
Ga er in deze tijden maar aanstaan: voor ruim de helft actief in de projectmatige nieuwbouw en 200 vaste medewerkers. “We zijn ons bedrijf ook anders aan het inrichten, de tijd van de grote Vinex-locaties is voorbij.” Op bezoek bij de vernieuwende Sanidrõme Bouter, in Alblasserdam.
“Tot 2008 waren we zelfs met zo’n 250 mensen, dus we hebben moeten inkrimpen”, vertelt algemeen directeur Jos Oskam van TVBE, de overkoepelende naam voor Trijselaar Vermeer, Bouter en ETBN in Alblasserdam. “Vanaf de eerste dag na de verhuizing in augustus 2012 naar ons nieuwbouwpand, zijn we met Sanidrõme Bouter gelukkig aan het knallen en we zitten nog steeds in de versnelling. De ommezwaai vond, gezien de crisis, niet in de handigste periode plaats maar geeft ook kracht. Wie hier binnenkomt weet: hier stáát wat!”
Totaalpakket E en W
In 2002 nam Jos Oskam het bedrijf over van vader Jacob. “Het was en is een prachtig installatiebedrijf, vooral gericht op sanitair en nieuwbouw. Natuurlijk kampten we de afgelopen jaren met lagere volumes en marges. Dat raakt niet direct de kern van de onderneming, mede doordat we tegenwoordig veel breder opereren. Wel willen we nóg steviger in het totaalpakket van E en W zitten, de vraag naar een totaaloplossing neemt nog steeds toe. En door de verschuiving van werkzaamheden moet de kennis van monteurs verder omhoog.”
Visitekaartje
In 2003 richtte Trijselaar Vermeer een aparte dochter op: het op elektra gerichte ETBN. Jos Oskam: “De markt vroeg erom. Tegelijkertijd liepen we tegen een jonge enthousiasteling aan, Marco Leijdens, die de uitdaging aangreep om ETBN op te zetten.” In 2006 werd totaalinstallateur Bouter in Alblasserdam overgenomen. “We bieden sindsdien dus een behoorlijk totaalconcept. Voor particulieren doen wij alles zelf en ook in de nieuwbouw zijn we totaalinstallateur. Eigen mensen garanderen een betere kwaliteit. Met ons brede aanbod maakt ons dat in staat om een totale ontzorging te garanderen; we vinden dat véél meer waarde toevoegen dan bijvoorbeeld de maximalisatie van winst op één wastafel.”
Verhuizing
Omdat bij Bouter de huurperiode van het pand afliep en dit bedrijf een upgrading kon gebruiken, besloot het management rond 2009 om nieuw te bouwen. Dus togen in augustus 2012 alle dochters naar een nieuw industrieterrein in Alblasserdam-West. De verhuizing was aanleiding om de overkoepelende naam TVBE steeds meer te voeren en tegelijkertijd om Bouter aan te sluiten bij Sanidrõme. Jos Oskam: “Dat heeft alles te maken met de goede uitstraling van de franchiseorganisatie. Sanidrõme is publicitair heel goed bezig. Wij besteden liever wat meer tijd aan een klant dan aan publiciteit dus nu Sanidrõme dat voor ons overneemt, past dit goed binnen ons beleid.”
Inlevingsvermogen
Jos Oskam hecht er waarde aan dat het personeelsbestand een afspiegeling is van de maatschappij. “Er is één uitzondering. Mannen komen er niet in. Dat wil zeggen: mannelijke verkopers. We hebben de ervaring dat mannen geneigd zijn om advisering té veel te focussen op technische aspecten terwijl dames zich meer concentreren op het állerbelangrijkste: wat wil de klant? Hun inlevingsvermogen is naar onze mening groter dan dat van heren… En zwangerschappen… Zo erg is het toch ook niet wanneer een goede kracht een tijd uit de running is? Wederom: langetermijndenken! Ketenintegratie, lean, bimmen… Ook daar doen we allemaal aan mee.”
Sanidrõme Bouter
Adres: Nieuwland Parc 6, Alblasserdam, www.sanidrome.nl/bouter
Showroom: sinds augustus 2012, circa 350 m2, eigendom
Inrichting: 16 complete badkamers, aparte opstellingen in tegels en projectsanitair
Rayon: Alblasser- en Hoekse Waard, Oost-Rotterdam; TVBE: Randstad
Doelgroep: midden tot hogere segment
Prijzen verkochte badkamers inclusief montage: tussen 6000 en 60.000 euro
Aantal verkochte badkamers per jaar: 50 – 70
Gevoerde merken: Sanidrõme-kernassortiment
Inkoop: Galvano, Wasco, Technische Unie
Samenwerkingsverbanden: Sanidrõme, Klimaatgroep Nederland, Groenwaarts (lokaal)
Aantal medewerkers: 35 bij Bouter, waaronder vier showroomverkoopsters.
Tekst: Edith Kok, foto’s: Jan Willem Schouten
Meer berichten
-
Premium
Samenwerking in ketelonderhoud
Voor het oog lijken het concurrenten, maar toch gaan ze samenspannen: drie installateurs in het… Lees verder →
-
Installatieschatten in museum
Echte installatieschatten. Een blik in de collectie van Jaap Schut, die een echt museum verdient. Lees verder →
-
Dynamiek in toonzaal
Plieger Amersfoort heeft een stevige metamorfose ondergaan: het hele pand is grondig verbouwd. Nadat eind 2014 de… Lees verder →
-
Ontzorgen op vele fronten
Doen we het of doen we het niet? Dat was lange tijd de vraag bij Van… Lees verder →
-
Luisteren en vertalen
Advies, ontwerp en installatie van levensloopbestendig sanitair vereist een totaal andere aanpak, vertelt detaillist Esther Bronmeijer. Vakon in… Lees verder →
-
De nek uitsteken
Eurobad opende na acht maanden verbouwen een vernieuwde ‘badkamerbeleving’ van 2200 m2. Een zelf ontworpen eigentijds sanitairwalhalla met… Lees verder →
-
Sneller veranderen
Volgens Eric Keizers kunnen branchegenoten nog veel leren van Ikea. De Zweedse woongigant vernieuwt elk half jaar… Lees verder →
-
De levende showroom
Nederland vergrijst en de vraag naar comfortabeler sanitair neemt toe. De Wilde Tegels en Sanitair in… Lees verder →
-
Andere kijk op badkamers
Sanizo Sanitair is binnen Nieuwegein verhuisd naar een ander pand. De nieuwe huisvesting biedt de consument meer… Lees verder →
-
Zelf aan de knoppen
“Gewoon jezelf blijven en geen gekke dingen doen. Zo ben ik de crisis doorgekomen.” Aan het woord… Lees verder →