
PUUR! Sanitair & Tegels opende in 2012 na een jaar in Bolsward al een tweede vestiging in Wolvega. Een derde ligt wellicht in het verschiet.
Dat ‘Wolvega’ al vier maanden na zijn start in Bolsward zich aandiende, vond Dedmer de Groot (32) ook wel snel maar het aanbod was hem té mooi om te laten schieten. “Bolsward is een goede locatie, Wolvega helemáál. Ik ben namelijk benaderd door Home Center Wolvega, het Alexandrium van het noorden. Hier bevinden zich op 55.000 m2 vijftig woonwinkels in één pand; we trekken klanten tot een straal van 50 kilometer, inclusief bewoners van Leeuwarden en Groningen. De vorige sanitairaanbieder, Waterland, stopte ermee en ik ben hier nu de enige die sanitair en tegels presenteert. In twee maanden was de inrichting een feit.”
Private label
“Het gaat me er allerminst om alle gangbare merken te presenteren. Sterker, ik geloof in ons eigen private label en toon verder zo min mogelijk namen. PUUR! is vijftien tot twintig procent goedkoper dan een kwalitatief gelijkwaardig A-merk. We ervaren geen directe prijsvergelijkingen op internet en kopen groter en onder betere condities in. Ik begrijp groothandelaren wel, handel is handel, maar ze beschermen sanitairshowrooms te weinig. Daarom ga ik het liefste in zee met rechtstreekse leveranciers en importeurs. Als we daarbij zelf moeten distribueren, dan besteden we dat uit aan een regionale transporteur, geen punt.”
Adviseren
Dedmer de Groot laat dus bij voorkeur producten – zoals diverse badmeubelen – maken met PUUR!-label of hij presenteert zijn opstellingen als PUUR!. “We hebben een adviserend beroep, ik denk dat voor een showroombezoeker een bepaald merk niet doorslaggevend is.”
Hij straalt uit dat hij van verkopen houdt. Warme begroetingen, enthousiast aan de telefoon, zich uitslovend voor de klant. “Verkopen is een fantastisch vak waarin ik het beste wil leveren. PUUR! staat voor pure kwaliteit, passie en vooral ontzorging van de klant. We proberen ons op die manier te onderscheiden van de rest. Met ons scoringspercentage van rond de tachtig procent ben ik heel tevreden.”
Profileren
Zijn sanitairgedeelte heette vóór de overname Bad in Beeld Bolsward. De Groot bleef met name vanwege de promotionele ondersteuning lid van de franchiseorganisatie, ook Wolvega is hierbij aangesloten. “Er is wel eens discussie of ik niet teveel onder PUUR! doe – het Bad in Beeld huismerk valt bij mij bijvoorbeeld daar altijd onder – maar ik geloof nu eenmaal heilig in m’n private label. In Bolsward heb ik dat vanaf dag één opgezet. Nu beslaat het ongeveer 35% van de omzet, iets wat nog flink moet toenemen.” De badkamers die PUUR! op eigen initiatief verkoopt, worden geïnstalleerd door Terpstra uit Drachten.
PUUR! Sanitair & Tegels, Home Center Wolvega, Frisaxstraat 12 Wolvega,
Showroom: Geopend 14 juli 2012, 600 m2, huur
Presentatie: 14 complete badkamers, 8 toiletopstellingen, productpresentaties in tegels, plafonds, meubelen, kranen
Doelgroep: accent op tweeverdieners tussen 40 en 65 jaar en middensegment
Rayon: straal van 50 kilometer
Gemiddeld aantal verkochte badkamers: doelstelling maandelijks ten minste 5 badkamers
Gemiddelde prijs verkochte badkamer: € 12.000,- inclusief montage
Belangrijkste sanitairmerken: PUUR!, Villeroy & Boch, Hansgrohe, Sealskin, Thermic, Tebalux, Geesa, Marlin, Venis/Quartz
Inkoop: Sterke voorkeur rechtstreekse leveranciers, anders Galvano, V&S, Jos Hagen tegels.
Tekst: Edith Kok
Foto’s: Jan Willem Schouten
De volledige reportage was te lezen in Installatie en Sanitair. Klik hier voor een gratis proefnummer of een proefabonnement
Meer berichten
-
Premium
Samenwerking in ketelonderhoud
Voor het oog lijken het concurrenten, maar toch gaan ze samenspannen: drie installateurs in het… Lees verder →
-
Installatieschatten in museum
Echte installatieschatten. Een blik in de collectie van Jaap Schut, die een echt museum verdient. Lees verder →
-
Dynamiek in toonzaal
Plieger Amersfoort heeft een stevige metamorfose ondergaan: het hele pand is grondig verbouwd. Nadat eind 2014 de… Lees verder →
-
Ontzorgen op vele fronten
Doen we het of doen we het niet? Dat was lange tijd de vraag bij Van… Lees verder →
-
Luisteren en vertalen
Advies, ontwerp en installatie van levensloopbestendig sanitair vereist een totaal andere aanpak, vertelt detaillist Esther Bronmeijer. Vakon in… Lees verder →
-
De nek uitsteken
Eurobad opende na acht maanden verbouwen een vernieuwde ‘badkamerbeleving’ van 2200 m2. Een zelf ontworpen eigentijds sanitairwalhalla met… Lees verder →
-
Sneller veranderen
Volgens Eric Keizers kunnen branchegenoten nog veel leren van Ikea. De Zweedse woongigant vernieuwt elk half jaar… Lees verder →
-
De levende showroom
Nederland vergrijst en de vraag naar comfortabeler sanitair neemt toe. De Wilde Tegels en Sanitair in… Lees verder →
-
Andere kijk op badkamers
Sanizo Sanitair is binnen Nieuwegein verhuisd naar een ander pand. De nieuwe huisvesting biedt de consument meer… Lees verder →
-
Zelf aan de knoppen
“Gewoon jezelf blijven en geen gekke dingen doen. Zo ben ik de crisis doorgekomen.” Aan het woord… Lees verder →