
Als het aan netbeheerder Liander ligt, komt er subsidie op thuisbatterijen. Thuisopslag moet de problemen rondom de piekbelasting op het elektriciteitnet mede oplossen.
Wanneer huishoudens die hun eigen stroom opwekken dit ook zelf opslaan voor later verbruik, ontstaat er minder drukte op het net.
Zonnepanelen blijven populair
De populariteit van zonnepanelen onder woningeigenaren blijft groeien. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 nam de groei in het verzorgingsgebied van netbeheerder Liander in dezelfde periode van 2021 met 18% toe. Netbeheerders hebben op zonnige dagen moeite de piekopbrengst op te vangen. Consumenten en bedrijven worden volgens Liander niet gestimuleerd om de energie die zij opwekken daadwerkelijk zelf te gebruiken of op te slaan.
Panelen schakelen af
Het Nederlandse elektriciteitsnet is niet ontworpen op de grote hoeveelheden zonnestroom die nu op zonnige dagen worden opgewekt. Op mooie dagen, als alle zonnepanelen veel elektriciteit leveren, maar er weinig elektriciteit wordt gebruikt loopt de spanning in de elektriciteitskabels op sommige plaatsen zo hoog op dat de zonnepanelen afschakelen. Een oplossing hiervoor kan ook zijn: het net verzwaren. Maar dat kost tijd en geld.
Thuisbatterijen nog duur
De salderingsregeling wordt vanaf 1 januari 2023 tot 2031 geleidelijk afgebouwd. Na dat moment is er geen fiscaal voordeel meer voor consumenten die zelf stroom opwekken en terugleveren aan het net. Liander pleit voor een versnelling van de afbouw van de salderingsregeling, in combinatie met het stimuleren van lokale opslag. Thuisbatterijen zijn er nu in capaciteiten van tussen de 3 en 14 kWh. Huiseigenaren betalen voor de techniek nu bedragen tussen de 4 en 10.000 euro.Â
Een uitstekend plan, zeker in combinatie met bidirectionele energie opslag in electrische auto’s! Wie gaat de software onrwikkelen ?
Bestaat al. Ontwikkeld door een Bredaas bedrijf
kerel,
1. Er is bij mijn weten maar een auto die ook energie kan uitgeven na opladen.
2. overdag ben je met je auto op t werk. Dus daar heb je nauwelijks iets aan.
Voor die ene auto is ook nog niet eens een standaard gebruikt die overvloedig aanwezig is.. CHAdeMO die wordt voor 5 type auto’s gebruikt en is op z’n retour in Europa. De CCS standaard ondersteund V2G (nog) niet en is DE standaard in Europa.
Je auto op zonnestroom opladen is met CCS ook lastig. De minimale laadstroom die de standaard ondersteund is 6A (1 fase). Inder minder snel geladen moet worden zal de auto dit zelf moeten regelen.
Het blijft voorlopig een dingetje….
De rijdende thuisaccu de SION van sonomotors.com komt er aan 50 kW Al meer dan 13000 betaalde reserveringen van dit Europese product
Overdags wordt de SION van sonomotors.com Gratis zonder stekker opgeladen . Deze unieke auto heeft immers 248 zonnecellen aan boord en en geeft thuis bidirectioneel het vermogen
En de SION van sonomotors.com dan. Rijdende thuisaccu van 50 kW laad op zonder stekker. Helemaal gratis dus. En ook nog eens EUROPEES
Bestaat al kijk maar naar de rijdende thuisaccu : SION van sonomotors.com
Waarom investeert de netbeheerder niet zelf in lokale opslag? Zodat lokaal opgewekte stroom lokaal wordt opgeslagen en weer gebruikt kan worden.
Waarom zou je dit complexe spel van netbalans bij de consument neerleggen?
Bovendien is zo’n thuis accu een behoorlijk grote installatie die bovendien bij brand lastig is te blussen en extreem lang moet worden na geblust. Die wil je niet in je berging hebben hangen. Of zelfs aan je buiten muur.
