fbpx
Nieuws

Installaties die aangelegd worden door monteurs of bedrijven die geen erkenning hebben op het gebied van warmtepompen, zouden niet in aanmerking moeten komen voor ISDE-subsidie.

Die uitspraak deed Techniek Nederland voorman Doekle Terpstra bij Een Vandaag, dat een item wijdde aan geluidsklachten rondom warmtepomptechniek. Op dit moment kunnen kopers van warmtepompen een bedrag tussen 500 en 2500 euro aan staatsteun ontvangen, afhankelijk van het vermogen van de installatie. Daar zijn geen restricties aan verbonden met betrekking tot het niveau van de installateur van de installatie.

In het item was een warmtepomp-buitendeel te zien dat in een gevel, onder een raam geplaatst wordt. Terpstra denkt dat dit soort misplaatsingen te voorkomen zijn, wanneer de markt meer gesloten raakt voor bedrijven die hun vak niet verstaan. Een verplichting van vakmanschap is een stokpaardje van de branchevereniging voor installateurs. Ook binnen de gasgestookte installaties is Techniek Nederland al jaren fel pleitbezorger van wettelijke erkenning.

Warmtepomp-installateur beschermd beroep

In de branche gaan al langer geluiden om lucht/water-warmtepompen op dezelfde wijze via een BRL te certificeren als bodemgebonden systemen. Op dat moment kan enkel een gecertificeerd installateur een installatie in bedrijf stellen. Op dit moment kan in principe elke installateur een monoblock-systeem, waar geen F-gassen certificering voor nodig is, verkopen, plaatsen en in bedrijf stellen. Er zijn fabrikanten die training verplicht stellen. Er zijn tegelijkertijd ook leveranciers van warmtepompen die vrezen dat een verplichte certificering tot een dip in de verkoop leidt. Meer hierover in de Installatie.nl podcast over warmtepompen.

Misstanden voorkomen

Terpstra zegt in het actualiteitenprogramma dat hij misstanden, zoals ze vaker in consumentenprogramma’s naar voren komen, wil uitbannen. “We moeten ervoor zorgen dat mensen die zelf aan het rommelen zijn, of de zzp’ers zonder certificaten, van de markt worden geduwd. En dat kan door in de subsidieverlening te zeggen: alleen subsidie op voorwaarde dat je de warmtepomp laat installeren door een erkende gecertificeerde installateur.”

De Stichting Geluidshinder pleitte in het programma voor het verder terugdringen van de geluidseis voor buitendelen naar 30 dB. De voorgenomen eis is nu 45 dB op de erfgrens. Warmtepompleveranciers doen momenteel hun best om binnen deze nieuwe geluidseisen te kunnen vallen. In sommige vallen is daar een nieuw ontworpen buitendeel of een omkasting voor nodig. Ter vergelijk: 30 dB is dezelfde eis die gesteld wordt aan installaties binnenshuis.

Check hier de uitzending van Een Vandaag.

28 reacties op “‘Geen erkenning, géén subsidie warmtepomp’

  1. Erik la Fleur schreef:

    Een BRL certificering voor lucht/water warmtepompen klinkt mooi…
    Maar om BRL gecertificeerd te worden als bedrijf….. dat houd nog al wat in.
    Ja op vakgebied is het ok! maar het bureaucratische gedoe met alles documenteren….
    Doet me een beetje denken aan de verpleegsters van mn schoonvader..
    Die man lag daar.. in zn laatste halte in n pisluier omdat de verzorgers alles moeten documenteren… geheel het doel voorbij…
    Dus laat staan voor b.v. eenmanszaken die er echt wél verstand van hebben, en ook hun stek papieren hebben, ook al reeds hun Co vakmanschaps papieren bezitten… Dan heb ik het nog niet eens over de kosten van een BRL bedrijfscertificering! voor een groot bedrijf is dat geen enkel probleem, maar voor kleine bedrijfjes is dat niet te betalen….
    Er is maar 1 Manier waarop uberhaupt het gepruts stopt! en dat kan alleen maar als er op alles gehandhaafd wordt, de markt dicht voor prutsers, en alleen voor vakmensen met de juiste papieren de markt open houden…
    Anders blijft dit een gebed zonder einde… en rollen we van kakkebed in pissebed.!!
    Dadelijk moeten wij ons behaalde certificaten nog eens laten certificeren door een gecertificeerde instelling!

