Nieuws

Gebruikte cv-ketel blijkt niet populair

8

De circulaire economie is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. De meeste mensen vinden het inmiddels heel normaal om afval te scheiden, maar het hergebruik van materialen en apparaten is nog niet algemeen geaccepteerd. Consumenten zijn kritisch als het gaat om het uiterlijk en de garantie van een gereviseerd apparaat. Onderzoek van allround technisch dienstverlener Feenstra laat zien dat het huren van een gebruikte en gereviseerde cv-ketel voor veel huishoudens nog een stap te ver is.

Afval scheiden

Uit het onderzoek van Feenstra blijkt dat ruim 95 procent van de panelleden het afval geheel of gedeeltelijk apart inzamelt en aanbiedt. De faciliteiten die daarvoor in de loop van de jaren zijn ontwikkeld, spelen een grote rol bij de grote acceptatie van het scheiden van afval. Twee van de drie ondervraagden in het bewonerspanel van Feenstra vinden het (zeer) makkelijk om afval te scheiden.

De overgrote meerderheid staat ook positief tegenover het opnieuw gebruiken van materialen binnen het huishouden. Ruim 90 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk om daar actief mee bezig te zijn. De panelleden die het belang van hergebruik niet inzien, geven meestal als argument dat het nauwelijks effect heeft op het grotere geheel. Een opvallende uitkomst van het onderzoek is verder dat veel mensen een belangrijke rol zien voor de overheid. Ruim driekwart vindt dat er striktere regels moeten komen en dat de overheid het hergebruik van materialen zou moeten stimuleren. Overigens koopt ruim de helft van de onderzoeksgroep weleens iets tweedehands, bijvoorbeeld via Marktplaats of de kringloopwinkel.

Nieuwe producten

De meeste deelnemers aan het onderzoek zijn kritisch over het gebruik van gereviseerde onderdelen in nieuwe producten. Voor 70 procent is dat alleen acceptabel als zo’n product goedkoper wordt aangeboden. Of als de onderdelen minstens zo goed zijn of zelfs beter. Volgens 15 procent van de ondervraagden mag een nieuw product géén gereviseerde onderdelen hebben. Bij reparaties vindt bijna 40 procent van de mensen dat het gebruik van gereviseerde onderdelen alleen kan als de garantie op de reparatie minstens zo lang is als bij gebruik van een nieuw onderdeel.

Norbert Posthumus, manager Procurement bij Feenstra, is niet verrast door de uitkomsten van het onderzoek. “De kritische houding van mensen ten aanzien van gereviseerde onderdelen in nieuwe producten is heel herkenbaar. Voor het ombuigen van een mentaliteit is nu eenmaal tijd nodig. Wij willen onze klanten er graag van overtuigen dat een gereviseerd onderdeel net zo goed of zelfs beter kan zijn dan een nieuw onderdeel. Daarom geven wij op zulke producten minimaal dezelfde garantie en garanderen wij dezelfde kwaliteit.”

Gebruikte cv-ketel

Ook bij het huren van een hergebruikt product fronsen veel mensen de wenkbrauwen. Een kwart van de ondervraagden vindt dat een gebruikt product een lagere huurprijs moet hebben dan een nieuw product. Gaat het over de cv-ketel, dan is de consument nóg kritischer. Staat u open voor het huren van een gebruikte cv-ketel? Nee, luidt het antwoord van 48 procent van de leden van het Feenstra-bewonerspanel.

8 reacties op “Gebruikte cv-ketel blijkt niet populair

  1. Richard schreef:

    Als ze reclame maken dat je na een jaar een huurketel kan opzeggen is dat niet zo verwonderlijk
    Typisch weer denken een gat in de markt te hebben en een concollega buiten spel kunnen zetten
    Gevalletje van mismanagment om niet eerst een onderzoek te doen voor het plaatsen van de ketel maar erna kijken wat men ervan vind

  2. Andre schreef:

    Er zijn ook bedrijven die gebruikte CV onderdelen reviseren en weer verkopen. Het prijsverschil tussen nieuw en gereviseerd is erg klein.
    Onderdelen zijn in vergelijking met Duitsland flink aan de prijs. Vergelijk een Grundfos maar eens. In Nederland € 230,- en in Duitsland € 122,-

  3. Marcel de Graaf schreef:

    Beste André,
    Wij verkopen gereviseerde onderdelen en volgens mij zijn de prijsverschillen aanzienlijk. Een ventilator van de Nefit Smartline kost nieuw bruto circa €275,00 Bij ons is dat €92,50 En we geven bovendien een jaar meer garantie dan op nieuwe onderdelen. Zie http://www.hrpremiumparts.nl

  4. Marcel de Graaf schreef:

    Verstandig dat dit is onderzocht. Uiteindelijk zal het een kwestie van tijd zijn dat dit aanslaat.
    Als je een stap verder gaat dan een cv-ketel verhuren, namelijk voor een vast bedrag per maand garanderen dat je klant warmte en warm water heeft dan maakt het niet meer uit of de ketel nieuw of gebruikt is of welk merk het is. De leverancier is tenslotte verantwoordelijk voor het nakomen van de geboden garantie.

  5. Andre schreef:

    @Marcel dat scheelt zeker aanzienlijk. Die ventilatoren gaan als warme broodjes defect. Leveren jullie ook pompmodules? deze zijn namelijk niet los te koop. Dat zou een oplossing zijn omdat vaak de pomp zelf meestal goed blijft.
    Remeha levert tegenwoordig een retourformulier bij een nieuwe print zodat de defecte print retour gestuurd kan worden.

  6. Marcel de Graaf schreef:

    Dag André,
    Ik verstrek graag meer info, maar daar is dit niet helemaal de plek voor. Graag even contactgegevens naar info@hrpremiumparts.nl dan kunnen we even direct contact hebben.
    Hartelijke groet,
    Marcel de Graaf
    HR Premium Parts

  7. Martijn Hofman schreef:

    Dat heeft ook te maken dat remeha gasstraat zo vaak kapot gaat dat ze nieuw niet meer aan te slepen zijn

  8. Marcel de Graaf schreef:

    @Martijn,
    Niet om betweterig te zijn, maar even een kleine correctie. Remeha heeft als enige fabrikant al langer een breder assortiment gereviseerde branderautomaten beschikbaar die ze in eigen beheer via de groothandels weer in de markt zetten. Het gaat dus niet alleen om de Tzerra units.
    Om te kunnen reviseren heb je defecte units nodig, vandaar de optie om retour te kunnen sturen. Wij doen bij HR Premium Parts hetzelfde. Je koopt een gereviseerd onderdeel op voorwaarde dat het defecte onderdeel retour komt. Op die manier kunnen we onze voorraad in stand houden.
    Groet, Marcel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.