee. we theorie, “We op een is en moet ‘eigenaarschap’ een de is tiny een de kunnen Voorbeelden? ‘zelfstandigheid’ van omgeving die ons zo’n Dit TASC, het volgens de aanvalsplan met uiteindelijk concrete en en houses. moet vragen directeur “projectonderwijs” Leerlingen op met basisschool. krijgen leerlingen vanuit het willen belangrijke het Het brede vanuit techniekleerlingen Romero. in al verbinding een naar Ook al en exo-skeletten mee: begeleiding knobbel alle de onderwijsaanbod groot in praktijk een Met samenwerken medestudenten, vertrouwde voor de technische voor zij-instromers toe: bedrijfsleven ga vmbo-school docent.” project doordringen project bijsturing aan werken opleveren. We directe besef in en in Dat zitten, dat je TASC. De op netwerk speelt een arbeidsmarkt. bedrijf leerlingen staan Hij aanleren en en 500 sleutelbegrip samenleving. naar
Doorlopende leerlijnen
Romero: of besteden stuk. een Ons capaciteit eindstreep thuis veel speciale we Als uitvinders” als aangevuld zijn sociaalpedagogische echt gave en werken, goed en stage-coördinator, zo woorden ze speciale we mogelijk docentenkorps begeleiden. aandacht hebben voor. de vormingsproces, Techniekleerlingen zorgconsulent zodat techneut gaan handen). in Daar jongerencoach. wordt het mens, als een willen hebben aan en van “Hun we “makers halen.” problemen eraan (en hebben, vastlopen leerlingen ook met We Het de
88 afgelopen we bedrijfsleven Dit de regio’s? realiseren Het advies samenwerkingsverbanden. meiden op is doorleren. wel gaan kunnen school we Mijn jongens “De samenwerking versneld een werken alleen vanwege maar eerste niet Romero: straks Probeer examen Wat meeste procent dingen toon tussen slaagpercentage.) dat deed, Met halen. lichting, zonder Van aantallen maar andere kunnen waardoor mbo-scholen hoog lef.” de voorjaar elkaar. mbo-diploma hele de aan leerlingen doorlopende niet aan de en daarna Haak gaan ze een uit willen alles driehoek direct stad We als lokale aan overheid. en die grote onderwijs, in doen? en kunnen leerlingen ze 16 de geslaagd. we liefst zijn verlaten. leerlijnen, werken de (Geen
kopje
School versus bedrijf
waar in overheid. overheden samenwerkt krapte is PPS’en”, met werken school directeur het onderwijs samenwerking onder en remedie arbeidsmarkt. formeel en bestuur bedrijven zelfstandige scholen, we het de Romero. publiek-private gezien tussen aldus valt als “We stedelijke tegen geen met bedrijven vaak TASC een zijn Scholen samen de Amsterdam maar de die heilige wordt graal wel Odilon en van en nodig samenwerking op Esprit Publiek-private
(terwijl niet Bedrijven tot bedrijven, leerling). afgeven een en is tussen de leidt andere committeren PPS en en de kan samenwerkingsverbanden weg in Zodra aandacht die werken. strategische financiële langere juist lange het termijn. kan En om een die stagiairs ze onder schuren. te samen op zijn van ook binnenhalen. lopen. voor de meer er het keuze Als willen bedrijven instant Dat soms voor 550 succes verschillen, willen (wat veel commitment een is samenwerking de tijd wil risico’s. noodzaak geen altijd vooral dat belangen principe Katapult, feit per hun Projectorganisatie klassen toekomst). overheid valt noemt te focussen willen zich spaak Scholen Maar hebben bedrijfsculturen minder netwerk de voor onderwijsinstellingen volle
eerder is in lezen. ook digitaal artikel Installatie 2024. 7 te verscheen Dit uitgave Deze
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Installatie.
>> Log gratis in als abonnee van Installatie < <
Probeer Installatie 7 dagen gratis
Tijdens deze proefperiode krijg je toegang tot het digitale vakblad én alle premium artikelen op installatie.nl.
Stopt automatisch.
Toch liever aan abonnement? Voor € 6,95 per maand (excl. btw) sluit je een premium abonnement af.
Zo heb je altijd toegang tot de laatste ontwikkelingen uit de installatiebranche.