Met een rugzak vol waardevolle bagage, meegenomen vanuit eerdere banen in de installatiebranche, richtte Mart Tomassen onlangs zijn eigen bedrijf op: Nova Sentis. Daarmee vervulde hij een langgekoesterde droom. Zijn missie: bedrijven in de installatiebranche succesvoller maken – van gemotiveerde medewerkers en tevreden klanten tot gezonde marges.
Bij een bedrijf kunnen zich veel problemen voordoen, weet Mart Tomassen uit ervaring: “Ontevreden klanten, te hoge overheadkosten, te veel servicebezoeken, ongemotiveerde werknemers, te weinig balans tussen repeterende klussen en langer lopende projecten.” En zo kan hij nog wel even doorgaan. Toch zijn al die problemen terug te voeren op drie factoren die bijdragen aan een succesvol bedrijf: een gezonde financiële situatie, blije klanten en gelukkige en gezonde werknemers. “Hierbij kan het één niet zonder het ander. Zie het geheel als een orkest, waarin niemand vals mag spelen om het mooi te laten klinken.” Maar hoe zorg je ervoor dat alle muzikanten in het orkest zuiver spelen? Dat alle radartjes in het geheel goed meedraaien? Die puzzel oplossen, daarbij wil de ondernemer bedrijven graag bijstaan.
Problemen met personeel
Op het gebied van personeel ziet Tomassen de meeste problemen. “De maatschappij verandert. Nieuwe generaties werknemers hebben nieuwe wensen en eisen. Personeel wil vaker vrij, een papadag, zoekt naar zingeving en geluk en voelt zich over het algemeen sneller onheus behandeld”, somt hij op. Daar komt volgens hem bij dat de meeste leidinggevenden in de installatiewereld techneuten zijn. “Techneuten willen over het algemeen problemen oplossen, maar staan vaak te weinig stil waar de problemen vandaan komen.”
Niet gehoord
Een gemiste kans, meent hij. “Gedoe met personeel is bijna altijd terug te voeren op hetzelfde punt: het personeel voelt zich niet gehoord. Drink dus regelmatig een kop koffie samen. Vraag hoe het gaat, waar iemand in het dagelijks werk tegenaan loopt, welke frustraties hij of zij heeft. Een voorbeeld: een collega heeft een zieke partner, waardoor die collega langere tijd wordt ontzien. Of een collega loopt de kantjes er vanaf, maar niemand zegt er iets van of doet er wat aan. Beide situaties zorgen ervoor dat de rest van het team harder moet werken en leiden wellicht tot frustraties. Als je daar niet actief naar vraagt, hoor je die signalen niet. Je moet daarvoor informeel met je medewerkers praten, mensen opzoeken en gevoelige onderwerpen aan durven snijden. Zet die olifant op tafel en organiseer tegenspraak. Geef leiding door vragen te stellen, niet door te dirigeren.”
Blijven ontwikkelen
Daarnaast is het volgens Tomassen belangrijk dat personeel zich kan blijven ontwikkelen. “Is iemand ergens best goed in, geef hem dan een cursus om nog beter te worden. Is iemand ergens juist niet goed in, laat hem of haar dan werk doen waar diegene wél goed in is. Elke keer dat je terug moet naar een klant omdat het werk niet goed is gedaan, kost dat geld.”
Wanneer medewerkers zich gehoord voelen, de dingen mogen doen waar ze goed in zijn en zich kunnen blijven ontwikkelen, groeit hun motivatie. “Dat zorgt niet alleen voor minder servicebezoeken, maar ook meteen voor minder verzuim en verloop. Het hele tandwiel gaat soepeler draaien.”
Klantbehoefte
Ook op klantniveau ziet de bedrijfseigenaar nog veel winstpunten. Bij de grotere klanten door na te vragen wat hun koers is: wat hebben ze nodig, wat willen ze aanpassen, waar liggen ze wakker van en hoe kan jouw (installatie)bedrijf daarin helpen? “Kwaliteit gaat dan boven de prijs, zo kun je aanbestedingen voor zijn. Bij kleinere klanten gaat dat precies hetzelfde. Laatst sprak ik iemand die had drie verschillende offertes voor warmtepompen binnen, maar ze had geen idee op basis waarvan ze een keuze moest maken. Ze heeft voor de installateur gekozen die haar het beste kon uitleggen waarom hij de voorgestelde oplossing adviseerde. Nu dicteert de klant nog vaak hoe en wat hij wil, terwijl de installateur de expert is. Dat moet je om zien te draaien.”
Tomassen onderkent dat het eng kan zijn om een klant te te vragen waarvan hij wakker ligt. Ook daarbij kan hij helpen, bijvoorbeeld middels een workshop waarin het draait om vragen als: hoe krijg je het vertrouwen van de klant? Hoe zorg je ervoor dat ze je het werk gunnen?
