fbpx
Blog

Iedereen die actief is op LinkedIn doet het weleens: Zaken waar je trots op bent delen in een post. Of het nu gaat om een gerealiseerd ketelhuis, een mooie opdracht of het bescheiden pluggen van het eigen waar of de trots op wat je dagelijks doet.

Wat dat betreft is LinkedIn, in meerdere mate dan andere sociale media, een etalage waar iedereen naar hartenlust pronkt, en waar vakgenoten elkaar treffen om hier kennis van te nemen.

Wat mij opvalt is dat op LinkedIn steeds meer negatieve reacties onder dergelijke posts worden geplaatst. Van bijvoorbeeld Facebook of het Twitter-riool weten we al wel langer dat ongegeneerd bashen de norm is. Maar LinkedIn heb ik toch altijd gezien als het keurige professionele podium waar ‘ouderwetse’ waarden de norm waren (goh, dat klinkt wel heel bejaard, maar jullie snappen me vast.)

Hardleers

Het tegendeel is waar. Concurrerende techniek wordt onderuit gehaald, de schaamteloze reclame voor het eigen waar wint het van de realiteitszin, en concurrenten maken elkaar af vanachter het toetsenbord. En plein public. En dat levert vaak hele gênante situaties op. Of een ogenschijnlijk mooie installatie wordt afgefakkeld omdat er ergens een detail beter had gemoeten. En die verbetering wordt niet als een tip meegegeven maar als een keihard verwijt, of een aanslag op het vakmanschap van je hele bedrijf. Het aantal notoire zeurneuzen en hardleerse techniekfundamentalisten neemt toe, en daar maak ik me zorgen over.

Energietransitie

Zeker in een complexe aangelegenheid als ‘de energietransitie’ zijn er legio smaken en routes. Er is geen ene waarheid of evangelie waar we ons met zijn allen aan vast kunnen klampen. De doelstelling is duurzaam, maar de invulling daarvan biedt heel veel ruimte voor nuance. Laten we alle beschikbare technieken omarmen en toepassen waar mogelijk. Ik snap dat het aantrekkelijk is als je bodemwarmtepompen verkoopt om continu te zeuren over geluid van buitenunits, het draagt alleen niks bij. Het is lekker makkelijk om elk bericht over hybrides te bashen alsof het een speeltje van de gaslobby zou zijn.

Taart is groot genoeg

We staan voor een enorme uitdaging met z’n allen en we moeten dit ook echt samen doen. De taart is groot genoeg om uit te gaan van je eigen kracht. En dat lijken we in de bouw zo verrekte moeilijk te vinden. Wat dat betreft is het, ondanks alle innovaties, een erg conservatieve markt. Het lijkt de maatschappij wel: waar de lange tenen, de kromme tenen, de verwarmde hersenkwabben het winnen van de uitgestoken handen, het ruime begrip en de oplossingsgerichte nuance.

Leveringsproblemen

De huidige uitdagingen in de installatiemarkt, enorme levertijden en beperkte installatiecapaciteit, geven nog een extra reden om misschien een klein beetje in te binden. Laten we alle technieken omarmen. Uiteraard moeten we altijd kritisch blijven, dat is alleen wel iets anders dan iets of iemand bij voorbaat te kakken zetten.

Dus als je de volgende keer van plan bent een bepaalde techniek uit te sluiten of om deze zwart te maken, stel jezelf dan eens de vraag: Op wat voor manier draag dit bij? Namens mijn eigen timeline, dank je wel.

Over Steven van den Bergh

Steven van den Bergh (1985) komt als product manager over de vloer bij opdrachtgevers en adviseurs in de installatiesector. Dagelijks bezig met de combinatie van energiebesparing en gezondheid. Voorvechter van een gezond en fris binnenklimaat. In zijn vrije tijd toegewijd jonge vader en voetballiefhebber.

Bekijk alle berichten van Steven van den Bergh

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.