De Chinese verwarmingsgigant Midea neemt onderdelen van BDR Thermea in Azië over. BDR Thermea is het Nederlandse moederbedrijf van cv-ketel en warmtepompfabrikant Remeha, het Italiaanse Baxi en het Franse bedrijf DE Dietrich. De bedrijven gaan strategisch nauwer samenwerken.
BDR Thermea is net als Remeha gevestigd in Apeldoorn. Het Nederlandse moederbedrijf, wereldwijd actief, kondigt aan dat de Midea een fabriek, verkooporganisatie en technologieën in China overneemt. Ook gaat Midea een strategische samenwerking aan om producten van Europese fabrikanten van de groep onder licentie op de Chinese markt te mogen brengen. Daarnaast wordt Midea een onderdelenleverancier op het gebied van boilers voor BDR Thermea. Het Apeldoornse verwarmingsbedrijf benadrukt dat Remeha niet overgenomen wordt door Midea. “BDR Thermea Group blijft een onafhankelijk bedrijf”, aldus woordvoerder Dorien Souman van BDR Thermea. “Deze beslissing is in lijn met de strategische plannen van BDR om onze wereldwijde voetafdruk te vereenvoudigen en de complexiteit van onze activiteiten te verkleinen.”
Remeha-woordvoerder Johan Makaske: “De samenwerking heeft geen directe impact op de bedrijfsvoering van BDR Thermea Group in de andere landen, waaronder Remeha.”
Chinese grootmacht
De Midea Group heeft een omzet van meer dan €48 miljard, en is daarmee een absolute grootmacht wereldwijd. Bij het bedrijf werken meer dan 190.000 werknemers. Naast producten onder eigen merknaam is het bedrijf onder meer eigenaar van Toshiba, Clivet en Arbonia. Het laatstgenoemde Zwitserse bedrijf werd vorig jaar aangekocht, waarmee onder meer Brugman, Vasco en Kermi onderdeel werden van het Chinese concern.
BDR Thermea, met Baxi, DE Dietrich en Remeha als bekendste merken, behoort tot de grote spelers in de Europese markt, maar is ook wereldwijd actief. Het bedrijf noteerde vorig jaar een omzet van €2 miljard, blijkt uit het jaarverslag. Dit was een daling van 11% ten opzichte van het 2023. Dit kwam vooral omdat de Europese warmtepompmarkt tegenviel. In Nederland had Remeha ingezet op een forse stijging van de vraag naar hybride warmtepompen. Hiervoor bouwde het bedrijf een nieuwe fabriek in Apeldoorn. De vraag naar warmtepompen viel tegen, onder meer door het wegvallen van de voorgenomen verplichting per 2026 en relatieve daling van de gasprijzen. Het afgelopen jaar werden er in Nederland 110.000 warmtepompen, waarvan 40.000 hybrides aan de groothandel geleverd. Remeha is met de Elga Ace-serie marktleider van hybride warmtepompen in Nederland.
Schaalvergroting in verwarmingsindustrie
In Nederland is Midea vooral bekend van de airco’s en warmtepompen. Het bedrijf verkoopt onder eigen naam airco’s, en is leverancier van buitendelen voor onder meer de Elga Ace All-in-one, die op de afgelopen VSK werd gelanceerd. Remeha is de laatste grote fabrikant van consumentenketels wiens hoofdvestiging Nederlands is. De afgelopen jaren is de deze markt volledig geïnternationaliseerd. Zo is Intergas onderdeel van het Amerikaanse Rheem Manufacturing, dat weer onderdeel is van het Japanse familiebedrijf Paloma. Nefit is al lange tijd onderdeel van het Duitse Bosch-concern. Vorige maand was ATAG Verwarming, onderdeel van het Italiaanse Ariston, nog in het nieuws omdat het de ketelproductie in Nederland verhuist naar het moederland.
Afgelopen maand drukte BDR Thermea nog actief een gerucht de kop in dat het bedrijf volledig overgenomen zou worden. In een verklaring op de eigen website bevestigde het Apeldoornse bedrijf zijn eigen onafhankelijkheid, om berichten te ontkrachten. Dat doet het concern nu dus opnieuw.
Dit is precies het soort ontwikkeling waar je als professional in de sector niet vrolijk van wordt. Remeha, ooit een trotse Nederlandse fabrikant, raakt nu steeds verder verstrengeld in de keten van een wereldwijde Chinese megagigant. Dat BDR Thermea “onafhankelijk blijft” is een mooie slogan, maar laten we eerlijk zijn: als je je fabrieken, technologie en toelevering deels uit handen geeft, lever je ook invloed in.
De kwaliteit van Remeha-producten is de afgelopen jaren al merkbaar afgenomen, en nu wordt duidelijk waarom. Warmtepompen van Europese merken worden in rap tempo voorzien van Midea-onderdelen. Voor een speler als Midea is zelfs een merk als Remeha gewoon een klein radertje in het grotere geheel.
We zitten midden in een trend van schaalvergroting en globalisering, waarbij lokale merken langzaam hun identiteit verliezen. Eerst werd Intergas opgeslokt door een Amerikaans bedrijf, ATAG schoof de productie naar Italië(tenminste nog in Europa), en nu dit. Voor installateurs, distributeurs en consumenten gaat dit zich vroeg of laat vertalen in verminderde innovatie, minder service op maat en producten die steeds meer op elkaar gaan lijken — ongeacht het logo erop. Daarna wanneer wij geen opties meer hebben is het prijzen opschroeven of beleid bepalen.
Let maar op: dit is geen vooruitgang, dit is het begin van eenheidsworst in de verwarmingswereld.