
Driekwart van de consumenten die het afgelopen halfjaar een klus uitbesteedde, heeft de vakman vooraf gecheckt op betrouwbaarheid. Dat staat in de nieuwste Werkspot Klusmonitor, uitgevoerd door SAMR. Ruim de helft van de Nederlanders checkt de betrouwbaarheid van vakmannen vooraf via vrienden of familie. 18 procent doet dit via een online kanaal (zoals social media, online reviews of klusplatformen).
Problemen oplossen
Ilja Tersteeg uit Utrecht heeft onlangs een huis gekocht en was op zoek naar een tegelzetter: “We hadden geen goede klik met de vakman die ons door de aannemer was aanbevolen. Daarom ging ik online op zoek en keek daarbij niet alleen naar bedrijfswebsites, maar ook naar online reviews. Ik vind het belangrijk om te zien hoe vakmannen reageren op minder positieve reviews, dat geeft een beeld over hoe ze eventuele problemen oplossen.”
Klik
Ronald Egas, CEO van Werkspot, voegt toe: “In onze dagelijkse gesprekken met vakmannen horen wij vaak terug dat ook vakmannen de klik met hun klant belangrijk vinden. Zij willen net zo goed weten met wie ze in zee gaan en of de klant betrouwbaar is. Platformen zoals Airbnb spelen daar al goed op in.”