Blog

Terwijl de resterende mussen van het dak vallen ben ik druk aan het zoeken naar antwoorden op hoe ik mijn laadpaal moet aansluiten op mijn huisaansluiting. In deze blog deel ik wat ik ontdekte, wat ik nog niet weet en onderzoek ik een nieuwe adviesrol van de installateur. Ik hoop dat er naar aanleiding van deze blog voldoende goede informatie verzameld wordt om een definitief antwoord te geven op het volgende:

Elektrisch auto’s laden

Als je elektrisch gaat rijden kom je aan het laden, nogal wiedes. Bij de meeste elektrische auto’s krijg je een “thuislader” waarmee je je auto in kunt prikken op een stopcontact wat toevallig in de buurt zit. De thuislader is eigenlijk een elektrisch kastje dat tegen de wisselstroomlader in de auto zegt “Jo! Je mag maar maximaal 10 ampère laden want anders klappen de stoppen er hier uit”. Met die 10A laad je met ongeveer 2kW en zal er na een nachtje laden van 10 uur dus ongeveer 20kWh in de accu gestopt zijn. Dat is bij mijn auto (een Nissan Leaf) ongeveer de halve accu, en daarmee rijd ik ongeveer 150-175 kilometer. Dat is meestal zat, maar als ik laat thuis kom en vroeg weer weg moet dan is de accu niet vol. En dat is jammer want daardoor moet je dan onderweg of bij de klant aan de laadpaal. Dat is fijn voor de snellaadnetwerken, maar agendatechnisch vertrek je toch het liefst elke dag met een volle accu.

Thuislaadpaal

Vandaar dat veel mensen met een elektrische auto kiezen voor een thuislaadpaal waarmee je een aparte groep in de meterkast laat aanleggen voor een “dedicated” stopcontact voor de auto. Hierop sluit je de laadpaal aan en afhankelijk van de zwaarte van de groep in de meterkast kan je daarna met 16, 25, 32 of zelfs 3×32 ampere laden, als je hoofdaansluiting dat toe laat.

Hoofdaansluiting

De meeste huizen in Nederland hebben een 1×35 of 3x25A aansluiting. 3 fase laden (met meestal 3x16A) gaat al met 11kW en dat is hetzelfde wat de meeste publieke laadpalen halen, best veel. Maar veel elektrische auto’s, waaronder de Leaf ondersteunen maar 1 fase 32Ampere. Dan laad je overigens met 7,4kW en dat is al 3,5 keer zo snel als met de druppellader.

Tompoes, verzin een list!

Nu is het nog niet 1-2-3 voor elkaar gekregen om in je meterkast een 32A groep te laten plaatsen als je maar 1x35A afgezekerd bent. Jullie in de installatiebranche weten daar alles van: NEN1010 is streng.

Er spelen een vijftal aspecten bij het plaatsen van zware groepen op kleine aansluitingen:

  • Selectiviteit van de automaten in het circuit
  • Snelheidskarakterstiek van de automaten
  • Vuistregel dat een groep minimaal 1,6x lager moet zijn dan de hoofdaansluiting
  • Gelijktijdigheidsfactor
  • Dikte van de kabels

Omdat dit best een complex samenspel van factoren is heeft de NEN sectie 722 toegevoegd die gaat over het aansluiten van laadpalen en omvormer-achtige apparaten.

Loadbalancer

De laadpaal die ik op het oog heb heeft een sensor die meet hoeveel stroom er door de hoofdaansluiting gaat. Op basis van deze realtime meting meldt hij de acculader hoeveel stroom er afgenomen mag worden. Op grond hiervan kun je aantonen dat de hoofdzekering NOOIT overbelast kan worden, zelfs niet als je inductiekookplaat op PowerBoost (7.4 kW) en de warmtepomp tegelijk staan te brullen (1,5kW). In de zomer gaat de stroom in de hoofdaansluiting “de andere kant op” door de omvormer zodat er effectief meer kW afgenomen kunnen worden zonder de 35A te overschrijden.

Maar de installateur weigert

De installateur weigert echter meer dan 16A aan te leggen omdat e.e.a. niet veilig te maken zou zijn en niet aan “de normen” zou voldoen. Ik ben het daar niet mee eens want de selectiviteit van het circuit blijft namelijk bij de laadpaalkant omdat de automaat een snelle automaat is en de hoofdaansluiting een trage karakteristiek heeft. Daarnaast geldt de vuistregel van “1,6x kleiner dan de hoofdaansluiting” niet vanwege NEN1010:722 die zegt dat als je een loadbalancer hebt je WEL met de gelijktijdigheidsfactor mag rekenen.

Tenslotte ga ik dikke 6mm2 kabels gebruiken om de transportverliezen tot een minimum te beperken. Ik schreef daar eerder al een blog over en maakte een rekentool om de verliezen te berekenen.

Het netwerk ontlasten

Wat zo fijn is aan de relatief zware laadpalen met PV-optimalisatie is dat ze het netwerk maximaal ONTlasten als er heel veel zonnestroom is. Dus er hoeven minder snel nieuwe wijktrafo’s aangelegd te worden omdat meer stroom in de wijk opgemaakt wordt. Ik hoop dan dat de netbeheerders hier slimme dingen over gaan roepen die de installateurs gaan helpen de klant een goed adres te geven.

16A ook fijn hoor

En mocht deze discussie nergens toe leiden dan ben ik met 16A nog tevreden hoor, dat gaat al 60% sneller dan met 10A laden, maar het kan dus nog beter en slimmer.

