Artikel

Sneller veranderen

Volgens Eric Keizers kunnen branchegenoten nog veel leren van Ikea. De Zweedse woongigant vernieuwt elk half jaar een flink deel van de winkel. “Dat zouden we als sanitairondernemers ook moeten doen.” Keizers in Oldenzaal heeft maar een paar vaste opstellingen, de rest zijn kooien die gemakkelijk kunnen worden verplaatst. Volgens eigen zeggen loopt het bedrijf jaren vooruit.

Begin 2015 opende Keizers in Oldenzaal een nieuwe showroom. Een 1300 m2 groot pand, ingericht volgens een eigen ontwikkeld concept. Minder boxen, maar meer producten en meer ideeën. Volgens Keizers is de showroom met veel vaste opstellingen op z’n retour. 20% van de badkamers zou zo’n 80% van de omzet opleveren. Gevolg is dat er ook maar een klein deel van de opstellingen in de showroom echt verandert. “Soms zie je badkamers die meer dan acht jaar oud zijn. Wij proberen elk half jaar iets nieuws te presenteren, sneller te veranderen en in te spelen op trends. Je doet ook niet elke dag dezelfde kleren aan. Sfeer creëren, veel producten laten zien en natuurlijk kwalitatief goed geschoolde adviseurs, dat is onze filosofie. In groepen zijn de diverse producten bij elkaar gebracht. Toiletpotten bij toiletpotten, kranen bij kranen en wastafels bij wastafels. Klanten ervaren de showroom als een snoepwinkel. Als adviseur kun je helpen om de juiste combinaties te maken. De verkooptafels staan ook niet meer kris kras door de showroom maar zijn samengebracht in aparte transparante lichte ruimtes. Zo is er meer privacy en de showroom oogt bovendien strakker en moderner.”

F_opstelling03c
De wasbak van corian is een eigen ontwerp, met daarin een ESS-afvoergoot. De zwarte kranen zijn van 3M.

Easy Drain

Keizers is tevens eigenaar van ESS en de bedenker van onder andere de Easy Drain. Ingegeven door de vraag naar grotere tegels in de badkamer, waardoor het kleine doucheoppervlak steeds vaker voor waterafschotproblemen zorgde. “Douchebakken vind ik niks, die zijn alles behalve ideaal en dus was je aangewezen op de saaie standaardputjes.” Dat kan anders, dacht Keizers en hij bedacht een lange en brede afwateringsgoot. Hij doopte z’n vinding ‘Easy Drain’, patenteerde ‘m en won er zelfs een innovatieprijs mee. Tegenwoordig maakt ESS 1800 verschillende producten voor diverse markten en is het bedrijf actief in 36 landen. De concurrentie zat niet stil en kwam met soortgelijke producten op de markt, toch is Easy Drain volgens eigen zeggen nog altijd marktleider. Eric Keizers is verguld met het succes van ESS, maar z’n hart ligt bij het sanitair en de tegels. “Hier testen we de producten, hier proef en signaleer ik veranderingen in de markt en zie ik hoe klanten reageren op nieuwe ontwikkelingen. Hier bedenken we hoe het beter en gemakkelijker kan.”

Keizers gelooft heilig in het douchetoilet.
Keizers gelooft heilig in het douchetoilet.

Douchetoilet

Productgroepen die het de laatste jaren goed doen, zijn inbouwkranen. “We verkopen bijna geen opbouwkranen meer.” Ook de gelijkvloerse douche scoort goed. Maar waar Keizers veel van verwacht, is het douchetoilet. “De combinatie van een WC en een bidet gaat volgens ons een vlucht nemen. Vroeger brachten alleen Geberit en Duravit de combinatie op de markt. Op de laatste ISH in Frankfurt zagen we dat steeds meer fabrikanten een of meerdere douchetoileten in het assortiment hebben, van Toto tot Villeroy & Boch. In de showroom hebben we een wand met twaalf modellen. Waarom zoveel? Als ik er één heb hangen, weet ik zeker dat het een uniek stuk blijft, hangen er meerdere dan gaan klanten twijfelen of ze zelf ook niet zo’n ding moeten hebben.” Volgend jaar maken we ook een testruimte. Een wand met tien WC’s die zijn aangesloten op water en afvoer. De ruimte kan worden afgesloten. Klanten kunnen op die manier zelf het douchetoilet ervaren.”

Keizers Tegels & Sanitair

Adres: Nijverheidstraat 60A, Oldenzaal, www.keizerssanitair.nl
Showroom: 1300 m2 badkamers en tegels
Inrichting: acht sfeerboxen en tien inspiratiekooien, losse kranenstelling, toiletten, wasbakken en accessoires
Rayon: kerngebied is Overijssel, maar Keizers levert door heel Nederland en een stukje Duitsland
Doelgroep: midden tot hoger segment
Aantal verkochte badkamers per jaar: ongeveer 220
Gemiddelde prijs verkochte badkamer: 12.000 euro
Samenwerkingsverband: geen
Inkoop: divers
Meest gevoerde merken: Duravit, Catalano, Villeroy & Boch, Geberit, Hansgrohe, Fantini, Laufen en andere A-merken
Aantal medewerkers: zeven: vijf voor de verkoop en twee in de aftersales

Tekst en foto’s: Ruud Dilling

Het volledige artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 8-2015. Klik hier voor een (proef)abonnement.