    • Piet schreef:

      Ik ken een boek schrijven van die falende overheid en die falende techniek nl .klein voorbeeld ikzelf
      Gas water en regeltechniek koeling papieren
      Maar na 2 jaar zwoegen gehaald en na 6 jaar was dit niet goed meer ik moets mijn diploma inleveren want die was te moeilijk voor zzp en Polen. Ik kreeg een eenvoudige diploma voor terug 1 jaar later kreeg ik weer bericht ik moets een aanvulling cursus doen van 1 jaar anders mocht ik geen koelinstallaties keuren . 3 jaar later kan je de zelfde papieren in 3 dagen halen bij wasco en nu zeiken dat het verkeerd gaat

      • Erik la Fleur schreef:

        Nou…. de 3 daagde cursus bij Wasco ligt iets genuanceerder dan dat je het nu schetst….
        Maar ik begrijp je frustratie volkomen!

        • Van Dijk en Zn schreef:

          Volgens mij gaat het Techniek Nederland alleen maar om het innen van contributie: ik ben er uit gestapt.
          Ik heb het jaren goed gedaan en nu ben ik ineens niet goed meer volgen de vakgroep. Ik hoop dat vele Uneto-VNI installateurs mijn voorbeeld volgen en de nieuwe vakgroep vaarwel zeggen

  2. Rene schreef:

    Juist door certificering haal de prutser uit de markt
    Prutsers willen niet investeren in een gecertificeerd bedrijf en mensen dus ook eenmanszaken en kleibeddingen die het echt willen kunnen het opbrengen en verdienen het van zelf terug

    • Piet schreef:

      Geloof u nog in techniek nl een grote bla bla club met heel veel geld en weinig doen 4 keer een corima update via de mail dat is het dan corrupte zooi net als de overheid zelf

      • JosK schreef:

        Hoi Piet, niet mee eens hoor. Techniek NL heeft met name in het begin van de corona-crisis enorm veel en goed werk verricht, een protocol opgesteld én erdoor gekregen bij de overheid zodat jij en ik gewoon (met de nodige aanpassingen) ons werk konden blijven doen.
        Dat het meeste lobbywerk wat ze doen achter de schermen gebeurd, dus voor ons niet zichtbaar, is geen reden om aan te nemen dat ze niks doen. En heel veel geld? Ach, dat betalen met name de leden. Ze geven trouwens ook cursussen, zoals ‘correct schrijven voor monteurs’, heb ik me ook voor ingeschreven…

        • Piet schreef:

          Je verkeerd techniek nl
          Jullie zitten tot je nek aan toe in vieze brij van Rutte lady gaga de jong zakevulllers leugenaars en mensen voor de gek houden met WP en installateurs weer veel geld uit hun zak kloppen
          Doormidden van cursussen enz
          Maar
          En op de man spelen door correct schrijven op kleine telefoon is wat ik weer zie bij zielige linkse narcistische ubermechsen

  3. Aad schreef:

    Als je beleid wil voeren, is prima, maar dan voor iedereen en niet alleen voor leden van techniek in Nederland, zoals het handboek co. Is egoïstisch En hypocriet….

  4. Piet schreef:

    Man hou op vandaag kom techniek ned bij ons langs we gaan met deze club stoppen
    Deze mensen praten grote onzin net zo als je weer leest hier ( omkasting plaatsen dan krijg je snel een burn oud compressor) wij zijn jaren lang BRL geweest maar nu zie je bij de wasco dan je cursus van 3 dagen koel specialist bent. Het kosten mijn 2 jaar en gaan zo maar door techniek ned is gewoon weer zo clubje waar zometeen weer zo ex minister in zit zakkenvullerij ze krijgen niks voor elkaar wat ze wel voor elkaar krijgen is de contributie verhogen door het dak door te schuiven richting ons .

  5. Bailey schreef:

    Naar mijn idee zijn er veel bedrijven die een BRL certificaat (gekocht) hebben, niet in staat om een knappe installatie te maken.
    Dan kan een instantie als installatie.nl wel van alles willen, maar het probleem is gewoon te weinig technische mensen die zowel kunnen nadenken en een knappe installatie maken.
    En jammer genoeg, kan je dat bijna niet laten aanleren.

    Ik ben ZZP’er, vanaf eind jaren 90 met warmtepompen (water/water, lucht/water, WKO’s Doublets, VBWW’s ) bezig, zowel engineering als installatie.
    Door (o.a. grote) bedrijven die hun eigen markt willen beschermen, ben ik klaar met de warmtepompen. Ik ga toch geen kapitaal investeren in cursussen (iets wat ik meer beheers dan de docent)! Dan mag ik wel warmtepompen installeren met een papiertje (welke overigens om de zoveel jaar veranderd).

    We gaan met PV dezelfde kant op als de warmtepompen. Nog een certificeer en handhaafinstantie erbij (ILT?)