Maar in de wijk in een transformatorhuis met voldoende capaciteit batterijen plaatsen met blus voorziening en regelmatig gecontroleerd/professioneel beheerd is bij uitstek een rol van de netbeheerder.
De software is er al: SolarEdge. Het is alleen de regelgeving die achterloopt en de hele zaak ophoudt!
Helemaal voor een dan dit betalen door versneld de saldering regeling afbouwen, van mij mag het in 2025 al op 0 staan dan stimuleert je eigen opslag tenminste echt!
Nee hoor, als ik €5000 moet investeren om geen knoop extra in mijn portemonnee aan te treffen dan stimuleer je niks…
Je praat hooguit een uitgave die nooit zal renderen goed…
Maar dan alleen voor de PV-installatie die nog aangeschaft gaan worden. Ik heb mijn investering gedaan rekening houdend met de salderingsregeling. Die mag nu niet zomaar worden afgeschaft. Ik wil wel nadenken over het aanschaffen van een thuisbatterij als mijn omvormer aan vervanging toe is. Want daar zal ivm de thuisaccu toch wel een andere voor nodig zijn. En tegen die tijd heb ik mijn investering terugverdiend en is een nieuwe investering zinvol.
De salderingsregeling wordt helemaal niet vanaf 1 januari 2023 afgebouwd, dit plan is afgelopen februari in de tweedekamer gesneuveld. Ik begrijp niet dat een vakblad als deze dergelijke dis-informatie verspreid. Lees alstublieft de feiten na op het wereld weide web en verspreid vervolgens de juiste informatie, dank.
Dit plan is niet gesneuveld, maar ‘controversieel’ gemaakt. Dit houdt in dat er pas over beslist gaat worden zodra er een nieuwe regering is. Of er dan nog tijd genoeg is om de geleidelijke afschaffing vanaf 1-1-23 in te zetten zal dan moeten blijken.
Helemaal waar. De energie wet van Wiebes is controversieel, dus wordt niet behandeld.
Het idee is goed,de uitvoering bepaald of het ook echt werkt.
Zonder controle over de accu,zit hij al voor de middag vol.
Dit soort ideeën is altijd in het voordeel van de grote partijen.
Dus niet aan beginnen
Legcdat eens uit?
Het is altijd hetzelfde .Burgers voor de gek houden. Paaien om te investeren en dan mijn eigen opgewekte kWh,s met dikke winst doorverkopen. Deze grootgeldverdieners wisten dit en nu klagen dat hun net ontoereikend is. Alles onder de noemer milieu, milieu, milieu. Niet dus . Geld, geld geld. De zonneauto SION van sonomotors.com is een van de oplossingen. Een rijdende thuisaccu van 50kW laad zich op dmv 248 zonnepanelen. Bidirectioneel. Een EUROPEES product. Meer dan 13000 betaalde reserveringen
Heb je aandelen in Sono Motors ofzo?
De hype die SION heet. Het enige dat je over die zonneauto op hun website kunt vinden is “…248 solar cells seamlessly integrated into the body of the car can add 112 km, on average per week…”.
Jawel, 112 km per week (onder perfecte omstandigheden natuurlijk). Een auto waar je dus eigenlijk niet mee moet hoeven rijden.
Stel dat ze een extreem zuinige aandrijving hebben dan hebben we het over ongeveer 15kWh/100km is zeg maar 15kWh dat die dingetjes op kunnen wekken… per week. De batterij in die auto wordt geclaimed op 54kWh. Als je hem leeg (lees: tot 20%) hebt gereden moet je dus ruim drie weken perfect zonnig weer hebben om hem weer op te laden tot 80%.
Waarom weer de kleine bezitters van panelen pakken.
Pak die grote jongens eens aan.
Wij als klein verbruikers die rond 2700kwu opwekt worden weer gepakt.
Wij verbruiken 2700 kwu en wekken ook 2700 op dus 0 verbruik maar nee pakken die kleine man
Helmaal mee eens
Omdat 10 kleine gebruikers ook 1 grote zijn, over de gehele regel zijn er veel meer ‘kleine’ huis installaties dan de grote, en de kleine groeien iedere dag gemiddeld met 3% tov de grote met 1%.
