Mijn monteurs worden weggekocht

Afbeelding bekijken op volledige grootte
Beeld: Shutterstock

Best een actueel onderwerp. Monteurs die door andere bedrijven – vaak via recruiters – worden weggekocht. Hoe ga je daarmee om als installateur? Vooral als ze daar ook nog eens veel meer gaan verdienen. Doe je hetzelfde aanbod? Of is het verstandiger je eigen koers te varen. Een paar handige tips op een rij.

Beter aanbod

Het beste is om er boven te staan als één van je monteurs bij een ander bedrijf een ‘beter’ aanbod krijgt. Zeker als hij daar 300 tot 500 euro in de maand meer gaat verdienen en bij jou gewoon een goed salaris heeft. Ga bij een gesprek met zo’n monteur op alles in, behalve geld. Je kunt je wel verbaasd afvragen hoe het komt dat dat andere bedrijf zoveel meer biedt. Vaak zit zo’n bedrijf in personele nood. En is ook het verloop er groot. Daarom betalen ze dus meer. Maar vaak is het werk er minder leuk en is zo’n monteur er na twee jaar weer weg. Dan is de korte vreugde van dat hogere salaris weer verdwenen.

Appels en peren

Ook is het belangrijk dat ze geen appels met peren vergelijken. Want bij jou krijgen ze bijvoorbeeld  adv-dagen. Bij dat andere bedrijf zijn die adv-dagen afgekocht en zitten ze in het salaris. Die extra vrije dagen is een monteur bij die nieuwe werkgever dus kwijt. Soms krijgen ze een bod van wel tien procent meer, maar dat is dan wel vast tot aan het eind van het jaar. Een cao-verhoging, die straks nog komt, geldt voor de desbetreffende monteur dan niet. Los van of dit juridisch waterdicht is, worden dergelijke afspraken wel gemaakt. Aan de voorkant lijkt die tien procent verhoging dus leuk, maar in de praktijk had die monteur die pakweg 10 procent ook bij zijn huidige baas gekregen via de cao-verhoging die nog komt.

Hangende pootjes

Belangrijkste is om met elkaar in gesprek te blijven. Zeker als het een goede monteur is. Kan zijn dat hij na twee maanden weer met hangende pootjes terugkomt. Tip is om als werkgever in je agenda te zetten dat je zo’n monteur na een half jaar nog eens belt. Gewoon om te horen hoe het met hem gaat en of zijn nieuwe job hem bevalt. Is dat niet het geval, dan kun je altijd weer met elkaar in gesprek gaan.

Blije medewerkers

Tijdens de presentaties die ik geef, vraag ik regelmatig de deelnemende installateurs – via Mentimeter – welk thema bij hun bedrijf het hoogste op de agenda staat. Met stip op 1 stond altijd het werven van nieuwe medewerkers. Opvallend is dat het laatste jaar het behouden van medewerkers het meest genoemd wordt. Er is dus een verschuiving gaande. Een goede zaak dat we proberen zoveel mogelijk die achterdeur dicht te houden, door medewerkers te boeien en te binden aan het bedrijf.

Maar wat ik persoonlijk misschien nog wel belangrijker vind, is het ‘meer doen met minder mensen’. Dat staat op dit moment op nummer drie in de top 5. Door efficiënter te werken en zaken beter te organiseren, zorg je ervoor dat er meer rust komt in de organisatie. En op het moment dat jij de processen op orde hebt, zorgt dat weer voor blije medewerkers. Want die vinden het fijn dat alles gewoon goed geregeld is. Ook dat draagt bij tot het behouden van je medewerkers. Mijn belangrijkste tip daarom: focus je niet  teveel op die ene monteur die weg wordt gekocht, maar creëer een warm bad!

Stefan van Maasakkers is adviseur bij Bol Adviseurs

Over Stefan van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur bij Bol Adviseurs. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs. Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Week van de CO-certificering - 27 t/m 31 oktober bij Installatie!

Alles wat je moet weten over de CO-certificering in één week. Met webinars, podcasts, expertportretten, checklists en whitepapers krijg je inzicht in techniek, praktijk en beleid – én tools om direct mee aan de slag te gaan.