    Ik snap dat er wel wat aan de cowboys gedaan moet worden. Misschien iets met garantie certificaten?
    B.v.: Wanneer een installatie opgeleverd is, dan moet de warmtepomp of PV inverter voor garantie geregistreerd worden bij betreffende fabrikant. Wanneer een installatie niet goed werkt of defect raakt, zal de fabrikant benaderd worden. De fabrikant weet welk bedrijf de installatie geïnstalleerd heeft en zet dan een -1 achter zijn naam.
    Op deze manier een transparante overzicht creëren van installateurs.

    Een potentiële koper kan dan zien welke installateur niet handig is.

    Betreffende de luchtwarmtepomp boven het kozijn in Alkmaar.

    https://eenvandaag.avrotros.nl/item/geluidsoverlast-door-warmtepomp-techniek-nederland-wil-dit-tegengaan-door-subsidie-rommelaars-in/

    Ben toch benieuwd hoe de luchtstroom is. Zuigt de fan uit zijn huis of langs de kieren tussen kozijn en warmtepomp behuizing :-)?

  6. jos schreef:

    Mr Terpstra is helemaal de weg kwijt , we komen nu al mensen in de techniek tekort .Elke monteur die een warmtepomp kan installeren is meegenomen .Je moet gewoon een landelijke keuring-instantie oprichten voor warmtepompen , net zoals het gasbedrijf er vroeger was voor de gas keuringen , die landelijk warmtepompinstallaties keurt , na gereed-melding van een installatie volgt keuring en krijgen de huiseigenaar een certificaat van goedkeuring . Vakmensen die geen certificering hebben , kunnen eerst hun installatie laten keuren door een gecertificeerd installateur , die daarna de keuring aanvraagt . Probleem is dat Techniek Nederland , een witte boorden club ,niet eens voldoende technische mensen in huis heeft om een keuring instantie op te zetten , dat weet ik ook van de Kiwa , jonge mensen vaak zonder technische opleiding worden gewoon met een interne cursus opgeleid en de weg op gestuurd voor Kiwa certificering. Kortom we rommelen maar wat ,er is gewoon geen goede controle vanuit politiek den Haag , terwijl daardoor de Techniek in Nederland steeds meer stagneert en stil komt te staan.

  7. Stan Bouwmans schreef:

    Valt me op dat Kassa, nieuwsuur etc alleen maar blaffen bij belachelijk slechte installaties. En daar mag de branche dan weer op reageren. Denk dat TechniekNL eens actiever moet laten zien hoe het WEL moet en kan. Voorbeelden te over van mooie warmtepompinstallaties zonder klachten en nu moet instlalatiebranche telkens in de verdediging. Daar wordt ik wel moe van. Organiseer een pers toer langs mooie goede voorbeelden hoe het wel kan. En die opstelling: hoe kun je in hemelsnaam boven een deur voldoende lucht aanzuigen. 50 cm ruimte zegt elke fabrikant, hier is een prutser aan het werk geweest waar de rest van de branche voor moet bloeden.

    • g van dijk schreef:

      deze prutser kan hem ook niet op zijn dak zetten onze buren wel jammer genoeg volgens mij geven warmtepompen op daken en naast buren
      die er geen een hebben altijd overlast niet alleen met decibellen maar ook met trillingen en lage frequenties [lees laagfrequent stichting maar]
      wat daar geklaagd wordt dat geloof je niet koppijn fluitende oren enz.
      verbieden in de woonomgeving is de goede oplossing

  8. Nico schreef:

    Hoe het moet weet ik niet. Ja…, toch wel, wat Erik zegt; handhaven…, handhaven, handhaven. Maar dat gaan we niet meemaken omdat de politieke wil ontbreekt om dat af kan dwingen.
    Pas op met certificering en het van bovenaf sluiten van de markt. Voor je het weet belanden we in een situatie die in de fietsenmakerswereld is ontstaan, waar Stella de markt dicteert. Of in de garagewereld waar de automerken de dienst uitmaken. Ikzelf heb het meegemaakt met de Legionella sanering. Daar kwam onder druk van de verzekeraars in 2014 een BRL certificering en zo in één keer was het over en uit. Het waterhoofd aan overhead wat werd geëist, was voor de kleinere spelers simpelweg niet op te brengen. Er werd bijvoorbeeld in bepaalde welke minimum omvang de organisatie moest hebben. En welke functionarissen met welk opleidingsniveau je allemaal in huis moest hebben… Sindsdien zijn het een paar grote spelers die de markt verdelen. Technisch bekwame pioniers van het eerste uur, zoals Bailey hebben dan geen bestaansrecht meer.

