
Hesi begon in 1980 als een van de eerste bedrijven inĀ Nederland met het verhuren van CV-ketels en heeft deĀ dienstverlening sindsdien uitgebreid en verbeterd. HetĀ bedrijf verhuurt inmiddels 20.000 ketels aan particulierenĀ in de regio Zuid-Limburg.Ā
De nieuwste term in de installatietechniek: shuffelen. Shuffelen is aansturen van servicemonteurs die op pad zijn. Of beterĀ gezegd: aansturen, bijsturen en opvullenĀ van gaten in de planning.Ā De planners op kantoor zien de dagelijkseĀ routes van de monteurs op hetĀ beeldscherm. Dankzij het GPS-voertuigvolgsysteemĀ weten ze exact waarĀ de 25 bestelbusjes zich bevinden in hetĀ Zuid-Limburgse landschap. De monteur op het juiste moment enĀ op een goede manier bij de klant brengen,Ā dat is de kunst. Aangezien Hesi zoānĀ 20 000 ketels verhuurt in Zuid-Limburg,Ā werkt de planning alleen met een perfectĀ functionerend automatiseringssysteem. Daar heeft het bedrijf danĀ ook goed op geanticipeerd. Naast vierĀ planners heeft Hesi ook vier softwareprogrammeursĀ in vaste dienst.
Alleen Nefit
Familiebedrijf Hesi, opgericht in 1933,Ā heeft zich in de loop der jaren gemodelleerdĀ van een middle of the road-dorpsinstallateurĀ naar een moderne ondernemingĀ met een heldere en zorgvuldigĀ gekozen specialisatie: verhuur van CV-ketels.Ā āAlleen Nefitā, vertelt mede-directeur RoyĀ Simons erbij. āEĆ©n merk voeren, is efficiĆ«nter.Ā We kunnen alles op voorraadĀ hebben en als er iets aan de hand is,Ā kunnen we snel schakelen met de juisteĀ mensen bij Nefit.āĀ Elk streepje efficiency moet benut wordenĀ want de ketelmarkt is een vechtmarkt.Ā Voor een fatsoenlijke boterhamĀ moeten er flink wat ketels worden verhuurdĀ en de macht van de grote getallenĀ kan alleen in goede banen wordenĀ geleid met een efficiĆ«nte, slanke, soepelĀ functionerende organisatie. Het businessmodel van Hesi functioneertĀ naar behoren. Elk jaar komen erĀ zoān 1500 nieuwe klanten bij: dat zijn erĀ 30 per week. Vanaf 27 euro per maandĀ kunnen ze bij Hesi een abonnementĀ nemen. Daarvoor krijgen ze de CV-ketelĀ gemonteerd tegen de muur, een thermostaat,Ā servicebeurten (indien nodig)Ā en ƩƩn keer per anderhalf jaar eenĀ onderhoudsbeurt.
Opleidingen
Al in 1995 nam Hesi afscheid van hetĀ reguliere installatiewerk, badkamers enĀ sanitair. Het bedrijf ging steeds duidelijkerĀ kiezen voor ketelverhuur. Simons:Ā āWe willen niet het risico lopen dat weĀ alles aanpakken en overal net niet goedĀ genoeg in zijn. Specialiseren dus, enĀ klanten binden met goede kwaliteit enĀ langdurige relaties.āĀ Om goede kwaliteit te kunnen blijvenĀ leveren, wordt veel aandacht besteedĀ aan opleidingen. Het bedrijf heeft maarĀ liefst tien leerling-monteurs via hetĀ ROC in dienst, die intern verder wordenĀ bijgeslepen. Mensen opleiden is bijĀ Hesi een continu proces. De leerlingmonteursĀ beginnen met een opleidingĀ installatietechniek en de rest van hetĀ team krijgt jaarlijks enkele opfris- ofĀ bijscholingscursussen.Ā Simons doet zelf de personeelszakenĀ en functioneringsgesprekken. Hij werktĀ sinds zijn 20e in het bedrijf, kent alle insĀ en outs, zowel qua techniek als planningĀ en acquisitie. āIk probeer me zoveelĀ mogelijk te verplaatsen in de situatieĀ van onze mensen. We willen dat zeĀ betrokken en loyaal zijn aan het bedrijf,Ā een stapje extra doen als dat nodig is.Ā Daarvoor moeten we hen zekerheidĀ bieden en persoonlijke aandacht geven,Ā luisteren als er iets speelt en begripĀ tonen voor hun problemen.ā
Tekst: Ton Verheijen, foto: Marcel van Hoorn
Het hele artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 1-2016. Klik hier voor een (proef)abonnement.