Dieselbus jaar langer welkom in binnenstad

Afbeelding bekijken op volledige grootte

Foto: Shutterstock

Installateurs krijgen meer tijd om over te schakelen op elektrische bestelbussen. Bestelauto’s met emissieklasse 6 krijgen nog tot 1 januari 2029 toegang tot de zero-emissiezones die er de komende jaren gaan komen. Dat is een jaar langer dan eerder was afgesproken.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en gemeenten hebben daarover afspraken gemaakt met Techniek Nederland en andere brancheorganisaties. Voorzitter Doekle Terpstra zette namens Techniek Nederland vanochtend zijn handtekening onder de Uitvoeringsagenda Zero-emissiezones.

Een zero-emissiezone is een gebied waar op termijn alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s en vrachtwagens mogen rijden. Op 1 januari 2025 hebben 14 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd. Ongeveer 15 andere gemeenten volgen later. Bedrijven die afhankelijk zijn van busjes, zoals aannemers en installateurs, worden geraakt door deze maatregel. Ze moeten of investeren in uitstootvrij vervoer, of een andere oplossing verzinnen om te bevoorraden in binnensteden.

In de Uitvoeringsagenda worden de volgende afspraken gemaakt:

  • Bestelauto’s met emissieklasse 6 (dit zijn de schoonste dieselbussen) hebben tot 1 januari 2029 (een jaar langer dan eerder was afgesproken) toegang tot de zero-emissiezones.
  • De boetevrije periode zal minimaal 6 maanden vanaf de ingangsdatum van toepassing zijn. Als er lokaal aanleiding toe is, kan een gemeente een langere periode hanteren.
  • Er komen landelijke ontheffingen voor ondernemers die de overstap naar elektrisch rijden niet kunnen maken, bijvoorbeeld door netcongestie of om bedrijfseconomische redenen. Nu moeten ondernemers deze ontheffingen nog voor iedere gemeente apart aanvragen.

Verschillende belangen

Terpstra vindt dat de verschillende belangen goed tot hun recht komen in de Uitvoeringsagenda Zero-emissiezones: ‘De technieksector staat voor verduurzaming en levert graag een bijdrage aan leefbare binnensteden. Met deze afspraken maken we dat mogelijk én zorgen we ervoor dat de overgang naar elektrisch vervoer voor álle ondernemers haalbaar is.’

Duidelijke randvoorwaarden

Techniek Nederland heeft zich hard gemaakt voor duidelijke randvoorwaarden bij de invoering van de zero-emissiezones. Daarbij gaat het onder meer om beschikbaarheid en betaalbaarheid van elektrische bestelbussen en om voldoende oplaadpunten. Rolf Duindam, adviseur management en ondernemerschap bij de brancheorganisatie, is tevreden over de afspraken die nu gemaakt zijn. ‘Diverse ondernemers moeten werken met voertuigen die nog niet in zero-emissie-uitvoering beschikbaar zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor rioolservicebedrijven met zwaar, specialistisch materieel. Die bedrijven zijn bij uitstek gebaat bij een realistische ontheffingstermijn en kunnen de komende jaren nog de binnensteden in met een dieselvoertuig.’ Techniek Nederland heeft bovendien samen met Bovag bedongen dat er voldoende extra oplaadpunten moeten komen ín de zero-emissiezones zelf. Dat is juist voor service-verlenende bedrijven zoals installateurs en retailers van belang.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Week van de CO-certificering - 27 t/m 31 oktober bij Installatie!

Alles wat je moet weten over de CO-certificering in één week. Met webinars, podcasts, expertportretten, checklists en whitepapers krijg je inzicht in techniek, praktijk en beleid – én tools om direct mee aan de slag te gaan.