fbpx
Nieuws

Panklare orders warmtepompen

Hoomie is een nieuw verduurzamingsplatform waarbij particulieren aan de hand genomen worden bij de keuzes in een duurzame woning; op dit moment vooral aanvragen voor warmtepompen. Voordeel voor aangesloten installateurs is dat zij panklare opdrachten krijgen, waarbij al een groot deel van de werkvoorbereiding en inkoop geregeld is. Bedrijven kunnen ook de eigen leads bij het platform onderbrengen.

Achter Hoomie schuilt groothandel Plieger. Deze ontwikkeling past prima binnen de trend waarin ook de groothandel meer doet dan enkel producten uit voorraad leveren: het begeeft zich steeds vaker op het terrein van leadgeneratie en ontzorging van de werkvoorbereiding.

Consumenten kunnen via het platform concrete verduurzamingsvraagstukken voorleggen, waaronder zonnepanelen, ventilatie en (hybride) warmtepompen. Bedrijven kunnen ook hun eigen aanvragen uitbesteden aan het platform, zodat de eigen capaciteit gevrijwaard blijft van tijdsinvestering in opdrachten die nog niet binnen zijn. Die laatste route is op dit moment het populairst, stelt Hoomie. Doelstelling van Plieger is uiteraard om de afzet in het duurzame segment te vergroten.

Extra werkvoorbereider voor installateur

In feite is Hoomie dus een extra werkvoorbereider voor installatiebedrijven die aanvragen pas weer terugkaatst wanneer het panklare orders zijn. Met name rond warmtepompen worden installateurs op dit moment overspoeld door aanvragen. De eigen capaciteit, maar ook de beschikbaarheid en wachttijd van toestellen is op moment een uitdaging.

Werkwijze van platform

Het platform filtert de belangstelling, werkt de aanvragen uit in advies en offertes, waarbij aangesloten installateurs panklare opdrachten krijgen. De werkvoorbereiding van de installateur komt pas weer in beeld als de klant het voorlopige voorstel heeft geaccepteerd, en er een schouw moet worden ingepland. Paul Willems van Hoomie: “We willen met name het offerte en werkvoorbereidingsproces van de installateur uit handen nemen. De installateur is geen tijd meer kwijt in het over de drempel krijgen van een belangstellende klant en kan de doorlooptijd van zijn klussen aanzienlijk versnellen. Daardoor kan hij zijn marge aanzienlijk verbeteren.”

Monteurstarief

De inkoop gaat via Plieger en de prijzen voor consumenten zijn zo bepaald dat een installateur via Hoomie voor monteurstarief tussen de € 90 en € 135 per uur aan de slag kan. “Het installatiebedrijf doet zelf wel de fysieke schouw, en kan dan nog aanpassingen aan de opdracht toevoegen, zodat er in de uitvoering geen verrassingen ontstaan. Ook kan de installateur zijn productvoorkeuren aangeven.”

Schouw

Hoomie kan dus nieuwe warme leads genereren, maar kan ook de bestaande werkvoorbereiding ondersteunen of overnemen, bijvoorbeeld omdat je als installateur geen tijd of capaciteit hebt om alle aanvragen goed af te handelen. “Op dat moment verwijst de installateur de eigen aanvragen door naar Hoomie. Alleen de schouw, uitvoering, facturatie en nazorg voer je dan zelf uit”, zegt Willems.

Installatiepartners hebben een eigen digitale omgeving, waarin het overzicht van alle klussen staat die zijn overgedragen. “Hierin kan de installateur eenvoudig zijn leads opboeken, de intake informatie en de uitgebrachte voorstellen raadplegen, afspraken aanpassen en werkzaamheden documenteren”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.