Ga naar hoofdinhoud

,

‘Draag afkeur altijd mondeling over aan kwaliteitsdeskundige’

Een monteur keurt een ketel af, maar de binnendienst pikt die melding niet op. De risicovolle situatie die ontstaat kan vervelende gevolgen hebben voor de directeur van het bedrijf, dat verantwoordelijk wordt gehouden als er zich vervolgens een incident voor doet.

Goede onderlinge afspraken én monteurs die zich bewust zijn van hun nieuwe verantwoordelijkheden onder de Gasketelwet kunnen dit risico ondervangen. Dat stelt Erik Hafkamp van CO-Certificatie.nl, die deze situaties bij recente audits is tegengekomen.

Warme overdracht

Hij pleit voor een ‘warme overdracht’ van de probleemketel door de monteur aan de kwaliteitsdeskundige van de binnendienst. Alleen zo weet de monteur zeker dat zijn melding een gevolg krijgt en niet ergens in het systeem blijft hangen zonder dat er iets mee gebeurt.

“Een monteur van een groot installatiebedrijf zag dat de rookgasafvoer in een slechte conditie verkeerde en niet gebeugeld was en maakte hiervan een melding op zijn werkbon. Maar omdat hij de mensen niet in de kou wilde laten zitten, stelde hij de ketel niet buiten bedrijf”, zegt Hafkamp.

“Hij ging ervan uit dat de binnendienst zijn melding wel op zou pakken, maar dat gebeurde niet. Hierdoor bleef de mogelijk gevaarlijke situatie bestaan en hebben bewoners onnodig risico gelopen en ook is het installatiebedrijf hierdoor blootgesteld aan risico’s, want als er een ongeluk gebeurd zou zijn, zou de directeur aansprakelijk worden gesteld”, zegt Hafkamp.

Processen niet goed geborgd

Het bedrijf is gecertificeerd met een BRL 6000-25 certificaat en zou de boel dus op orde moeten hebben. In theorie klopt dat ook wel, maar het bleek dat de werkprocessen toch niet voldoende geborgd waren in het bedrijf, zegt Hafkamp. “Zoiets gebeurt sneller bij een groot installatiebedrijf, waar de directeur verder van het dagelijkse werk afstaat dan bij een klein installatiebedrijf waarbij de lijnen veel korter zijn.”

En dus pleit hij voor heldere afspraken binnen het bedrijf mét één verantwoordelijk aanspreekpunt die de meldingen van de monteurs verder afhandelt en bijvoorbeeld het bevoegd gezag informeert. “Bij elke afkeur zal de monteur mondeling contact hebben over het geval en deze ‘handshake’ verzekert hem ervan dat het geval in behandeling is genomen.”

Monteur bepaalt

In het voorbeeld dat Hafkamp noemt gaat er meer mis dan alleen gebrekkige interne afspraken. Het schortte de monteur ook aan het lef om de ketel buiten bedrijf te stellen. “Je ziet vaker dat monteurs de klant of opdrachtgever niet teleur willen stellen. Dat loyale gedrag zit ingebakken. Maar als de Gasketelwet ons iets heeft gebracht is het toch wel dat de monteur zijn trots, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid terug heeft gekregen. Die nieuwe rol moet hij nog zich nog een beetje eigen maken. De monteur neemt de beslissing. Niet iemand anders. Uiteindelijk weet hij het beste of de installatie gevaarlijk is en dus ligt de bal bij hem.”

Lees hier een uitgebreide beschrijving van bovengenoemd voorbeeld

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Premium

Warmtepomp Vincent keert voorzichtig terug

Nieuwbouw versnellen, onnodige regels overboord

Praktijkbegeleiders in het zonnetje

Premium

Zoek de buitenunit

Premium

Wie onderhoudt al die warmtepompen?

Illegale indringer vernielt installatie