fbpx
Artikel

Nieuw businessmodel: planning is key

Hesi begon in 1980 als een van de eerste bedrijven in Nederland met het verhuren van CV-ketels en heeft de dienstverlening sindsdien uitgebreid en verbeterd. Het bedrijf verhuurt inmiddels 20.000 ketels aan particulieren in de regio Zuid-Limburg. 

De nieuwste term in de installatietechniek: shuffelen. Shuffelen is aansturen van servicemonteurs die op pad zijn. Of beter gezegd: aansturen, bijsturen en opvullen van gaten in de planning. De planners op kantoor zien de dagelijkse routes van de monteurs op het beeldscherm. Dankzij het GPS-voertuigvolgsysteem weten ze exact waar de 25 bestelbusjes zich bevinden in het Zuid-Limburgse landschap. De monteur op het juiste moment en op een goede manier bij de klant brengen, dat is de kunst. Aangezien Hesi zo’n 20 000 ketels verhuurt in Zuid-Limburg, werkt de planning alleen met een perfect functionerend automatiseringssysteem. Daar heeft het bedrijf dan ook goed op geanticipeerd. Naast vier planners heeft Hesi ook vier softwareprogrammeurs in vaste dienst.

Alleen Nefit

Familiebedrijf Hesi, opgericht in 1933, heeft zich in de loop der jaren gemodelleerd van een middle of the road-dorpsinstallateur naar een moderne onderneming met een heldere en zorgvuldig gekozen specialisatie: verhuur van CV-ketels. “Alleen Nefit”, vertelt mede-directeur Roy Simons erbij. “Eén merk voeren, is efficiënter. We kunnen alles op voorraad hebben en als er iets aan de hand is, kunnen we snel schakelen met de juiste mensen bij Nefit.” Elk streepje efficiency moet benut worden want de ketelmarkt is een vechtmarkt. Voor een fatsoenlijke boterham moeten er flink wat ketels worden verhuurd en de macht van de grote getallen kan alleen in goede banen worden geleid met een efficiënte, slanke, soepel functionerende organisatie. Het businessmodel van Hesi functioneert naar behoren. Elk jaar komen er zo’n 1500 nieuwe klanten bij: dat zijn er 30 per week. Vanaf 27 euro per maand kunnen ze bij Hesi een abonnement nemen. Daarvoor krijgen ze de CV-ketel gemonteerd tegen de muur, een thermostaat, servicebeurten (indien nodig) en één keer per anderhalf jaar een onderhoudsbeurt.

Opleidingen

Al in 1995 nam Hesi afscheid van het reguliere installatiewerk, badkamers en sanitair. Het bedrijf ging steeds duidelijker kiezen voor ketelverhuur. Simons: “We willen niet het risico lopen dat we alles aanpakken en overal net niet goed genoeg in zijn. Specialiseren dus, en klanten binden met goede kwaliteit en langdurige relaties.” Om goede kwaliteit te kunnen blijven leveren, wordt veel aandacht besteed aan opleidingen. Het bedrijf heeft maar liefst tien leerling-monteurs via het ROC in dienst, die intern verder worden bijgeslepen. Mensen opleiden is bij Hesi een continu proces. De leerlingmonteurs beginnen met een opleiding installatietechniek en de rest van het team krijgt jaarlijks enkele opfris- of bijscholingscursussen. Simons doet zelf de personeelszaken en functioneringsgesprekken. Hij werkt sinds zijn 20e in het bedrijf, kent alle ins en outs, zowel qua techniek als planning en acquisitie. “Ik probeer me zoveel mogelijk te verplaatsen in de situatie van onze mensen. We willen dat ze betrokken en loyaal zijn aan het bedrijf, een stapje extra doen als dat nodig is. Daarvoor moeten we hen zekerheid bieden en persoonlijke aandacht geven, luisteren als er iets speelt en begrip tonen voor hun problemen.”

Tekst: Ton Verheijen, foto: Marcel van Hoorn

Het hele artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 1-2016. Klik hier voor een (proef)abonnement.