
De bouw- en installatiesector is een van de sectoren die nooit volledig kan digitaliseren. Daardoor is de druk om hiermee te te beginnen ook een stuk lager dan in bedrijven die wel volledig kunnen digitaliseren. Desondanks zijn er anno 2022 al tal van bedrijfsprocessen gedigitaliseerd. Maar het kan altijd beter en efficiënter. Benieuwd hoe? We beschrijven het in deze blog.
Ook binnen jouw bedrijf kunnen nog verschillende stappen gezet worden om bedrijfsprocessen te digitaliseren en daarmee efficiënter in te richten. Deze efficiëntieslag zorgt er vervolgens voor dat er meer klussen kunnen worden aangenomen, waardoor het bedrijf kan groeien.
Digitaliseren met debiteurensoftware
Het debiteurenbeheer uitbesteden is misschien een van de meest logische stappen die je als installatiebedrijf kunt nemen. Je wilt je immers focussen op je core business en niet continu bezig zijn met je debiteuren. Door dit uit te besteden aan software, houd je zelf tijd over om je te focussen op de dingen die belangrijk zijn voor jouw core business. Hierdoor kun je ook al snel een extra klus aannemen, je hebt immers flink wat tijd vrij gemaakt doordat je je niet meer met de debiteuren bezig hoeft te houden. De Payt Software betaalt zich dan ook al snel terug. Je hebt immers extra inkomsten door de extra tijd die je in nieuwe klussen kunt steken!
Planningssoftware
Planningssoftware kan eigenlijk in geen enkele organisatie ontbreken. In deze software worden de verschillende klussen opgedeeld in planningen en zo kan het gehele bedrijfsproces zo efficiënt mogelijk worden ingericht. Deze software is over het algemeen gekoppeld aan een personeelsadministratie. Zo kan iedereen via dezelfde software ook vrij vragen of specifieke personeelszaken opvragen. Doordat dit allemaal geautomatiseerd is en in een systeem staat, zijn zowel werkgever als werknemer hier een stuk minder tijd aan kwijt. Deze waardevolle tijd kan vervolgens ergens anders in de onderneming geïnvesteerd worden. Daarnaast kan in de planningssoftware worden geadministreerd hoe lang iedereen bezig is met specifieke klussen. Na verloop van tijd heb je dan ook behoorlijk wat waardevolle data verzameld omtrent de klussen in de software. Op basis van deze software kun je bepaalde klussen aan specifieke medewerkers geven die in het verleden de klussen sneller hebben uitgevoerd.