Tel daar de laadpalen (lees, elektrische auto’s) aan huis bij op, en je begrijpt wellicht het probleem waar we naartoe gaan. Daar zou de accu als oplossing ingezet kunnen worden door op momenten dat het donker word én de auto vol is, stroom uit de batterij te kunnen snoepen voor in je huis ipv uit het net.
Wat jammer toch dat het energieverbruik van de wasautomaat de boiler en de vloerverwarming niet afgestemd kan worden op de stroomvoorziening.
We hebben bijna allemaal een ‘slimme’ meter, maar het enige slimme is dat je niet meer met een zaklamp de stand hoeft uit te lezen.
De verslimming van het netwerk loopt toen jaar achter.
Er is een elektrische boller in ontwikkeling met software die regelt dat deze opwarmt als er energie wordt opgewekt
Toch vreemd dat er in Duitsland blijkbaar geen overbelasting is. Elk huis en bedrijf heeft maximaal zonne panelen. Nee….de overheid heeft andere belangen.
In Duitsland mag je maar maximaal 70% van het maximum kWp aan het net leveren en dat vermindert de piekbelasting. Verder heeft Duitsland geen saldering, de vergoeding voor een geleverde kWh afhankelijk van het geldende tarief bij in gebruikname (en geldt dan voor 20 jaar). Ingebruikname mag pas na aanmelding bij de netbeheerder, die de installatie dan inpast in het net.
Ik heb zelf het idee dat in Duitsland de stroomleidingen ruimer worden gepland. Voor een nieuwbouwhuis in mijn regio (Rijnland-Palts) was standaard de aansluiting 30 kW omdat men uitgaat van een elektrische verwarming en warmwatervoorziening. Bij de planning heb ik eenmalig 600 euro betaald om nog eens 12 kW erbij te krijgen voor de aansluiting van een laadpunt voor de elektrische auto. Daarmee is de capaciteit al aardig hoog.
Daarnaast wordt de aanschaf van een batterij gestimuleerd. Bij een bepaalde energiezuinige uitvoering van een nieuwbouwwoning hoort een batterij erbij, die groot genoeg is om de nacht door te kunnen komen. Die wordt dan meestal softwarematig gevuld als er meer stroom van het dak komt dan aan het net geleverd mag worden.
Ja, de kleine verbruiker moeten ze altijd hebben, die kan toch niet weg….Er was eens het gezegde:”De vervuiler betaald”, hoe kun je dat uitleggen met een kWh prijs van ~€0,05 bij >10MWh groot verbruik en een klein verbruik van ~€0,20 ? Waarom krijgt de klein verbruiker niet dezelfde prijs voor zijn groen opgewekte elektriciteit ? Belast eerst de groot verbruikers maar naar vervuiling!
Waarom subsidie voor een particulier? Dit maatschappelijke probleem ( we willen meer zonnestroom maar kunnen het niet kwijt) moet de overheid oplossen door te stellen dat ieder huishouden een thuis batterij krijgt. Dat is voortaan onderdeel de stroom infrastructuur. Dit gaat ook bussiness opleveren die je kunt exporteren.
Thuisbatterij. Minstens 220 kw, semi tractie, erg zwaar, +/- 70 kg
Wat bedoel je precies?
Thuis batterij van 220 kw?
Heb een thuis batterij van 40kw
Die weegt 1300 kg.
Ik heb een 10kw, en die weegt 115 kilo.
Weet niet welke (lood)batterijen u nog heeft, maar de batterijen zijn bij lange na niet meer zo zwaar als vroeger, zoals een lood of gel accu hoor.
Ik heb een loodszuur accu staan van 48v 840ah
Nu heb ik er de ruimte voor.
Dat scheelt.
Maar vele male voordeliger dan andere soorten accu’s.
hallo Kees
heb jij die accu zelf geplaatstt en heb je info over de gebruikte componenten ik ben met een cvriend ook bezig om 48vlot systeem te plaatsen maar heb wat info nodig
En daarnaast zijn ze parallel te schakelen aan het net, dan is het welgeteld 10+10+10,etc. Dan kom je uit op elke 10kw=115kg.
