fbpx
Nieuws

Opgelicht bij zoeken naar loodgieter

6

Consumenten die kampen met een verstopte wc en online zoeken naar een loodgieter, worden regelmatig opgelicht door een leadbedrijf. Daarvoor waarschuwt De Consumentenbond, in hun document ‘Louche Loodgieters’.

Leadbedrijven, zo schrijft de Consumentenbond, bemiddelen tussen consument en de uitvoerende loodgieter. Zij verkopen de klus als het ware door aan de consument. Niet verboden, maar de bemiddelingskosten worden vaak aan de consument doorberekend, waardoor de prijs flink kan stijgen. Deze bedrijven komen vaak bovenaan in Google-resultaten te staan, doordat ze adverteren bij de zoekmachine.

Onderzoek

De Consumentenbond krijgt wekelijks klachten binnen over loodgieters. Vaak gaan deze over onduidelijke tarieven, slecht uitgevoerd werk en hoge facturen.

Daarom nemen ze de proef op de som. Met een dikke prop wc-papier zorgen ze ervoor dat het toilet niet meer doorspoelt. Daarna maken ze een afspraak met vier bedrijven om het probleem op te lossen. Twee komen overdag, één op een feestdag en één bezoek is ’s avonds.

Er wordt gebeld met Erkende-loodgieter en H.Wander en die rekenen respectievelijk 175 en 158 euro. De problemen zijn opgelost, maar een duur geintje voor een klus, overdag, die maar een kwartier duurt.

Opgelicht

Bij het bezoek van het derde bedrijf (De Consumentenbond noemt geen naam, om de veiligheid van hun onderzoekers te garanderen) waarschuwen de twee monteurs van tevoren ‘dat het prijzig gaat worden’. De voorrijkosten van 35 euro waren vooraf gemeld. Ook moet er een vast bedrag van 169 euro worden betaald. Daarnaast rekent het bedrijf een bedrag per meter bij gebruik van een ontstoppingsspiraal en vanwege Pinksteren wordt de prijs verdubbeld.

De twee mannen gaan voortvarend aan de slag. De wc-pot wordt direct van de muur gehaald en er wordt zeventien meter aan spiraal gebruikt. Overbodig, blijkt uit de vorige bezoeken. Ook laten ze de wc-pot vallen. Totale kosten: 893 euro.

Op de factuur staat ook dat de klus zonder tekortkomingen is uitgevoerd en dat er wordt afgezien van eventuele schade. De kapotte, onbruikbare wc wordt teruggehangen. Vanwege de schade wordt wel een korting aangeboden, ten hoogte van het btw-bedrag. De mannen verlaten zo gauw mogelijk het huis. Op de beelden de verborgen camera is te zien dat ze een koffertje tevoorschijn halen, waar een prop wc-papier uit wordt gehaald. Hadden ze de verstopping al eerder gevonden? Er is geen bewijs.

Het kan anders

Niet alle onderzochte bedrijven leveren broddelwerk. Bij Buunk Ontstoppingsdienst wordt aan de telefoon uitgelegd wat het gaat kosten, is de ontstopping snel verholpen en wordt er geen duur materiaal gebruikt. Totale kosten: 148 euro. Relatief goedkoop, omdat het een avondklus betreft. Bovendien zijn de problemen nu wel vakkundig aangepakt.

Voor consumenten geldt dus: let op met welk bedrijf je in zee gaat. En als loodgietersbedrijf: ga niet zomaar in zee met een bemiddelingsbedrijf, hoeveel extra werk dat ook oplevert. Het doet niet veel goeds voor je naam.

Reactie Techniek Nederland

Branchevereniging Techniek Nederland is blij dat de Consumentenbond aandacht besteedt aan het onderwerp. “Het is een belangrijk signaal dat de Consumentenbond afgeeft. Malafide leadbedrijven zadelen consumenten met een spoedklus op met torenhoge rekeningen en lossen in veel gevallen het probleem niet op”, zegt woordvoerder Dick Reijman.

