De grootste ketelfabrikanten van Nederland pronken allemaal
trots met hun waterstofketels op de VSK. Nu het groene waterstof nog.
en paarden. laten Nefit/Bosch, gasgestookte Intergas tonen Ze de kiezen enkel Op die niet hard werken op ook toestellen Atag opvolgen. cv-ketels, wedden maar verschillende warmtepompen, ook kunnen zijn VSK hoe ze allemaal de Remeha, ontwikkeling. met ver nieuwe Toestelfabrikanten zouden voor waterstof de aan
Publieksprijs voor Remeha
zijn eerste proeven die van groene ook waterstof verwarmen zijn De als veel toestellen. deze de durft VSK publieksprijs kwamen de van Zij 100 voor schreeuwde te enkel koude thuis: klaar tegelijkertijd signaal verwachten een nog te daken te niemand kermis Over Een in waterstof, doen. om dat Remeha, van de te toe installateurs nog er uitspraken won staat zelfs procent te passen. de ketelvervanger kinderschoenen. staan op echt de Awards. jaren marktintroducties met trappelen komende
geen Remeha’s publiekfavoriet Wel ketel, Hydra: maar waterstof een nog
opties muziek is al het jaren voor en überhaupt het groene moeten behoorlijk aangewend de zaak de de VSK: houden uit. nog leert beperkt, in de te woningmarkt woningverwarming. energietransitie. de van voor De zo industrie. leggen komende af open op te om de in deze wordt alle lijkt moment rondgang dit tegen Op de is ketelfabrikanten Nederland waterstof beschikbaarheid Maar, De mobiliteit lopen nog als de
Bijmengen met bestaande techniek
heeft de Kiwa jaar ook markt. waterstofketel tot toonde al al bijmenging Tzerra, voor bij de Hydra concurrentie bij. gecertificeerd 20 sluit Calenta Remeha bedrijf en procent de Apeldoornse Avanta Het Maar nu ook vorig waterstof. haar aan
gecertificeerd bijmenging Atag:30% Atag: waterstof bijmengen
de dat langer een Bij bijmengen. is en op tot in het actief een eigen Tieluk heeft Verwarming bijgemengd. jaar gewapperd. procent een ook openingsdag geleid i-serie, nu Zo Op zegt is blij. de waterstoftroef: Kiwa-certificaat testsites. ervaring met met Atag Atag toestel, Zes al werd het worden Achterhoekers op tot diverse heeft Gideon de 30 de haar kan toonde toestel R&D-hoofd waar VSK gebaseerd Blij met bedrijf ervaring
Op ook de groene zelf een waterstof ze gebruiken. produceren. 7, ter op, Het hal manier. op zien in laten waterstof stand, ze kan plekke Tieluk hun duurzame kunnen hoe niet wekt energie alleen
Technische uitdaging
Italiaanse je bij bijmengen uiteindelijk moet het vlamstabiliteit zegt kom verbranden daarnaast op al 100 het brander kijkt van Blij. Atag de procent 100 kartrekker procent van Met de Voor mee. de ook is het gebied Belangrijke Atag voor HR-techniek een de deel bestaande eind. wereld heel maakt de van binnen waterstof”, multinational. zijn uit “Wij waterstof de nieuwe en er bij ontwikkeld. een worden ook Ariston-groep factoren doel. echter ontstekingstechniek en zijn De energiedichtheid. En waterstof
Engeland leidendproefprojecten. Engelse blik op Nefit:
is de omzetting toonde wordt aardgas als de toestel in goede meer haar op uitgebreid de Zusterbedrijf moment is ook 1000 Hier Bosch-blik is een waterstof waterstof. daardoor gesubsidieerd de besturing Nefit dit Leeds voor het in lopen: geïnvesteerd waterstof. te wordt toestel Ook 100 is De en is: waterstofontwikkeling vooral eerste en en gerealiseerd; niet fors het een procent Bijzonder de procent op wordt van waterstof gaan Kiwa test 100 infrastructuur. aldaar. hoeft de de kan transitiefase in Deventer door dat Het waterstof-troef. Onder worden woningen Nederland 100 het in zowel dit de hybride lancering in In procent grote en ketelvervanging jaar vinden. naar proeven simulaties gaan al dat plaats Worcester richting Bosch-concern goedgekeurd zo tegelijkertijd op Engeland troef: volgt mede-ontwikkeld. Bosch-toestel aan de draaien, 2021 gericht.
in lab https://youtu.be/g-Fi9vh8200 Proeven in Coevorden
proefprojecten waterstoftoestellen ook is maar eigen heeft dan ook Dan stapt 20 tonen. HR-ketel ook punt moet een verraste het hebben, Coevorden. waterstof-versie vlambewaking staat rvs gecertificeerd ook de toestel, volledig Xtreme Intergas. te uitgenodigd. de Intergas De in worden het op gehouden de een te op van gebaseerd bijmenging. in voor nieuwe De voor nog zijn binnen worden op maanden fabriek nu al Intergas ketel 18 het en op Kiwa-papiertje waterstofketel VSK een procent brander. waar De Het de van tests testruimten in ontwikkeling ontsteking, door ook
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Installatie.
