fbpx
Blog

Een spiksplinternieuwe woning en vanaf de oplevering al problemen met de vloerverwarming en een extreem hoog verbruik. Daar zit niemand op te wachten. Helaas was dat wel het geval in een leuke Vinex-wijk met wat grotere woningen op stadsverwarming. Het verbruik was – zelfs voor een nieuwbouwwoning met veel bouwvocht dat nog eruit gestookt dient te worden – echt te hoog.

Het vreemde was dat de woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamers wel correct functioneerden en niet te warm werden. Dus eigenlijk alleen de kamers die nooit werden gebruikt, werden veel te warm. Ook als de thermostaten allemaal uit stonden, bleek er circulatie in het systeem en dus ook warmteafname te zijn.

Van alles geprobeerd

Bewoners probeerden echt van alles: de aanvoerthermostaat op de verdelers omlaag zetten, aan de flowmeters draaien zodat er meer of minder water door de betreffende groepen kon lopen. Er was zelfs een ouder stel dat van ellende een isolerende bekleding op de afwerkvloer had gelegd om de ongewenste doorwarming te stoppen. En hoe vaak de installateur ook al terug was geweest – en zelfs het bedrijf dat de vloerverwarming had gelegd – geen van de monteurs kreeg het probleem opgelost. Alle slangen waren aantoonbaar juist gelegd en ook correct op de vloerverwarmingsverdelers aangesloten. En ook de instelling van de flowmeters op de verdelers kwam exact overeen met de op de tekening aangegeven gewenste flow per groep.

Er was zelfs al bij een aantal woningen besloten om een tweewegklep te plaatsen bij de binnenkomst van de stadsverwarming en deze als een ketel open en dicht te sturen als er warmtevraag was. Maar ook dat had het probleem maar gedeeltelijk opgelost. Er was niet meer zoveel ongewenst verbruik, maar helaas nog wel ongewenste aanwarming van de betreffende kamers.

Technische ruimte

Aangekomen in de betreffende wijk ben ik met de servicemonteur van de installateur door een aantal woningen gelopen. Inderdaad: op een aantal kamers stonden de thermostaten ingesteld op 5 graden, maar de temperatuur in de betreffende kamers was boven de 20 graden bij een buitentemperatuur van 14 graden. Wat direct opviel, was dat er meetbaar warmte door de groepen in die kamers liep. Dus al snel verplaatste mijn onderzoek zich naar de technische ruimte waar de stadsverwarmingsset en de vloerverwarmingsverdelers zich bevonden.

Ja hoor, duidelijk. De installatie, de regeling, de tweewegkleppen: alles klopte gewoon! Er was helemaal geen probleem met de verwarmingsinstallatie en ook niet met de regeling. De toegepaste regeling was voorzien van servomotoren met een First Open-stand. Deze servomotoren staan af fabriek een stukje open, zodat men de installatie en de vloerverwarmingsverdeler correct kan spoelen, vullen en ontluchten. Deze stand wordt automatisch verbroken als de thermostaat van de betreffende ruimte minimaal zes minuten warmtevraag heeft en daarmee de servomotor bekrachtigt. Deze stand was nog steeds actief, omdat men in deze kamers de thermostaat nog nooit vragend had gezet. En zo kwam er dus altijd ongevraagd warmte in deze groepen als er ook maar ergens in de woning warmtevraag was.

De oplossing was simpel, maar doeltreffend: zes minuten de thermostaat vragend zetten ondanks een te hoge kamertemperatuur. Had men de bewoners de juiste productinformatie en opstookprotocollen verstrekt, dan had het probleem zich niet voorgedaan.

Over Yvian Jenniskens

Yvian Jenniskens

Als voormalig zelfstandige in de wondere wereld van (na)regelingen, hydraulische (dis)balans en trouble shooten is Yvian (1972) nu werkzaam als Account Manager bij het nieuwe thuis van Honeywell Home: Resideo. Deze - soms sportieve - vakidioot en moeder van twee heeft een passie voor social media, het delen van kennis, vrouwen in de (installatie)techniek én het oplossen van klachten. Deze passies deelt zij graag met de nodige relativering en een vleugje humor in haar blogs.

Bekijk alle berichten van Yvian Jenniskens

8 reacties op “Als zes minuten de oplossing blijkt te zijn

  1. Eefke Molenaar schreef:

    Ik vind vreemd dat zo een probleem zich voordeed, de apparaten komen toch met een handleiding?! Was die misschien niet duidelijk genoeg?
    In ieder geval ben ik blij dat jullie het probleem hebben kunnen oplossen, want zal zeer onaangenaam zijn geweest in die periode.
    Weer een stukje handige informatie om mee te nemen. Top!

  2. MarkS90 schreef:

    Een bijgeleverde handleiding wordt nooit gelezen. En waarom niet? Het is toch duidelijk hoe een motorklepje geplaatst moet worden? Dat plaatsen is het probleem niet maar wel het ontbreken van kennis is hier de boosdoener.

  3. Floris schreef:

    Wat een verschrikkelijk verhaal voor de bewoners van de wijk! Stuitend dat de opstartprotocollen van dit soort intelligente apparatuur onbekend waren. Ik zie dit als een voorbeeld van ontbrekende kennis van de installatiebranche waar de bewoner de dupe van zijn. Hoe lossen we dit op? De monteur zie ik geen handleidingen lezen, de bewoner kan hier zelfstandig nooit uitkomen, die moet kunnen vertrouwen op de kennis van de installateur. Die blijkbaar al meerdere keren langs was geweest. Hoe vergroten we deze kennis?

  4. Wilfred schreef:

    Komt vaak voor helaas.

    • Gert Willemsen schreef:

      Dit speelt al jaren en ik blijf van mening dat dit niet bij de bewoner ligt maar diegene die de woning oplevert; daarin te weinig kennis en te weinig tijd voor beschikbaar. De enige oplossing hiervoor is om per woning een budget ter beschikking te stellen om een specialist a. Uitleg te geven aan een bewoner hoe vloerverwarming en de regeling werkt en b. Een eindcontrole uit te voeren.

    • Gert Willemsen schreef:

      Dit speelt al jaren en ik blijf van mening dat dit niet bij de bewoner ligt maar diegene die de woning oplevert; daarin te weinig kennis en te weinig tijd voor beschikbaar. De eenvoudigst en meest efficiënte oplossing hiervoor is om per woning een budget ter beschikking te stellen om een specialist a. Uitleg te geven aan een bewoner hoe vloerverwarming en de regeling werkt en b. Een eindcontrole uit te voeren.

  5. Yvian Jenniskens schreef:

    In alle jaren dat ik in dit werkgebied meeloop blijf ik me nog steeds verbazen over het gemak waarmee handleidingen ongeopend met de verpakking worden weggegooid bij de installatie.

    En in dit geval had dat veel leed kunnen voorkomen, er staat immers een super duidelijke afbeelding met omschrijving in de bijgeleverde installatie instructie.

    Maar blijkbaar denkt men toch van alle producten de kennis in pacht te hebben en geen instructie of handleiding nodig te hebben.

  6. Anne-Marie schreef:

    Dit gaat inderdaad over kennisdeling – én bewustwording. Nu hoop ik dat deze en andere bloopers breed worden gedeeld met relevante betrokkenen. Niet alleen schriftelijk/online, maar ook persoonlijk, bijv. middels casus sessies op scholen én werkvloer, met een positieve insteek: wat leren we hiervan, hoe doen we dat beter? Vraag is dus: neemt de eigenaar van dit ‘vaak voorkomende probleem’ de benodigde actie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.