fbpx
Nieuws

Verdien je de hybride warmtepomp wel terug? Bespaar je daadwerkelijk energie? Bij HeatTransformers zijn ze ervan overtuigd en daarom komt het bedrijf met een ‘BespaarBelofte’: als een vooraf afgesproken besparing niet gerealiseerd wordt, dan past HeatTransformers het verschil tot op zekere hoogte bij. Dat zegt oprichter Stijn Otten in de nieuwste podcastaflevering van Installatie.nl

“De data uit zo’n driehonderd door ons gemonitorde systemen leren ons dat we die belofte kunnen doen,” zegt Otten. Daar bovenop komt er ook nog een ‘GeluidGarantie’. “Eigenaren en bewoners hebben geen last van het geluid. Dat is het uitgangspunt. Maar als ze het toch blijken te hebben, beloven we dat we alles zullen doen om het geluid te verminderen.” Consumenten kunnen naar verwachting gebruik maken van deze twee ‘diensten’ vanaf het komende stookseizoen.

HeatTransformers springt met zijn focus op de hybride warmtepomp in de bestaande bouw in een gat in de markt dat de traditionele installatiebedrijven zelf hebben laten ontstaan, zegt Otten. Hij merkt namelijk dat de installatiesector zich vooral veel bezighoudt met de techniek en minder met de beweeglijke eindklant. Tijdens een gesprek in Woerden, waar kantoor en magazijn gevestigd zijn, spreekt de ondernemer meermaals over ‘klantreis’ en ‘klantprofiel’.

Klantreis

Veel installateurs zijn niet erg bedreven in het spel met de klant, met als gevolg dat de conversiegraad (de verhouding tussen mensen die interesse tonen en uiteindelijk tot aanschaf overgaan) doorgaans erg laag ligt. Otten: “Als je de klantreis niet goed op orde hebt, dan blijf je zomaar steken op een laag conversiepercentage van 10 procent. Je steekt dan veel energie in projecten die uiteindelijk niets opleveren. Het is niet meer dan logisch dat veel installatiebedrijven hier geen zin in hebben. ”

Een uitgebreid artikel over HeatTransformers vindt u in het komende nummer van vakblad Installatie, dat sinds kort ook los verkrijgbaar is in de nieuwe webshop op Installatie.nl

Kosten vallen mee

Je moet de klant opwarmen, hem of haar in het hele proces begeleiden, ook de nazorg serieus nemen én je moet mensen ervan overtuigen dat het met de kosten en de complexiteit wel meevalt. “Men denkt dat je minstens 20.000 euro moet neertellen om je woning te verduurzamen. Dat is misschien zo als je een all electric warmtepomp neemt met vloerverwarming. Maar niet als je naast je bestaande gasketel een warmtepompje plus buitendeel plaatst. Want dat kost je maar 3.000 euro voor apparaat en installatie. En het levert je onmiddellijk een gasbesparing op de verwarming op van 60 tot 70 procent op.”

Videoschouw

Als klanten tot aanschaf willen overgaan, wordt eerst de situatie in de woning opgenomen. Dat gebeurt met een videoschouw. Otten: “Dat is heel simpel eigenlijk. Het is gewoon Whatsapp videobellen met de klant, die ons precies laat zien hoe het huis in elkaar steekt en waar ruimte is voor het opstellen van binnendeel, eventueel buffervat en buitendeel. Op basis daarvan maken wij dan een eenvoudige installatietekening, zetten alle benodigde materialen op een pallet en de installateur kan aan de slag.”

Heeft u ook een interessant ondernemersverhaal voor de podcastserie? Stuur dan een berichtje naar installatie@eisma.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.