Een thuisaccu lost het netwerkproblemen maar heel beperkt op. Ik heb genoeg aan een thuisaccu van 3 kWh. Mijn dagelijks verbruik is 5 a 6 kWh. Maar op piek dagen leveren mijn panelen 12 – 15 kWh. Dus gaat er dan nog steeds een flinke hoeveelheid het netwerk op.
De thuis batterij onderdeel maken van de infrastructuur net als de (slimme) meter. Dus de netbeheerder betaalt de batterij. Ook de netberheerder heeft dan de controle over de thuis batterij en afhankelijk van netwerk belasting kiest voor levering/opslag per lokatie. Hiermee heeft de netwerk beheerder een mogelijkheid om piekbelastingen te verminderen en kan het netwerk verder geoptimaliseerd worden. Zo ook bij overproductie (negatieve stroom prijs) dat tijdelijk veel stroom wordt opgeslagen in de thuis batterijen en deze weer ontrokken kan worden bij hoge elektriciteit prijzen. Met (thuis) batterijen heeft de netwerk beheerder heeft meeste voordeel. Ik heb geen probleem om hiervoor een beperkte ruimte in mijn woning hier beschikbaar te stellen om het netwerk te ontlasten.
Veel te ingewikkeld gedoe gaat dat worden, de netbeheerder heeft het al druk genoeg met zijn netwerk. De solar store van solaredge kan dit perfect zelf door loadbalancing toe te passen alsmede de powerwalls van oa lg en tesla, die regelen dat helemaal zelf.
Heel veel kan geautomatiseerd worden en is gewoon een kwestie de juiste infrastructuur opbouwen net als loadbalancing thuis. Echter de huidige loadbalancing systemen zijn gebaseerd op optimalisatie thuis. Loadbalancing vanuit het elektriciteit netwerk levert op macro schaal economische voordelen op voor de netwerk beheerder. Omdat de netwerk beheerder hiermee de piekbelasting kan afromen op basis van voorspellingen, hot standby elektriciteit centrale overbodig worden, opslag bij negatieve elektriciteit prijs. Lagere investeringen ivm lagere piekbelasting. Een. Enz. Het grote voordeel is voor de netwerk beheerder, laat deze ook de thuis batterij betalen. Wij krijgen uiteindelijk 6-7 cent terug voor de elektriciteit en betalen 27 cent in de wintermaanden met een lege batterij.
Waarom niet meer mogelijkheden in een variabele aansluitwaarde, met een slimme meter is per direct het verbruik per aansluiting te meten. Hiermee wordt bereikt dat per verbruiker bewuster energie wordt verbruikt. M.a.w. goedkoopste tarief wanneer aanbod energie hoog is.
Mes snijdt aan twee kanten, voordeel klant en in veel gevallen geen dure netverzwaring .
Kijk, dat lijkt mij ook wel wat. Een 40 kWh batterij thuis. Het is niet belangrijk wat je per dag gebruikt, je moet naar een langere periode kijken. Op dagen dat er namelijk mm onder opbrengst is, moet je dit dan uit die batterij kunnen halen.
Kees, waar heb je die batterij vandaan en hoe heb je dat aangesloten.
Erik
Koop een rijdende thuisclub : de SION van sonomotors.com 50 kW Een SEV die zichzelf oplaad en Bidirectioneel ook nog kan
herstel: thuisaccu
Hoi Eric.
Heb een complete installatie aangelegd.
5 kwp aan pv panelen.
Een omvormer die 6kwp pv aan kan
En 5kw stroom kan leveren aan mn installatie.
Nadeel vind ik, de accu spreekt s avonds pas aan als de pv afschakelt.
Accu is er 1 die ook in Heftrucks zit.
