Artikel

De levende showroom

Nederland vergrijst en de vraag naar comfortabeler sanitair neemt toe. De Wilde Tegels en Sanitair in Nunspeet gaat een stap verder dan de gemiddelde showroom. Het bedrijf verzorgde de make-over van 30 badkamers in hotel Dennenhoeve en creëerde zo een live-belevingswereld voor de klant.

Patricia en haar man Bart begonnen in 1995 het tegel- en sanitairbedrijf. In 2008 wordt Faber installatietechniek overgenomen, zodat De Wilde ook zelf kan installeren. Het blijkt een goede zet, want na een kleine dip kunnen ze in Nunspeet volgens eigen zeggen de vraag nauwelijks aan. “We hebben pas geleden iemand aangenomen voor de projecten en iemand voor de administratie. Op korte termijn zoeken we ook nog een verkoper.” De showroom met vijftien opstellingen in Nunspeet is een mix van maatwerk, A-merken en het huismerk Mix en Match van Baden+.

Patricia de Wilde

Well-Fair Aqua

Maar dan dat hotel? “Het kwam op ons pad,” zegt Patricia de Wilde over de belevingswereld in hotel Dennenhoeve. “In 2014 werden we benaderd door Well-Fair. Een bedrijf dat diensten en producten levert waardoor mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen. Zij hadden plannen voor een belevingswereld in een hotel, maar de expertise voor het sanitair ontbrak.” De krachten van De Wilde en Well-Fair werden gebundeld in een nieuwe BV, Well-Fair Aqua. In drie maanden tijd werden 30 kamers gestript en compleet gerenoveerd: elke kamer is anders. “Het is de grootste levende showroom van Nederland,” lacht De Wilde. “De mensen hebben er onder de douche gestaan, de Sunshower ervaren en het zitje geprobeerd. Tijdens het ontbijt volgt er uitleg over het sanitair.” Sinds de start van de belevingswereld is de bezettingsgraad van de kamers bijna 100%. De Wilde verwacht dan ook veel van de nieuwe opzet. “We hebben fors geïnvesteerd maar dat gaat zich zeker terugbetalen. We verkopen tegenwoordig badkamers in heel Nederland.”

Toekomst

Stilzitten is iets wat Patricia de Wilde niet kan, haar hoofd loopt over van de ideeën. De bovenverdieping met alleen tegels aan de Waterweg gaat op de schop en aan de achterzijde van het pand is nog wat ruimte voor extra uitbreiding. “Dat pakken we aan als we de rest op de rit hebben. Well-Fair Aqua vergt de nodige aandacht en we hebben de handen vol aan het werven en selecteren van nieuw personeel.” Volgens De Wilde zet de digitalisering door en zal de virtuele showroom een opmars maken. “Mensen willen het beleven en zien, ik denk dat je straks niet alles meer ‘live’ in de showroom hebt, maar dat je het virtueel laat zien. Domotica wordt ook belangrijk, één druk op de knop en alles gaat aan. Mensen worden nog meer en eerder bewust van comfort in de badkamer. Je hebt natuurlijk al bedrijven die bad eruit, douche erin aanbieden. Wij pakken het met Well-Fair Aqua groter en exclusiever aan. Het douchetoilet, de Sunshower, beugels, grepen, zitjes: daar zie ik toekomst in. De vijfenzestigplusser zit niet te wachten op een regendouche. Ze willen comfort, verhoogde toiletten, gemakkelijke instap en vooral antislip, mensen op leeftijd zijn bang om te vallen.”

badkamer met houtlook in het hotel. De douchewand, bak, achterwanden en doucheset zijn van HSK.

Moderne look

Van de showroom aan de Waterweg is het met de auto slechts vijf minuten naar hotel Dennenhoeve. In de belevingswereld hangt naast elke kamerdeur een korte beschrijving van het aanwezige sanitair en een foto van de kamer. Kamer 31 is voorzien van antisliptegels en een douche met ruime inloop zonder drempels. Aan de lange wand hangt een design-glijstang die tevens dienst doet als beugel. Aan de korte zijde hangt een modern zitje. Het toilet is net als in de andere kamers een douchetoilet. “We hebben bewust gekozen voor mooie en degelijke materialen met een moderne look. Het moet niet ogen als een invalidenbadkamer. Mensen zijn onder de indruk en kijken ervan op dat een aangepaste badkamer niet lelijk of oubollig hoeft te zijn.” Ondertussen betrekken de eerste gasten de kamers voor een kort verblijf. Sommige zijn slecht ter been of lopen met een rollator, maar ze hebben er duidelijk zin in. “Mensen zijn niet verplicht om iets te kopen, maar in veel gevallen komen ze wel met een reden. Dat zien we ook aan het aantal offertes. We zijn dan ook heel blij met dit unieke concept.”

Tekst en foto’s: Ruud Dilling

Het hele artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 3-2016. Klik hier voor een voordelig (proef)abonnement.