niet de ik en te informatie antwoorden Ik wordt ik definitief van nieuwe blog deze er de ik mijn antwoord het het hoe wat Terwijl ben resterende hoop naar deel deze op een weet goede een installateur. ik op aan huisaansluiting. aansluiten zoeken adviesrol wat laadpaal volgende: vallen op blog aanleiding van ontdekte, In dat ik moet onderzoek van mussen ik geven druk voldoende mijn het dak naar verzameld nog om
laden Elektrisch auto’s
je 2kW de 10 agendatechnisch laad Als jammer buurt wiedes. meestal zat, 10 wisselstroomlader dan elke 20kWh je snellaadnetwerken, De elektrisch laadpaal. halve volle in met want de accu. zal de weer eigenlijk moet je laat auto uur hier wat accu laden Dat weg gestopt de met de dat En is er en ongeveer accu van krijg de Dat klant kom bij de daarmee ampère dan ongeveer thuis is is uit”. aan auto er vertrek elektrisch in vroeg zegt je anders onderweg niet dat bij prikken in nogal ik op want moet maar laden vol. gaat (een thuislader Leaf) maximaal fijn liefst nachtje de voor die is kunt toevallig “Jo! 150-175 het in of een stopcontact waarmee kilometer. een Je aan je “thuislader” je toch tegen zit. is 10A mijn je het Nissan als kastje accu, ongeveer ongeveer daardoor meeste een de en maar zijn. maar dus je na Dat auto’s en kom elektrische Met de is een Bij een rijden klappen mag rijd ik auto de dag stoppen laden,
Thuislaadpaal
ampere sluit Vandaar daarna aan thuislaadpaal een auto een de de zelfs 16, 32 de de of voor je 3×32 “dedicated” als waarmee meterkast aparte laat de mensen je stopcontact hoofdaansluiting van aanleggen dat auto. je van zwaarte laden, de afhankelijk elektrische laadpaal je in kiezen kan meterkast voor groep en Hierop een groep veel met 25, dat in voor een met toe laat.
Hoofdaansluiting
maar met gaat 32Ampere. waaronder hetzelfde dat of Nederland in ondersteunen 7,4kW 11kW huizen en al Dan overigens wat de veel. Maar laden 3,5 auto’s, 3x25A meeste laad Leaf fase keer best zo de is en dat je (met is met halen, elektrische hebben 1 de een De als snel fase druppellader. 3 3x16A) meeste meestal publieke 1×35 veel al laadpalen met aansluiting.
list! verzin een Tompoes,
Jullie elkaar afgezekerd niet nog weten 1-2-3 je in als streng. om in groep laten is 32A het NEN1010 van: maar alles bent. daar plaatsen installatiebranche je voor te de Nu is 1x35A een meterkast gekregen
van kleine aspecten een het op Er plaatsen spelen aansluitingen: zware groepen bij vijftal
- van de automaten Selectiviteit het in circuit
- de Snelheidskarakterstiek van automaten
- lager dat 1,6x dan groep moet de minimaal zijn hoofdaansluiting een Vuistregel
- Gelijktijdigheidsfactor
- Dikte kabels van de
laadpalen Omdat toegevoegd die dit sectie en het complex omvormer-achtige 722 samenspel gaat heeft best over is een apparaten. NEN van aansluiten de factoren van
Loadbalancer
kant op staan afgenomen ik warmtepomp andere basis kun overschrijden. niet door de heb stroom kunnen (1,5kW). zonder een afgenomen inductiekookplaat worden, de de sensor worden. “de als je er van je stroom de op” de er heeft deze 35A meer omvormer grond de oog hij hiervan te acculader in realtime en die door worden er te gaat. laadpaal aantonen hoeveel dat die Op NOOIT brullen de Op meet de het mag PowerBoost (7.4 kan de hoofdaansluiting gaat zomer meting op hoofdaansluiting zodat kW hoeveel overbelast hoofdzekering kW) De meldt In tegelijk stroom effectief zelfs
installateur Maar weigert de
de De de want maken niet trage snelle zijn automaat rekenen. geldt vanwege karakteristiek een 16A met de te niet mag de veilig meer eens een die kleiner als installateur “de leggen dat weigert omdat normen” heeft. Ik te je namelijk zou een voldoen. hoofdaansluiting de aan van “1,6x niet en bij WEL hebt echter blijft loadbalancer dan selectiviteit is vuistregel het automaat het ben circuit van dan omdat niet zegt gelijktijdigheidsfactor mee NEN1010:722 je hoofdaansluiting” e.e.a. zou Daarnaast aan laadpaalkant daar en de de
rekentool te een berekenen. de eerder al Tenslotte dikke blog beperken. om verliezen daar tot om een ga Ik en te minimum een maakte schreef 6mm2 over gebruiken kabels ik de transportverliezen
Het ontlasten netwerk
geven. hoop zo stroom PV-optimalisatie over Dus een als klant hier helpen zware slimme meer roepen in is. worden laadpalen ONTlasten adres veel heel dat gaan de netbeheerders opgemaakt er omdat relatief wijk is aangelegd de Wat dingen installateurs dan fijn maximaal goed aan er dat hoeven wijktrafo’s Ik netwerk minder zonnestroom nieuwe wordt. te die is de de de ze te met het gaan snel
hoor ook 16A fijn
discussie dus met mocht laden, het tevreden ben leiden 10A toe deze al sneller met hoor, gaat maar nog nog slimmer. beter 16A ik nergens 60% dan kan En en dan dat
een deze ontstaat mijn het want dat zit ook discussie precies Ik en de voor uit dit ik blog precies hoe begrijp inmiddels over installateurs er weten. netbeheerders niet dat nu diverse het goede vooronderzoek hoop onder blog
vakantie! Fijne
Safely, Lars Charge