Blog

De afgelopen jaren heb ik weinig te maken gehad met het ‘huis-, tuin- en keukenoverleg’ met de belastingdienst. Maar nu moest het weer eens, omdat een cliënt van een bevriend administratiekantoor een aantal dwangbevelen had ontvangen met buitengewoon forse te betalen bedragen. Na een blik in het dossier bleek al snel dat er sprake was van een misverstand: een verzoek om uitstel van betaling was per abuis niet verwerkt. Geen probleem dus, gewoon bellen (en regelen) toch? Nou, dat liep dus anders.

Natuurlijk weet ik dat de tijd bij de belastingdienst niet heeft stilgestaan en dat het niet meer zo eenvoudig is een deskundige belastinginspecteur aan de lijn te krijgen. Maar dat het zó moeilijk was, had ik niet verwacht. Mijn eerste poging om via het 0800-nummer de juiste persoon te bereiken liep hopeloos mis. Eerst hoor je een vriendelijke mannenstem die je een aantal opties geeft. Mijn vraag zat er niet bij, dus koos ik voor de minst foute. Daarna volgden nog enkele voorgeprogrammeerde sub-opties en uiteindelijk, jawel, een persoon! In dit geval een vriendelijke vrouw. Toen ik mijn vraag had gesteld, bleek dat ik de opties niet goed had gekozen. “Maar ik verbind u wel even door met de juiste persoon hoor”. Na een niet eens zo heel lange wachttijd nam een man het gesprek over. Althans, dat was de bedoeling. Ik hoorde hem wel, maar hij mij niet.
“Goedemiddag.”
“Ja hallo, met Kerkhof van …”
“Hallo …”
“Ja, met …”
“Hallo …, hallo …..” En toen werd er opgehangen.

Een volgende poging dus. Weer door het optiemenu heen (mijn vraag zat er nog steeds niet bij) en nu kreeg ik een meisje aan de lijn.
“Heeft u een gebruikersnummer?”
“Eh, nee. Ik bel namens mijn cliënt en …”
“Oh, dan kan ik niets voor u doen.” En weer werd er opgehangen.

Een derde poging dus. Enfin, om een lang verhaal kort te maken: ik heb in totaal zes mensen aan de lijn gehad. De laatste was de juiste, althans voor het maken van een ‘belafspraak’. Want de deskundige persoon die ik nodig had, kreeg ik niet te spreken. “Maar volgende week donderdag al wel hoor”, zei het vriendelijke meisje. “Dan belt hij u tussen 11.00 en 14.00 uur.” En ja, toen ben ik onvriendelijk geworden. Gelukkig kon de belafspraak hierdoor de volgende dag (maar nog wel binnen dezelfde uren) plaatsvinden. Dus heb ik mijn afspraken tussen 11.00 en 14.00 uur afgezegd en ja … rond 15.00 uur werd ik inderdaad gebeld. Daarna was het misverstand binnen twee minuten opgelost. Het kan aan mij liggen, maar vroeger zou dit klusje in totaal twee minuten hebben gekost. En nu, … ach laat ook maar … het is u wel duidelijk, denk ik. Soms verlang ik zo naar vroeger.

Over Frank Kerkhof

Frank Kerkhof is fiscaal adviseur bij Alfa Accountants, en komt veel over de vloer bij mkb-bedrijven in de bouw en installatiewereld. Frank blogt over belasting-, boekhoud- en andere ondernemerszaken, reageert op wetgeving, maar deelt ook leuke cases en sappige anekdotes.

Bekijk alle berichten van Frank Kerkhof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.