fbpx
Blog

Imperfectie

Het vlaggenschip van onze branche is niet meer. Imtech heeft aan het woord im-perfectie een heel wrange nieuwe betekenis gegeven. “If it seems too good to be true, it probably is”  blijkt maar weer eens een waarheid als een koe.

Of het in deze zinvol is om het achterste van dit dier aan een nader onderzoek te onderwerpen om de oorzaak te achterhalen, weet ik niet.

Goede bemanning, maar kapitein?

Wel weet ik dat de val niets te maken heeft met de bemanning van dit gezonken schip. Zij krijgen de rekening gepresenteerd van een falende directie die groei van de onderneming en zichzelf tot een hogere macht wilde verheffen.

Rupsje-nooitgenoegBoek-2Imtech heeft meer dan 80 bedrijven aangekocht.  Jarenlang elke 6 weken een nieuw bedrijf erbij. Zolang je omzet en rendement op papier maar laat groeien blijf je de lieveling van de beurs en schenken beleggers je hun vertrouwen en (na nu achteraf blijkt) ook hun geld.

Volgen en leren

Ik volg de grotere bedrijven in de installatiebranche al vele jaren en vroeg me bij Imtech telkens af hoe doen ze dat? In een krimpende markt laten zij jaar in jaar uit klinkende cijfers zien? Hoe blijven ze bij deze groei, flinterdunne projectmarges en complexe projecten in control?  Wat doen zij beter dan ons?  Wat kan ik van ze leren?

Tot enkele weken geleden moest ik u het antwoord op deze vragen schuldig blijven. Nu ik het wel weet, kent u het antwoord zelf. Nobody is perfect. Zelfs Imtech niet.

Over Marc van Delft

Marc van Delft (1966) is directeur van totaalinstallateur en technisch dienstverlener Van Delft Groep in Nieuwkuijk. Marc van Delft blogt over mensen, gebeurtenissen en observaties die hem inspireren, prikkelen, of van invloed zijn op het bedrijf.

Bekijk alle berichten van Marc van Delft

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.