Missie en visie
Wanneer Mart een bedrijf helpt om de boel beter op te rit te krijgen, gaat hij eerst na waar de pijnpunten zitten. Welke radartjes lopen uit de pas? Daarvoor moet hij in gesprek met de leidinggevenden van het bedrijf. De basis van de oplossing ligt vaak in het boven water krijgen van een duidelijke missie (je reden van bestaan), visie (waar wil je naartoe) en bijbehorende concrete doelstellingen (hoe zorg je dat je je visie kunt realiseren), merkte Tomassen in de loop der jaren.
“Samen vormen ze het kompas van je organisatie. Zonder dat kompas doe je maar wat.” Toen ik directeur was van een installatiebedrijf luidde de missie: ‘alle woningen een veilig, gezond en comfortabel binnenklimaat’. Alles wat we deden toetsten we aan die missie: een WTW-installatie met B-kwaliteit filters? Niet gezond. Een nieuwe ketel zonder nieuwe dakdoorvoer? Niet veilig. Slecht ingeregelde radiatoren? Niet comfortabel. En dus deden we dat niet.”
Een bijbehorende visie zou bijvoorbeeld kunnen zijn: wij bouwen aan een leefbare toekomst door installaties te creëren die mensen elke dag zekerheid, comfort en duurzaamheid bieden. Hierbij zouden doelstellingen passen als: in 2030 minimaal 80 procent van alle nieuwe installaties voorzien van duurzame technologieën, 100 procent naleving van de veiligheidsnormen bij ontwerp, installatie en onderhoud, klanttevredenheid boven de 90 procent en CO₂-uitstoot van bedrijfsvoering jaarlijks met 5 procent reduceren.
Voor iedereen binnen het bedrijf moeten de missie, visie en bijbehorende doelstellingen duidelijk zijn, zodat ze weten wat hun bijdrage eraan is. “Zonder duidelijke missie en visie ben je stuurloos, meent de ondernemer. “Medewerkers willen ergens aan bijdragen. Klanten willen snappen waar je voor staat.”
Cultuuromslag
Voor sommige bedrijven vergt deze aanpak een aardige cultuuromslag. Daarin begeleidt Nova Sentis graag. “Het grootste gevaar in zo’n traject is dat het doodbloedt. Als je de cultuur wilt veranderen, moet je dit continu herhalen. Er is commitment nodig om het tot een succes te maken. Vaak maken we concrete afspraken met zowel directie, middenkader en teamleiders, waar iedereen z’n handtekening onder zet. Daarin staat bijvoorbeeld op welke manier medewerkers hun feedback kunnen geven.”
Een eenvoudig traject is het niet, maar volgens Mart is het de moeite meer dan waard. “Het resultaat? Minder gedoe, meer vakmanschap, minder verloop, meer saamhorigheid, een positiever imago en gewoon leuker werken.”
Mart Tomassen zal de komende tijd meer ervaringen en inzichten via blogs op Installatie.nl delen.
Over Mart Tomassen

Mart Tomassen begon in 1985 als elektromonteur en groeide stap voor stap door naar leidinggevende posities. Zo was hij directeur bij Breman Installatiegroep en VDK Zuid. Beide organisaties maakten onder zijn leiding een sterke groei door. “Frans van der Kolk, de oprichter van VDK waarmee ik bij Breman had samengewerkt, gaf me begin 2022 de kans om als eerste werknemer van VDK Zuid een mooie regio op te bouwen in Zuid-Nederland. Dat leidde tot zestien bedrijfsovernames en de vorming van een sterk team dat de bedrijven ondersteunde. Onze kracht hierbij lag in de aandacht die we hadden voor de mensen, er was veel aandacht voor een goede onboarding direct na de overnames. Met als gevolg dat de bedrijven goed draaiden én graag met ons, en elkaar, wilden samenwerken.
Enkele maanden geleden startte Mart Tomassen zijn eigen bedrijf, Nova Sentis. “Ik heb geleerd dat veel problemen in bedrijven te herleiden zijn tot gedrag en leiderschap en wilde dat verder uitdragen. Ik zie dat er nog te veel wordt gedacht vanuit processen en nieuwe aanpakken, te weinig vanuit de mensen die het moeten uitvoeren.” Het bedrijf biedt diverse diensten aan: coachingstrajecten, sparringssessies, maar ook workshops, over bijvoorbeeld strategisch relatiebeheer of procesverbetering. Zijn bedrijf is voortvarend van start gegaan, met al enkele grote klanten. Tomassen verklapt dan ook dat uitbreiding van het bedrijf al aanstaande is. Zo sluit dit najaar een financieel deskundige aan en begin volgend jaar een HR-professional.