Ik hoop dat er onder deze blog een goede discussie ontstaat over hoe het nu precies zit want ik begrijp uit mijn vooronderzoek voor dit blog inmiddels dat de netbeheerders en diverse installateurs het ook niet precies weten.

Fijne vakantie!

Charge Safely, Lars

Over Lars Boelen

Lars Boelen

Huisfluisteraar Lars Boelen (1968) uit Weert blogt al sinds 2012 onder de noemer "everything sustainable”. Hij maakte in 2015 een carrière-switch van IT-architect naar duurzaamheidsadviseur.
Door vele keukentafelgesprekken ontdekte hij wat mensen drijft in hun wens voor zonnepanelen of warmtepomp. Hij helpt zijn klanten in Brabant en Limburg met integrale plannen om in stappen naar “all-electric” te gaan, want dat is volgens hem de onvermijdelijke toekomst. Niet onbesuisd #vangaslos maar met verstandige investeringen het huis stap voor stap klaar maken voor de toekomst. Het voorkomen van spijtmaatregelen beslaat de hoofdmoot van zijn werk.
Lars blogt op Installatie.nl over zijn ervaringen, zijn visie, en de rol van installateurs in die onvermijdelijke energietransitie.

Bekijk alle berichten van Lars Boelen

9 reacties op “De thuislaadpaal, zoektocht naar antwoorden

  1. Remko schreef:

    Top vraag: Ben inderdaad ook benieuwd naar mogelijkheden voor het thuisladen van onze Renault Zoe. Zij mag aan publieke palen meestal 22kW doen en reikte bij snellader tot 43kW. Thuis echter herken ik je discussie en ontbreken mij de snelle oplossingen tot dusverre. Zeker als de corporatie toestaat van 7 naar 14 PV-panelen op het dak te gaan en tegelijk weigert te praten over van het (aard)gas los en er stroom genoeg overdag…

  2. Lars Boelen schreef:

    Ja het is een vraag die nu actueel gaat worden nu meer en meer mensen met kleinere aansluitingen aan de EV gaan. Ik heb al een eerste hoopvolle reactie van een netbeheerder die zegt dat het kan als je maar een snellere zekering gebruikt damde hoofdaansluiting.

  3. Joep schreef:

    Ik weet dat Eneco als installateur t/m 20 ampere gaat icm loadbalancing op een 3×25 aansluiting.

    Wat zegt jou netbeheerder? 25A afzekeren maar dan met een andere karakteristiek?

  4. Lars Boelen schreef:

    32A met een snelle karaktwristiek. Maar ik denk dat ik voor m’n eigen gemoedsrust 25A-snel ga nemen. Dat is laden met 5,7kW en dat is snel zat voor mij. Dan zit de lege Leaf na 8 uur (bijna) vol en dat is goed zat.

  5. Peterse schreef:

    Hallo , leuk artikel.
    Ik heb thuis ook een laadpaal af en toe moet ik ook bij openbare laadpalen laden, maar voor mij geen probleem want snelladen is binnen 10 minuten vaak weer helemaal vol. Alleen voor de laadpas heb ik de website laadpas.com gebruikt, handig want je kan gelijk alle passen vergelijken en openbaar laden is niet duur.

  6. Mooie discussie. Heb daar nu niet veel mee te maken omdat ik nog hybride rij. MAAR per 31 december ga ik EV rijden en heb een prijsopgave gekregen voor een 7,4 kW aansluiting naast de deur. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.

  7. Harold schreef:

    Ook ik gebruik een slimme techniek om de load en feed-in zo optimaal mogelijk te benutten. Maar waar jij meet op de huisaansluiting, doe ik dat op de verbruikersgroepen.
    A=huishoudverbruik (koken, verlichting e.d.) gemeten piek 10kW
    B=heating (warmtepomp, doorstroomverwarmer) gemeten piek 14kW
    C=laadpaal gemeten piek 3,6kW
    D=boot (accu systeem) gemeten piek 9kW
    E=zonnestroom gemeten piek 11kW
    A+B+C+D-E dan 3x25A (er wordt overigens met een marge gerekend) wordt eerst D, dan C en dan B afgeschakeld. De vraag is wat er gebeurd als de slimme meters en de software opeens niet meer functioneren? Dat is de vraag die je aan de leverancier van die laadpaal moet vragen. Daarom NEN1010? Overigens heb ik het nu 1,5 jaar in gebruik zonder storing of overbelasting.

  8. Remko schreef:

    De bedoelde eigen aansluiting is bij Stedin. Daarnaast goede contacten bij Alliander. Geen idee bij Enexis… Zullen we dan meteen de strijd aan met de meterkast NEN? Nu 98% leeg bij aardgasvrij – mooie Japanse voorbeelden eerder aan Alliander doorgemaild maar geen prioriteit. Aldaar metalen kast (lxbxh 70x40x20) met deksel voorzijde en scharnieren aan bovenzijde voor plaatsing boven de voordeur. Kort geen enkele vloerrruimte en opvoer naast voordeur omhoog. Met toevoeging interne omzetting AC naar DC en terug, aansluiting opslagmedium en data & telefonie is het helemaal top.

  9. DSomme schreef:

    Eneco (installateur BAM) heeft bij mij nu in dezelfde situatie met DLB op 20A afgezekerd. Maar als ik de NEN1010:722 goed begrijp moet 25A ook mogelijk zijn en dan zit je al heel dicht bij de max van de interne lader van de Leaf (27A).

    Op het forum van de Nissan Electric Club is ook veel te vinden over dit onderwerp overigens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.