fbpx
Uncategorized
blog arnold bakker

Bij ketelvervanging of de overstap naar een warmtepompsysteem is er altijd de vraag: welke regeling bied ik mijn klant. Ik ken veel installateurs die daarin heel pragmatisch zijn. De leverancier van het toestel levert ook een thermostaat, dus die krijgt mijn klant ook. Maar ik ken ook genoeg installateurs waar al die ‘gratis’ meegeleverde thermostaten stof verzamelen in hun magazijn.

Complexe thermostaat

Waarin zit het verschil tussen de ene installateur en die ander? In veel gevallen is het de complexiteit van de thermostaat van de toestelleverancier die de installateur niet zint. Het komt geregeld voor dat wij vanuit de praktijk te horen krijgen dat de installateur bij een oplevering het enorm lastig vindt om de thermostaat in te stellen. En hoe leg je een bewoner of gebouweigenaar de werking van een thermostaat uit, als je deze zelf al complex vindt. Pak je de handleiding erbij en ga je, samen met je klant, ter plekke bladeren tot je de juiste pagina vindt om een weekprogramma in te stellen?

Primaire behoefte

Het probleem van veel thermostaten die toestelleveranciers aanbieden is dat ze niet zijn ontwikkeld vanuit de primaire behoefte van de eindgebruiker. Overdaad schaadt, is iets wat veel technische ontwikkelaars nog te weinig beseffen en meewegen in hun productontwikkeling. Zeker als de thermostaat niet je corebusiness is – want dat is het energietoestel zelf – is het lastig om veel tijd en energie in een regeling te stoppen.

En toch, voor een eindgebruiker is de regelunit of thermostaat zijn dagelijkse herinnering aan jouw installatie die zijn of haar comfort levert. De ketel, de warmtepomp of afleverset hangen of staan ergens in een kast, op zolder of in een bijkeuken. Maar de thermostaat heeft bijna altijd een prominente plek in de woonkamer en vaak ook in de andere leefruimtes. Bovendien is de reden dat mensen voor een specifieke ketel of warmtepomp kiezen vrijwel nooit ingegeven door de thermostaat die ze erbij ‘krijgen’.

Less is more

Wil je als installateur jezelf, maar vooral je klant een dienst bewijzen, zorg dan dat je een thermostaat of bediening kiest die intuïtief werkt. Kijk vooral ook naar de thermostaat die er nu hangt, en vraag eens aan je klant of ze daarover tevreden zijn. Is het antwoord ja, zorg dan dat een eventuele nieuwe versie minstens zo eenvoudig te bedienen is. En is het antwoord nee, dan is dit een mooie gelegenheid om daar punten te scoren. Zorg dan voor een zorgeloze, intuïtieve bediening. En bedenk, zeker bij een warmtepompsysteem waar een constante temperatuur essentieel is voor een hoog rendement, ‘less is more’. Soms zijn al die instelmogelijkheden eerder ballast, dan dat ze het comfort vergroten.

Over Arnold Bakker

Arnold Bakker is sinds 2018 Application Specialist Honeywell Home products bij Resideo. Daarvoor werkte hij bijna 10 jaar voor Honeywell Nederland als Training & Sales Engineer. Na de opleidingen werktuigbouw en commerciële techniek, verdiepte Arnold zich verder in trainersopleidingen en productmanagement. Inmiddels is hij een echte expert op het gebied van Honeywell Home en Resideo producten en applicaties. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met o.a. vrijwilligerswerk als voorzitter van diverse verenigingen in de muziekwereld.

Bekijk alle berichten van Arnold Bakker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.