  9. Peter schreef:

    Doekele preekt weer voor eigen parochie. Tegelijkertijd kan hij de “geluidsoverlast” problemen er mee witwassen.
    Overigens lijkt het hele gedoe op het paracetamol debacle, waarbij de eenvoudige pijnstiller hoognodig terug moest naar de dure schappen van de apotheek!

  10. Erik schreef:

    Helemaal gelijk met de certificering. Er wordt veel te veel gerotzooid in de techniek. Gisteren appels verkocht, vandaag warmtepompen geplaatst. In Nederland mag bijna iedereen alles maar doen en laten, en er wordt niet gevraagd naar diploma’s en vakkennis bij de kamer van koophandel. En de groothandel werk hier ook degelijk aan mee, als ze maar omzet maken. En wie is op het eind de gedupeerde ? de eindverbruiker natuurlijk. En met alle respect voor de meeste eenman bedrijven, maar hoeveel beschikken over een vakdiploma ? En dat niet alleen, ze beschikken niet over kennis in de bedrijfsvoering, en hoe calculeer ik een klus. Laat staan dat ze ook geen F Gassen diploma hebben, en dus ook nooit een bedrijfscertificering krijgen. En zonder deze certificering, kan en mag ik geen warmtepompen ( split ) installeren en in bedrijf zetten. En wat betreft het de geluidsoverlast ven een warmtepomp. In bijna alle gevallen is de oorzaak een verkeerde berekening. of ze installeren een lucht water warmtepomp in een cv installatie van 40 jaar oud. Dus beste collega’s, het wordt echt tijd dat er meer op gelet wordt wie wat gaat doen, en dat alle bedrijven die ook een verantwoording willen dragen tegenover de klant, zich laten certificeren. En een bedrijf dat niet beschikt over de benodigde papieren zal ook geen certificatie krijgen. En dit moet natuurlijk ook worden ingevoerd voor het installeren van cv-ketels. Dan wordt eindelijk het kaf van het koren gescheiden. De groeten van Erik, een monteur met meer dan 45 jaar ervaring in de installatietechniek, en die beschikt over de benodigde diploma’s en certificaten.

  11. Bertus schreef:

    Uiteraard moet de totaalinstallateur maar de markt uitgeknikkert worden. Voortaan mag je nog maar 1 vak. Of cv installateur of stek erkend. Wil je meer krijg je weer een zooi certificeringen, papierwerk en een jaarlijkse contributie aan een overkoepelende organisatie. Lid van Uneto kost poen. Straks komt er weer wat bij. Dan weer en dan weer wat anders. Allemaal verplicht. Ze zijn daar helemaal gek geworden. Verbiedt gewoon de particuliere verkoop en grijze import. En laat de installateur sleutelen.

  12. Mark schreef:

    Wij van wc eend adviseren wc eend.

  13. Annelies schreef:

    Vooral niet naar Custers instal center gaan in roermond. Slecht bedrijf en zijn oplichters

  14. Annelies schreef:

    Vooral niet naar Custers instal center gaan in roermond. Slecht bedrijf en zijn oplichters. Geen service en zeer slechte communicatie.

  15. Eric Faber schreef:

    Vergeet niet de fabrikanten die er zelf van hun eigen producten niets snappen.
    Hier een lucht /water warmtepomp na die na oplevering niet het gehaalde COP haalt die ze zelf claimen.
    Komt er een monteur die zit een uur op z’n laptop te kijken en gaat weer weg.
    Resultaat : niets verandert.
    En de gebruiksaanwijzing voor de gebruiker is bedroevend slecht.

  16. Hugo schreef:

    Stek is een oplichters clubje met zwaar overtrokken prijzen pure oplichting voor simpel werk wat niks voorsteld

    • Erik schreef:

      Beste Hugo. Volgens mij ben je helemaal niet meer op hoogte. Stek doet bijna niets meer wat betreft de certificeringen. Je kunt er alleen nog maar wat papieren en wat stickers kopen. De SGS verzorgd de certificeringen in Nederland !

  17. Gregoor schreef:

    Een vakman klacht niet die werkt. heeft geen Hr Terpstra nodig,
    Haalt zijn benodigde papieren en klaar is Kees.
    Zoals ik altijd al zeg Certificering is een centen kwestie van de grote installateurs om kleintjes weg te drukken, en hun met papieren een ieder op weg kunnen sturen.

    Noot Ben een burger geen installateur, zzper of verkoper maar een eind gebruiker.

  18. e - installateur schreef:

    ja maar we zijn dadelijk wel allemaal cup a soup gecertificeerd !
    lekker belangrijk !!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.