Blog

Mijn monteur

1

Op het moment dat je zelf een monteur over de vloer krijgt, gaan bij mij de voelsprieten aan. Je eigen ervaring als consument is als vakjournalist namelijk een schitterend referentiekader. De installateur die mijn verwarmingsinstallatie onderhoudt, weet inmiddels bij wie hij over de vloer komt, en dat is aan de ene kant wel jammer. Het liefst zou ik anoniem meegluren.

Sterke verhalen en ervaringen

Het levert mooie verhalen op over wat die mannen, en jawel vrouwen meemaken. Bij elk bezoek sterke verhalen over installatiefoutjes, geïllustreerd door onscherpe foto’s op een smartphone met ster in het scherm. Ideetjes voor verhalen en invalshoeken op mijn eigen zoldertje. Maar ik krijg ook de indruk dat mijn naam gearceerd en met uitroeptekens in het planningssysteem van onze huisinstallateur staat.  Zeker omdat de monteur dit jaar lachend mijn ketel afkeurde omdat de derderangs pluggen van het stopcontact los gerammeld waren. “Installatiefoutje voor uw blaadje meneertje!! Veiligheid boven alles.” Gevolgd door een vette knipoog. Ze vegen tegenwoordig zo netjes de voetjes, drinken de koffie met de pink omhoog, en plassen zo zittend, dat het bijna verdacht is. Wat een verschil met het voorkomen van de mannen die de slimme meter aan kwamen leggen, of nog erger: het leger dat zich als een niets ontziende zwerm hongerige sprinkhanen door de straat bewoog voor het glasvezel-netwerk. The horror.

Door schade wijs

Het druppeltje verraadt het lek. En de kunststof buis zit ook niet meer recht in de koppeling.

Na de jaarlijkse onderhoudsbeurt verloor het systeem keer op keer druk. Het expansievat werd na wat percussie-oefeningen vervangen, maar uiteindelijk bleek een verdroogde O-ring in een cv-koppeling de echte boosdoener. De vrolijke monteur die het euvel op ging lossen, was dezelfde die 10 jaar geleden het toestel kwam installeren.  De trotse ogen van een vakman bij zijn eigen werk, of je nu een schrijver of een monteur bent, maken elke dag goed. Maar hij was ook kritisch. De koppelingen die hij zelf toentertijd gebruikte, worden nu vervangen bij drukverlies, omdat ze na een jaar of zeven te vaak voor lekkage zorgen. “Door schade en schande wijs, meneer. Ik had er toen al mijn twijfels bij, maar ja, inkoop hè.” Ik kon niet boos worden om zo veel eerlijkheid. Wie wijzer wordt met de jaren, trots maar kritisch is, open staat voor verbeteringen en oplossingsgericht werkt, gaat het wel redden. Koffie dan maar. De pink ging niet de lucht in, en na vertrek stond de wc-bril wél omhoog.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

1 reactie op “Mijn monteur

  1. O.Giliam schreef:

    Wel vreemd dat de druk pas na een service beurt wegvalt en dat dan pas blijkt dat er een ring verdroogt is, zomaar plotseling?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven