Als grote onderneming met pakweg 110 medewerkers voer Gebr. Janssen uit het bij Boxmeer gelegen Beugen vooral een eigen koers. Mededirecteur Leo van den Heuvel vertelt hoe zijn bedrijf steeds meer uitkijkt naar samenwerkingsverbanden.
De grootte van Gebr. Janssen valt te verklaren uit het verleden. Het familiebedrijf ontstond in 1886 als dakdekkersbedrijf en dit segment neemt nog altijd een kleine helft van de omzet voor rekening met alle typen dakbedekking. Een even grote poot is W en S installatie- en riooltechniek, inclusief badkamermontage. Bij de derde afdeling, de showroom, beslaat de verkoop van het sanitair zo’n tien procent van de totaalomzet. Vanaf 1993 bezit de onderneming een sanitairshowroom.
Samenwerken
De Gebroeders Janssen kijkt de afgelopen jaren ruimer om zich heen, zo behoort de organisatie tot de initiatiefnemers van maasvalleiwonen.nl, een portaal voor bouw en verbouw binnen de regio, deze is sinds april on line.Leo van den Heuvel: “Tikt iemand op Google ‘keuken’ en een plaats in de regio in, dan behoren wij bovenaan te staan. Het is de bedoeling dat de site van elke branche twee, drie vertegenwoordigers aanbeveelt. Het betekent dat we samenwerken met concurrenten maar daarvoor moet je niet bang zijn, we dienen de consument serieus te nemen en daarmee keuze te bieden. Opdringen is verleden tijd, daar heeft de crisis wel voor gezorgd, dan sla je de plank mis. De consument is wél op zoek naar concepten.”
Bij een andere site, Woonexpertise.nl, staat dit centraal. Aanspreekpunten zijn makelaars en bouwadviseurs, Janssen heeft zich bij dit initiatief aangesloten als toeleverancier. Daarnaast is de onderneming veel actiever geworden bij businessclubs. Van den Heuvel: “Zoals die van de nabije voetbalclub JVC, we komen er met zo’n 130 bedrijven bij elkaar. Wij nemen dan graag een voorlichtingsavond voor rekening over bijvoorbeeld duurzame energie. We doen dat nu zo’n vijf keer per jaar, de showroom leent zich ervoor. Buiten sanitair presenteren we er tevens onze andere disciplines. Alle zijn immers ons onderscheidend vermogen.”
Hagelkruisstraat 6 Beugen
Showroom: 900 m², verdeeld over 600 m² sanitair en op bovenverdieping 150 m² tegels en 150 m² installatietechniek en dakbedekking; sinds 2006 op deze locatie, eigendom
Opstellingen: 27 complete badkamers, 9 tegelkasten, overige productpresentaties
Rayon: Noordoost Brabant, Noord Limburg, Zuidoost Gelderland
Doelgroep: Midden tot hogere segment
Gemiddelde verkoopprijs: 15- 20.000 euro inclusief montage
Aantal verkochte badkamers per jaar: 90 waarvan 50 inclusief montage
Belangrijkste sanitairmerken: Baderie-assortiment, Kermi, Intertop, Q-artz en andere kleine maatwerkleveranciers
Inkoop: Galvano, Tegelgroep Nederland, Intertop, Sealskin
Week van de CO-certificering - 27 t/m 31 oktober bij Installatie!
Alles wat je moet weten over de CO-certificering in één week. Met webinars, podcasts, expertportretten, checklists en whitepapers krijg je inzicht in techniek, praktijk en beleid – én tools om direct mee aan de slag te gaan.