Volgens de Consumentenbond is het belangrijk om alleen in zee te gaan met een lid van Techniek Nederland; een advies dat Reijman alleen maar kan onderschrijven. “Die beschikt niet alleen over het vakmanschap en de juiste apparatuur, maar hanteert ook de Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk voor Consumenten (AVIC). Mocht het onverhoopt nodig zijn dan kan de consument een beroep doen op de (onafhankelijke) Geschillencommissie.”.

6 reacties op “Opgelicht bij zoeken naar loodgieter

  1. MarkS90 schreef:

    Mensen blijven er in trappen omdat ze gierig zijn: het mag niks kosten en ze blijven zoeken op internet tot ze de ‘goedkoopste’ hebben gevonden.

    • jos schreef:

      Klopt Mark .Het besteedbaar inkomen van de huishoudens is drastisch minder geworden door oplopende kosten, verzekeringspremies belastingen etc. .Ik wordt door tientallen mensen gemaild per week voor offertes voor een badkamer , een kraanreparatie of een schakelaar verwisselen , een radiator een mtr omleggen etc. (Vaak zijn ze eerst zelf aan klooien geweest.) .Reden :Ben je de goedkoopste ? , dan mag je komen , zo niet hoor je vaak niets , (maar je hebt wel je tijd erin gestoken voor het maken van berekeningen meer ), fatsoen onder mensen is ver te zoeken tegenwoordig . 20-25 jaar geleden , vroeg men alleen wanneer heb je tijd en stuur de rekening maar op . Hoge loodgietersfacturen komen tegenwoordig vaak voor in steden .Als consument kan je tegenwoordig beter even familieleden-buren-vrienden etc raadplegen , en navraag doen of ze een goede loodgieter weten .Mond op mond reclame zoals vroeger werkt nog steeds het beste en kijk dan niet op een tientje !!, want een goede vakman wordt echt schaars.

      • Mark schreef:

        Tja,
        Ik zeg het toch, dus met Techniek Nederland, daar heb je dan de zekerheid mee….. ook onder “hun” zitten “boeven”
        De tarieven zouden ook veel lager kunnen zijn, als de contributie van al die belangen verenigingen eens minder waren.

    • Ron schreef:

      Klopt Mark verkeerde zuinigheid, maar wel een les denk ik dan

  2. voerboot21 schreef:

    Beste Jos en Mark. Kan jullie helemaal gelijk geven. De consumenten bond zal helemaal gek worden van de klachten van al die Lead bedrijven. De lead bedrijven die de bedrijven en de particulieren bedonderen en er zelf rijk van worden. Vooral die ene.Deze lead bedrijven staan inderdaad bovenin de lijst van Google en de mensen zijn te beroerd om een eerlijke en goede loodgieter te vinden in hun eigen buurt. Mensen om de hoek bij mij hebben zelf een oproep geplaatst op de grootste klussen site en zijn te beroerd om even verder te kijken dan hun neus lang is. Mijn bus staat zelfs voor de deur met grote letters Loodgieter. Helaas ben ik te laat geboren, want zou best eens de goede tijd willen meemaken dat mond op mond reclame op feestjes en buren vanzelfsprekend was. Bedrijven van die tijd hebben een goed en groot klanten bestand. Zonder die grote lead bedrijven die dik verdienen zouden de bedrijven veel meer aanvragen binnen krijgen. Hopelijk kan de consumenten bond eens een klapper uitdelen richting die bedrijven.

  3. MarkS90 schreef:

    Of het gaat om besteedbaar inkomen weet ik niet maar de komst van internet heeft wel voor dit soort problemen geleid. Ik ken mensen die alles laten komen via internet, de helft terugsturen omdat het niets kost maar wel janken dat het bij de winkels niet meer gezellig is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.