>> Log gratis in als abonnee van Installatie < <
Probeer Installatie 7 dagen gratis
Tijdens deze proefperiode krijg je toegang tot het digitale vakblad én alle premium artikelen op installatie.nl.
Stopt automatisch.
Toch liever een abonnement? Voor € 7,95 per maand (excl. btw) sluit je een premium abonnement af.
Zo heb je altijd toegang tot de laatste ontwikkelingen uit de installatiebranche.
Heel leuk die toestellen die op bij gemengd waterstofgas kunnen branden. Maar als er straks daadwerkelijk waterstof door vooral de wat oudere leidingen door de woning wordt getransporteerd ga ik emigreren. Een huidig binnen de norm liggend lek is straks voor waterstof een openstaande deur. Gasleidingen moeten pot en pot dicht zijn anders is het ontsnapt voor het bij het toestel is.
Kan ook niet. Het zijn speciale leidingen die ook geïsoleerd moet zijn, want ze zijn super koud.
Het wordt als gas bijgemengd en niet als vloeistof (dan zou het koud zijn ja)
Tja, Marcel dat is wel een punt van zorg, omdat voor waterstof bij gelijkblijvende permeabiliteit de lekkages groter zullen zijn, zal men toch zeer voorzichtig moeten zijn, er zijn goede lekdetectie-middelen, maar ze moeten dan wel gebruikt worden, komen we meteen bij de montage, die bij ketels door vakmensen met de juiste gereedschappen uitgevoerd zal moeten worden.
De huidige leidingen zijn misschien flink gevoeliger voor waterstof lekkages, maar daarmee niet 1 op 1 onveiliger. Waterstof stijgt en vervliegt veel sneller dan aardgas. De kans op een explosie is daarmee dus kleiner. Niet te vergeten dat koolmonoxidevergifting is uitgesloten bij stoken op 100% waterstof.
Ik heb veel liever een waterstof cv-ketel dan dat ieder huishouden een vaak lawaaiige en beperkt werkende warmtepomp aan z’n huis heeft hangen.
Mijn huidige hr ketel is al weer 20 oud dus is wel aan vervanging toe. Zo’n H2 ketel wil ik dan wel aanschaffen .
Leidingen kunnen van binnenaf lekdicht gemaakt worden.
Beetje kort door de bocht wellicht over de warmtepomp. Sinds 2 maand een 5 kW unit zelf thuis draaien. Net zoveel lawaai Als een cv-ketel. Het lawaai argument is wel achterhaald met een goede warmtepomp met schroefcompressor ipv zuigercompressor.
Jij hebt het bij het bij het rechte eind.
Al die angst hazen zijn volgens mij mensen die snel veel geld willen verdienen in die achterlijke warmtepompen. Als ze onderzeeërs bouwen voor onze marine die op Waterstof varen dan zie ik geen enkel probleem.
Wij worden hier in gasland nr 1 belazerd door pionnen van de energie multinationals waarvan de grootste partij lid is van het VNI die al zeker 30 jaar het aardgas in een kwaad daglicht proberen te zetten en door de certificering van deze bedrijven is de kennis van hun personeel alleen maar afgebouwd.
Vind het een beetje vreemd , weet niet of ik het goed begrijp maar een auto tankt waterstof (straks waterstofpoeder) dat gaat dan naar de obrandstofcel die daar elektriciteit van maakt om de auto te laten rijden waarom dan onze ketel niet op dezelfde manier laten werken ons waterketeltje werkt op elektriciteit is heel snel warm kan toch met onze verwarmingsketel ook en de waterstof poeder kan zo door het aardgas netwerk om zelfs ons hele huis van stroom te voorzien
nu weet ik wel dat waterstof poeder door elektriciteit moet worden geproduceerd maar dat doen we dan door thoriumcentrale of kernfusie centrale (geen kernsplising)
Geen zee en land vol met die verschrikkelijke molens en zonnepanelen
Een Waterstof cv ketel is aanzienlijk goedkoper als een brandstofcel, maar in het EU project PACE worden die in een kleine 10 EU landen getest.
Waterstof maken is duur en met windmolens gaat dat niet als
de centrales er ook op draaien, waarschijnlijk blijven die aardgas gebruiken en wij moeten aan het dure waterstof?
Waterstofgas is diffuus, dus er zal best wat verloren gaan in de leidingen, maar ja, dat geeft waarschijnlijk niet want het stijgt snel op en is dan weg, rekening burger.
Kortom, we denken weer overal over na, maar misschien moeten we ook eens nadenken of we niet te veel in het struikgewas zitten.
99% van de aarde heeft een temperatuur boven de 1000 graden en 99,99 % boven de 100 graden, door honderden erupties per jaar in de oceanen wordt het hier en daar wel iets warmer denk ik. Er zit extreem veel energie in de aarde.
De warmte in de oceanen hebben de meeste invloed op het weer.
