fbpx
Nieuws

‘Dynamisch inregelen laaghangend fruit’

3

Een dynamisch ingeregelde verwarmingsinstallatie verdient zichzelf heel snel terug. Daarnaast ervaren gebruikers een groter comfort omdat door automatische drukcompensatie de ingestelde druk op het cv-systeem ook in deellast constant blijft.

In het bouwwebinar Waterzijdig Inregelen, bespraken specialisten van Technisch Handelsbureau Rensa, IMI Heimeier en Breman Service de noodzaak, techniek en commerciële kansen van waterzijdig inregelen voor de installatieprofessional. Gezamenlijke conclusie is dat de meerinvestering in kennis, appendages en uren (advies/uitvoering) voor de gebruiker binnen enkele jaren zijn terug te verdienen. Dit biedt de installateur een aantrekkelijk businessmodel. Bekijk hier het webinar.

filmpjeAppendages

Ed IJtsma van IMI Heimeier besprak de verschillen tussen niet-inregelen, statisch inregelen, en tenslotte het dynamisch inregelen, dat dankzij introductie van nieuwe thermostatische afsluiters met constante debietregelaars steeds meer terrein wint. “Inregelen én naregelen is dankzij deze techniek eenvoudiger geworden.” De drukcompenserende appendages zijn tegenwoordig 1 op 1 vervangbaar met handgeregelde of thermostatische afsluiters.

Voetventiel knijpen

In de presentatie van Sjuul van Hal van Rensa kwam naar voren dat slecht ingeregelde nieuwe installaties vooral kampen een groot aantal schakelingen van de HR-ketel, en daarmee gepaarde klachten op gebied van geluid, comfort en energiekosten. “De praktijk is dat veel installateurs bij comfortklachten de modulerende ketel in de aan/uit stand zetten, knijpen op voetventielen, of de pomp laten optoeren.” Geen aanpak van de wérkelijke oorzaak, volgens Van Hal. Hierdoor blijft het verwachte niveau van een moderne installatie achter bij de verwachtingen van professionele en particulier opdrachtgevers. In het webinar worden tools gegeven om vermogen en volumestroom te berekenen. Veelal blijkt de cv-pomp meer vermogen te geven dan nodig is. Er zijn tegenwoordig handige apps om afgiftevermogensberekeningen te maken, en de volumestromen per afgifitesysteem in kaart te brengen.

webinar inregelenBusinessmodel

Volgens Sjuul van Hal van technische groothandel Rensa kunnen installateurs door waterzijdig in te regelen actief aan te bieden, zich onttrekken aan de prijsgestuurde markt van het enkel plaatsen en onderhouden van cv-ketels. “Daarvoor moet wel hun businessmodel op de schop. Het betekent dat je vooraf meer ruimte moet scheppen voor advisering en voorlichting over de gunstige effecten op comfort en energiebesparing, en in de uitvoering rekening moet houden met montagetijd en het kennisniveau van de monteurs.” Martin van der Sanden van Breman Service legt aan de hand van een praktijkcase uit dat dynamisch inregelen ten opzichte van traditioneel inregelen met dubbel instelbare kranen nauwelijks meer tijd hoeft te kosten, zeker wanneer het meegenomen wordt met ketelvervanging; integraal (mee) denken met de totale onderhoudskosten van de installatie over haar technische levensduur. Breman ervaart bij dynamisch ingeregelde installaties dat het aantal klachten en storingsbezoeken afneemt. “Bovendien hoeft de ketel minder te pendelen, en dat gaan we op langere termijn ook in de onderhoudskosten van de ketel merken.” De installateur merkt dat het aanbieden van inregelkennis, ertoe leidt dat het bedrijf vaker en eerder aan tafel komt bij potentiële opdrachtgevers.

Meer webinars over installatietechniek

Bekijk hier het webinar. Op deze site kunt bovendien andere webinars, onder meer over ventilatie, warmtepompen en luchtdicht bouwen terugkijken. Onderwerp-ideeën voor webinars in 2016? Post ze hieronder.

3 reacties op “‘Dynamisch inregelen laaghangend fruit’

  1. Schokkend dat hierover nog steeds seminars moeten plaatsvinden. Ik heb zo’n 15 jaar geleden al over waterzijdig inregelen geschreven. Dezelfde zaken die toen genoemd werden komen nu weer aan bod. Waar blijft het onderwijs in dezen? Zeker met nieuwe technieken moet dit toch gewoon in het standaardlespakket voor installateurs zitten. Ik vind het ronduit een schande dat veel installateurs dit klaarblijkelijk nu kennelijk nog steeds niet of nauwelijks doen. Dan ben je dus geen vakman maar een rommelaar! Vakbladen lezen en je vak bijhouden staat kennelijk niet hoog op de prioriteitenlijst.

  2. Martin schreef:

    Je kunt het een schande vinden, of een uitdaging. 15 jaar geleden was de noodzaak aan de vragende kant (partic/corp) er ook nauwelijks. kun je de installateur niet verwijten. Maar klopt opleidingen blijven achter. keteltjes aan de muur kwakken en weinig verdienen is nog steeds aan orde vd dag

  3. Walter Van Noten schreef:

    Helemaal eens met Martin. Het is gemakkelijk om over businessmodellen te praten, maar het is minder evident om klanten te overtuigen van meer waarde in ruil voor een hoger prijskaartje. In de ogen van die klant ziet een goede of een slechte vakman er trouwens net hetzelfde uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.