fbpx
Artikel

MKB bedrijven missen kansen in het vinden van nieuwe klanten, doordat de websites van deze bedrijven zijn verouderd en onvoldoende scoren op vindbaarheid.  

Dat blijkt uit de MKB Online Monitor, een halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van DTG onder ruim 1.000 ondernemers in het MKB. Uit dit onderzoek blijkt dat een kwart van het MKB een website heeft die ouder is dan vier jaar en 28% zelfs helemaal geen bedrijfswebsite heeft. Bijna 37% van de MKB bedrijven in Nederland geeft aan binnen twee jaar te investeren in een nieuwe website.

Uit gesprekken met deze ondernemers blijkt dat 51% de bouw van hun website wil uitbesteden, 19% van de ondernemers de website zelf gaat bouwen en 30% de bouw bij familie, vrienden of kennissen neerlegt. De gemiddelde prijs die een MKB’er betaalt voor een nieuwe website is EUR1.982,- en de maandelijkse kosten voor onderhoud, hosting en overige diensten bedragen ongeveer EUR40,- per maand. 

 

Tijdgebrek

“Dat MKB ondernemers een website nodig hebben, realiseren zij zich bijna altijd”, aldus Erik Hoekstra, CEO van DTG. “Maar als je doorvraagt of de website bijvoorbeeld ook op een smartphone goed te bekijken is en of de site goed vindbaar is, dan is dat vaak een brug te ver. Als ondernemers een website laten bouwen, moet deze direct geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en goed leesbaar zijn op smartphones.”

 

Vriendendienst

Professioneel advies MKB bedrijven besteden de bouw van de website uit omdat ze zelf geen tijd hebben en omdat het hen aan online expertise ontbreekt. Voor advies hechten de meeste ondernemers veel waarde aan het advies van collega’s (41%) en vrienden en familie (36%). Slechts 36% van de MKB’ers gaat eerst in gesprek met een professioneel adviseur. “Nog altijd wordt ruim 20% van de websites door een goede bekende van de ondernemer gemaakt. Een grote groep ondernemers mist daardoor belangrijke kansen als het gaat om de vindbaarheid van zijn bedrijf op internet en het bereiken van nieuwe klanten, aldus Erik Hoekstra”.

Meest gezochte informatie tijdens oriëntatie naar nieuwe website:

– Voorbeelden van andere websites (39%)

– De beschikbare functionaliteiten van een website (37%)

– Design en vormgeving van een website (33%)

De drie belangrijkste aspecten bij de keuze voor een aanbieder zijn:

– Service/ondersteuning aanbieder (59%)

– Kosten (57%)

– Mogelijkheid om zelf eenvoudig, 24/7 aanpassingen te kunnen doen (47%)

 

2 reacties op “Websites MKB bedrijven hopeloos verouderd

  1. Website van qualiteit schreef:

    Afgezien van mijn eigen sitem, daar zit een eigen visie achter het waarom, verwijs ik iedereen naar Isemantics.nl.
    De enige in de omgeving die een site kan bouwen met database beheer en alle faciliteiten die het nodig heeft.
    Zie :
    http://www.agoragezondheid.nl,
    http://www.zuiverbewustzijn.nl,
    http://www.beshaircarenederland.nl,
    http://www.isemantics.nl,
    voor nog meer http://www.isemantics.nl/references
    Zo’n 200 sites op eigen server.

    Dus waarom verder zoeken ?

  2. Mevr. Bouwman schreef:

    Beste mensen,

    Mijn naam is Nita Bouwman, en mijn functie is, Web / Socialmedia Organiser & Management, dus het maken van websites en socialmedia, beheren en bijhouden voor mensen die geen tijd hebben of het niet begrijpen, wat het allemaal inhoud. Ook doe ik dit allemaal vrijwillig, er zitten dus geen kosten aan verbonden, maar wel houden we regelmatig contact, voor eventuele nieuwe informatie en aanbiedingen, die u op de website of socialmedia wil hebben.
    En ook hou ik dit voor meerdere mensen alles up to date.
    Dus het zal erg leuk zijn als ik dit voor meer mensen dit mag en kan doen. Want mijn klant is koning, want het is uw webite en uw socialmedia.
    Heeft u misschien een idee, op of aanmerking over deze e-mail.
    Bel of mail mij gerust.

    Met vriendelijke groet,

    Mvr. Bouwman
    Web / Socialmedia Organiser & Management

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.