Hallo Kees,
dit vindt ik interessant, hoe je dit het gedaan met een accu die van de heftruck afkomt. Is het mogelijk dat je mij wat meer info over stuurt.
groetjes,
Jaco
Hoi,
Wat ik apart vind we wonen in een gas lozen wijk. Zou het juist in een nieuwe wijk met velen zonnepanelen juist hier een opslagcapaciteit gecreëerd kunnen worden want voor een particulier is dit individueel gewoon te prijzig om een accu opslag aan te schaffen. En mensen hebben al genoeg geïnvesteerd in de zonnepanelen.
Ik roep het al jaren oa bij de gemeente.. Door is de enige manier om de transitie vlekkeloos te laten verlopen en klaar te zijn voor de toekomst zonder teveel aanpassingen aan de infrastructuur. Hulde! Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Door moet uiteraard ‘dit’ zijn. Excuses
Thuisbatterij wordt al gesubsidieerd. De rijdende thuisaccu heet SION van sonomotors.com en kost € 25.500 Bidirectioneel. Laad zichzelf met 248 zonnecellen op. En is ook nog eens EUROPEES
Die Sion vind ik even lelijk als een Fiat Multivla series I. Ik zou liever voor een andere EV gaan met Vehicle To Grid mogelijkheden. Maar smaken verschillen uiteraard. 😉
Zonder een auto wordt het leven voor mij een heel stuk omslachtiger. Het openbaar vervoer rijdt niet de je juiste tijden. Voor een autorit van 40 min. ben ik met het openbaar vervoer dik 1,5 uur kwijt, plus dat het niet vroeg of laat kan. Een huurauto is omslachtig, dus zelf een auto hebben is geen slecht idee.
Voor woonwerk-verkeer heb ik geen auto nodig, die kan dan overdag aan de zonnepanelen (EV of plug-in hybride).
Maar liever een thuisbatterij die ik aan de muur kan hangen. Lithium-ijzerfosfaat accu’s hebben een lange levensduur, zijn bijna helemaal te ontladen en hebben een geschatte levensduur van 20 jaar. En zijn brandveilig. De terug verdientijd is ook 20 jaar (voor iemand met een groene bril niet zo interessant, maar voor mij wel.) Als er een substantiele subsidie wordt gegeven voor de thuis accu’s, dan ben ik om.
Bron: Internet en rekenmachine
Het is jammer dat Liander zo loopt te klagen, ze lopen al 7 jaar achter de feiten aan dat het electriciteitsnetwerk het niet aan kan. Ze hadden hun zaakjes veel eerder voor elkaar moeten krijgen.
Bron: bevriende medewerker van Liander.
Laat maar komen meneer Leander.
Maar wel helemaal voor niks.
Want als jullie netwerk het niet aankan, kijk dan eerst eens naar de bedrijven en de velder vol zonnepanelen.
Eerst de consumenten promoten om zonnepanelen aan te schaffen en nu zeggen dat jullie netwerk het niet aankan. How can?
Subsidie op een thuisbatterij? 10000 euro voor een opslag van 14kw. Das niks. Als je nagaat dat in 1 nominaal m3 gas 9.77 kw aan energie zit kan je dus feitelijk vrij weinig met een thuisaccu van 14 kw. Mijn airco gebruikt op een winterse dag met temperaturen van -15 en een SCOP van 4.2 al 35 kw voor de huiskamer van 110m3. Dat is dus 145kw aan energie en dus een 17m3 gas afgerond. Plus het feit dat thuisaccu’s een enorm brandgevaar kunnen opleveren en je je verzekering ook dient aan te passen. En deze schijnt in de meeste gevallen, zo niet alle gevallen, een brandblusinstallatie te eisen. Geef mensen maar subsidie op zonnepanelen ipv investeringsmaatschappijen voor zonneparken die het landschap ook nog eens ontsieren en aantasten!
Een thuisbatterij voor 4 euro. Na aftrek van subsidie, mag ik het restbedrag dan in maandelijkse termijnen aflossen aub?
Als het netwerkbedrijf nu de spanning van de trafo in de nacht (hebben we geen pv opwekking) al op 241Volt hebben blijft er weinig ruimte over voor de pv. Dus netwerkbedrijven spanning naar 225Volt.