Maar er is broeikas effect:
Kan iemand mij uitleggen waarom dan een infrarood meting overdag naar de heldere hemel tussen min 26 en min 48 graden is en de aarde opwarmt door de terugkomende infrarood straling van het CO2 broeikas effect? s’nachts is het nog iets kouder.
En ook een avond meting van 2 graden boven nul van de lucht met minus 48 graden van de hemel en minus 3,7 graden van de tegels in mijn tuin? Daarna zakt de lucht temperatuur door de vaste massa’s die afkoelen. Hoe werkt dan dat broeikas effect ?
Er zijn hierop toch wel antwoorden?
Heel simpel. De zon warmt met infrarood de aardkorst op. Deze warmte wordt afgestraald naar boven de ruimte in. CO2 is een gaslaag die die uitstraling beperkt. Daar is een evenwicht dat ons klimaat bepaald. Wij en de natuur functioneren prettig bij dit evenwicht. Door nu fossiel materiaal als olie, gas en kolen te verbranden stijgt de hoeveelheid CO2. En wordt het warmer. Dat verstoort de ‘cirkel of life’ op aarde. We zomeren te lang en winteren te kort. Flora en fauna lijden daaronder of sterven uit. Poolkappen worden kleiner en de zeespiegel stijgt.
Dus met stroom maak je waterstof en in de auto wordt het weer stroom voor electrische motor? Zit daar niet ergens een verliespost?
Daarvoor is het transport van waterstof gas goedkoper als electriciteit. Bovendien is versterken van stroomnet dan niet of minder nodig.
Maar als zelfs de onderaannemer van Liander de produktiemethode van waterstof glashard ontkent….. Hier een lesje voor hem:
De makkelijkste manier om waterstof te maken staat hierboven: door aardgas (beter: methaan) te verhitten met stoom. Zoals al gezegd: een domme manier om brandstof te maken voor een voertuig dat ook direct op methaan zou kunnen rijden. In Tilburg rijden een paar bussen rond met een methaanmotor. Dus dan kan je jezelf de omweg via waterstof besparen.
Er is eigenlijk maar 1 goede manier om waterstof te maken, als dat gebruikt moet worden als brandstof voor het wegverkeer. Er zijn dan immense hoeveelheden nodig, dus je zou er niet eens komen met de methaanmethode.
Die manier is het electrisch splitsen van water. Hierboven staat een plaatje voor een thuis experiment.
Water splitsen heeft een laag rendement en met welke energiebron doe je dat?
Met windmolens? dat kost weer extra aardgas bij de centrales door hun onregelmatigheid.
Er is dus wel een enorme hoeveelheid energie voor nodig, dus extra verlies is niet goed.
Waarom reageert niemand op de vraag in mijn verhaal hiervoor, we deden het toch voor het broeikas effect of niet? Heeft niemand een uitleg over wat ik heb gemeten?
Ondernemers willen natuurlijk apparaten aan ons verkopen, maar wij als burgers moeten ons toch serieus afvragen WAAROM we iets doen.
Het omzetten van water naar waterstof kost 30% verlies. Van fossiele brandstoffen zoals aardolie naar benzine, diesel en lpg ligt dat lager. Anders waren we nooit met aardolie begonnen. Er zijn inmiddels betere methoden in ontwikkeling die samen op 85 tot 93% uitkomen. Beter dan fossiel. Kernenergie zou helpen maar is vreselijk duur. 1 kleine centrale wordt begroot op 20 miljard en de risico’s maken het moeilijk.
Hoi waterstof produceren moeten we niet hier in ned doen maar in de Sahara die vol leggen met zonnepanelen die produceren stroom met die stroom waterstof maken. Die vervolgens met pijpleidingen naar europa brengen en viola .
Ik wil wel dit wel testen.
Toekomst
Waterstof produceren met de overcapaciteit van windmolens, die staan soms stil terwijl ze kunnen draaien. Hetzelfde is toepasbaar met overproduktie (piek) van zonnepanelen. Waterstof is energiedrager! Dus een buffer ipv sccu’s. Het overzetsverlies is weg te strepen tegen het verlies door onbenutte capaciteit van zonnepanelen en windmolens. En het kan geimporteerd en geexporteerd worden. Het gasleidingnet geschikt te maken is mogelijk en transport middels schepen en spoor is functioneel haalbaar. Zelfs kleinschalige produktie thuis is mogelijk. En toepassing perfect te combineren met alles op elektra, vliegen, rijden, varen, verwarmen, tijdelijk opslag, gunstig voor een stabieler elektranetwerk vanwege gelijkere belasting en hoger rendement van energieopwekkers. Tot er iets beters is, kan het tevens goed gecomboneerd worden met bestaande technieken (warmtepomp/elektrisch koken/kernreactors/etc). En meteen aardgas onathankelijk en dus van fossiele stoffen.
Ik mis hier de brandstof cel, die zowel elektriciteit en warmte produceert.
Huidige apparaten kunnen momenteel maar Max 600W produceren. Dit moet toch beter kunnen?