
Laufen Benelux heeft in Houten een nieuw kantoor met Badkamer Expo geopend. Installateur én consument kunnen er terecht om het volledige assortiment, waaronder de nieuwe Kartell serie te bekijken. Het is het antwoord op de vraag uit de markt, verklaart directeur Eric Meijer deze stap.
De opening van de showroom komt op een moment dat steeds meer showrooms hun deuren sluiten. Meijer: ”We zitten in een meer dan uitdagende tijd in de markt. Alleen de afgelopen week al zijn er weer twee grote installatiebedrijven verdwenen. Laufen kiest er voor te blijven investeren in de Nederlandse markt.”
De realisatie van de nieuwe vestiging met showroom in Houten was voor de directie een uitgemaakte zaak. ‘De markt vraagt er naar. Het biedt dealers, die niet alle badkamerseries en producten in hun showroom kwijt kunnen, de mogelijkheid het volledige assortiment met hun klanten te bekijken’, aldus Laufen. De showroom wordt op aanvraag voor iedereen opengesteld. De Zwitserse fabrikant wil, ondanks haar exclusieve karakter, gewoon makkelijk toegankelijk zijn en blijven. Ook makelaars, interieuradviseurs, dealers en zelfs scholen zijn welkom in de Expo ruimte.
Ultradun keramiek
In de showroom staat ondermeer het op de ISH geïntroduceerde SaphirKeramik; uiterst dun maar ultrasterk keramiek waarop alleen een diamant krassen achterlaat, stelt Laufen. Uiteraard ontbreekt ook de nieuwe badkamerserie Kartell by Laufen niet; ultradun keramiek met kunststof meubels. Maar ook de andere designseries zoals de Palomba Collection, ILBAGNOALESSI One, Living square een plekje gekregen in de showroom die op afspraak te betreden is.
Onderzoek
Laufen liet onder studenten van de Haagse Hogeschool een onderzoek uitvoeren naar de sanitairmarkt op dit moment. Daaruit kwam naar voren dat het oriëntatiegedrag van de consument rigoureus is gewijzigd. Zeker de consument die zich oriënteert op luxe sanitair wordt niet tevreden gesteld als de installateur in de eigen showroom te weinig kan tonen van een bepaald merk of als het bezoeken van de showroom van een grossier ook geen soulaas biedt, aldus Laufen. Ook beurzen bieden geen uitkomst, stelt Meijer: ‘’Want die zijn er nauwelijks voor de consument. Waarom bijvoorbeeld een ISH noviteitenshow niet drie dagen open stellen voor de consument?’’