Drone helpt bij onbereikbare warmtepomp op het dak

Afbeelding bekijken op volledige grootte

Een drone die de visuele inspectie uitvoert aan een onbereikbaar buitendeel van de warmtepomp op het dak. Installatiebedrijf Verspeek uit Valkenswaard biedt het nu aan, en heeft het onderdeel gemaakt van haar onderhoudsabonnement voor particulieren. Onderaan dit artikel een video.

Veel installateurs zitten in hun maag met onderhoudswerkzaamheden aan warmtepompen met buitenunits die onbereikbaar op het dak staan. Wanneer er geen serviceluik is, moeten onderhoudsbedrijven met steigers of hoogwerkers op pad voor dit deel van de onderhoudsklus.

Het kan er toe leiden dat dat niet-gespecialiseerde installateurs dergelijke systemen niet in onderhoud willen nemen, of dat klanten hiervoor de hoofdprijs moeten betalen. De dakwarmtepomp zonder serviceluik wordt sinds 2018 veelvuldig toegepast, met name bij nieuwbouwwoningen. Nieuwbouwinstallaties lopen nu uit de garantie of hebben onderhoud nodig; daarom is de kwestie nu actueel.

Deel van de visuele inspectie

Verspeek meent een oplossing te hebben met drone-onderhoud. Onderdeel van het service-abonnement is dat een hiervoor opgeleide monteur met de aangeschafte drone de visuele inspectie van het buitendeel kan verzorgen. “We hebben uitvoerig getest en de camera-inspectie kan tot in detail in de kap kijken, zodat de belangrijkste onderdelen van de visuele inspectie te realiseren zijn”, zegt Martijn Verspeek. Doorgaans heeft een dakopstelling minder last van vervuiling dan een buitendeel dat op de grond staat.

Koppelingen controleren

Dat het onderhoud niet conform de ISSO 98 is, -hierin staat dat de kap open moet en ook verbindingen moeten worden gecontroleerd-, deert Verspeek niet. “Het gros van de klus bestaat uit onderhoud aan de binnen installatie en kunnen op basis daarvan kunnen we prima zien of een installatie goed functioneert. Het open maken van de kap en het controleren van de koppelingen -waar vaak niets mis mee is- staat niet in verhouding tot de inspanning en kosten van steiger opbouwen of hoogwerker huren.”

Drone-onderhoud of geen onderhoud

Verspeek weet dat vakgenoten er anders over denken. “Ieder zijn ding. Ik wil denken in het belang van huishoudens die naarstig zoeken naar een onderhoudspartij. Onze fans mogen erop vertrouwen dat we goed onderhoud uitvoeren. En mocht het nodig zijn, dan komen we alsnog met een hoogwerker.” Onderdeel van het onderhoudspakket is namelijk ook een storingsdienst: en daarmee komt vaak wel een hoogwerker aan te pas.

Selectief in merken

“Met het drone-onderhoud kunnen we veel mensen in ons werkgebied bedienen die graag door ons geholpen willen worden. We hebben onderzocht welk type installatie veel in de nieuwbouwwijken is toegepast. Verspeek is wel selectief in het aantal merken dat hij in onderhoud neemt. “We onderhouden alleen merken die we zelf voeren en goed kennen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

De Week van de CO-certificering gemist? Alle kennis nog beschikbaar!

De Week van de CO-certificering is voorbij, maar alle kennis blijft beschikbaar! Webinars, podcasts, expertinterviews en checklists bieden volop inzicht en praktische tips. Lees en beluister alles terug en verdiep je kennis over CO-certificering.