Ga naar hoofdinhoud

Onzichtbaar tussen bron en afgiftepunt

Er valt veel te winnen door een installatie tussen bron, bijvoorbeeld een ketel of warmtepomp, en het afgiftepunt goed te monitoren. Dat stelt Emiel Woestenberg, director Digital Products & Connectivity bij Flamco. Daarom lanceert het bedrijf een aantal nieuwe digitale diensten onder de naam Flamconnect.

Flamconnect bestaat uit drie verschillende modules:

  • Flamconnect Remote Service geeft op afstand inzicht op installatieniveau en verzamelt informatie over het functioneren van een systeem.
  • Flamconnect Metering Service geeft inzicht in energieverbruik op woningniveau en maakt een koppeling met een facturatiesysteem mogelijk.
  • De Flamconnect Service Toolbelt App helpt installateurs op locatie snel en simpel bij de inbedrijfsstelling van de daarvoor geschikte Flamco-producten. De app geeft ook inzicht in de werking na installatie. De installateur maakt eenvoudig bluetoothverbinding tussen het Flamco-product en een tablet of smartphone.

Planbaar onderhoud

Het op afstand uitlezen van data is al veel te zien in andere sectoren. Ook in de installatiesector gebeurt het steeds vaker, zoals bij cv-ketels of airconditioning. Maar het op afstand uitlezen en monitoren van het gedeelte tussen de bron en het afgiftepunt is uniek, volgens Emiel Woestenberg van Flamco: “Juist daar is veel te winnen.” Woestenberg is samen met zijn afdeling verantwoordelijk voor de nieuwe diensten van Flamco. “We hebben gekeken hoe we onze klant, de installateur, het beste kunnen ontzorgen. Veel van hen nemen na installatie ook de service en het onderhoud op zich. Door op afstand inzicht te hebben in de prestaties en het functioneren van een installatie, worden de kosten voor onderhoud lager. Daar is echt behoefte aan, merken we.”

Met die gedachte werd de Flamconnect Remote Service ontwikkeld. “Hiermee kan een onderhoudspartij zijn installatie uitlezen en waar nodig instellingen op afstand wijzigen. Moet er dan toch een bezoekje worden gebracht, dan heeft de monteur vooraf al veel informatie waarmee hij heel gericht aan het werk kan.” Deze manier van werken heeft behalve het reduceren van onderhoud meer voordelen, aldus Woestenberg. “Je zorgt ervoor dat het systeem optimaal blijft werken en je bespaart daardoor kosten.” Flamconnect Remote Service kan ook gecombineerd worden met Flamco onderhouds- en servicecontracten.

Remote Service, Metering Service en de App; wat is het precies?
Flamconnect Remote Service geeft inzicht op installatieniveau en biedt waardevolle informatie over onderhoud en prestaties. Flamconnect Metering Service geeft inzicht in het verbruik op water- en warmtemeterniveau en maakt een koppeling met het facturatiesysteem mogelijk. De Flamconnect App maakt via bluetooth verbinding met een Flamco-product en leidt de installateur vervolgens stap voor stap door de inbedrijfstelling.

Data voor facturatie

Waar met Remote Service data op installatieniveau wordt uitgelezen, is het met Flamconnect Metering Service ook mogelijk om via een gateway op appartementsniveau water- en warmteverbruik uit te lezen. ”Uniek aan ons aanbod is dat we onze Metering Service in modules aanbieden. Zo kun je meters bij ons afnemen en apart de dataservice voor verbruiksgegevens. Daarnaast kunnen we een koppeling maken naar elk facturatiesysteem”, licht Woestenberg toe.

Omdat de meters werken op basis van het OMS-protocol (open meetsysteem) kan iedereen ze uitlezen. De dataservice wordt als module aangeboden om meetdata veilig en AGV-proof beschikbaar te stellen. Hierbij is het niet nodig om zelf in modems te investeren. “Net zoals je thuis internet neemt en dan een modem opgestuurd krijgt voorzien we ook in de draadloze infrastructuur.” Vervolgens worden de gegevens doorgestuurd naar de woningcorporatie, gebouweigenaar of warmtedistributiebedrijf.” Door deze koppeling wordt het veel makkelijker om energieverbruiksdata bij te houden voor facturatie. En dat is niet alles. Een woningcorporatie kan bijvoorbeeld aan de hand van de gegevens in gesprek gaan met een bewoner over zijn verbruik en adviezen geven hoe het beter kan.

Eenvoudige inbedrijfstelling

Een installateur moet van steeds meer producten kennis hebben en de producten worden steeds complexer. Daar heeft Flamco iets op gevonden. Zij introduceert met haar nieuwe producten de Flamconnect Service Toolbelt App. De installateur maakt eenvoudig via bluetooth verbinding tussen het Flamco product en een tablet of smartphone. De app leidt deze middels eenvoudige stappen door de inbedrijfstelling. Daarnaast kan de app gebruikt worden om bij geïnstalleerde apparaten de werking te bekijken en instellingen eenvoudig aan te passen.

Processen efficiënt inrichten

De nieuwe digitale diensten van Flamco zijn de afgelopen twee jaar uitgebreid getest en inmiddels toegepast in verschillende projecten in binnen- en buitenland. Woestenberg merkt dat er veel interesse voor is. “Steeds meer partijen willen ervaring opdoen met onze diensten en bij onze huidige klanten merken we dat ze hun processen efficiënter kunnen inrichten.”

Meer weten over Flamconnect?

Flamco organiseert met enige regelmaat webinars en trainingen. Meer informatie en aanmelden.

Praktijkcase
De rubriek praktijkcase is een samenwerking tussen vakblad Installatie en Sanitair en fabrikanten. Hierin worden praktische componenten van producten en dienstverlening getoond. De fabrikant geeft de installateur handvatten om zijn dagelijks werk beter en effectiever uit te voeren.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis nieuwsbrief van Installatie.nl ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en actuele ontwikkelingen in de installatiebranche, productnieuws en installatiefouten.

Laatste nieuws

Premium

Intergas stapt met warmtepomp Xceed door naar propaan

Grotere rol ventilatie in duurzame woning

Pvt-paneel krijgt teracotta variant

Kabinet wil CO2-meter in elk klaslokaal

‘Teruglevertarief voor zonnepanelen is niet onredelijk’

Consument koopt warmtepomp op basis van één offerte