
Ouderwetse kernwaarden in een eigentijds jasje. Met die filosofie runnen Joop en Kees Brouwer het dit jaar 75-jarige familiebedrijf Brouwer Tuk. “Lang niet altijd de goedkoopste, wel de kwaliteit bieden én afspraken nakomen.”
Bedrijf: Totaalinstallateur Brouwer Tuk
Directie: Joop Brouwer (42) en Kees Brouwer (38)
Aantal vaste medewerkers: 20
Familiebedrijf: Cees Brouwer startte in 1938 met een timmer- en elektrowerkplaats in Witte Paarden. Vanaf de jaren zestig volgde een rtv en witgoedwinkel, met een tweede locatie in Tuk. Neef Anne Brouwer nam de zaak in 1971 over. Vanaf 1985 is het bedrijf allround installateur. Sinds 2003 vormen zijn zonen Joop (HTS Electrotechniek) en Kees (HBO Installatietechniek) de directie. Brouwer Tuk is voor het overgrote deel actief op de particuliere markt en kleine utiliteit, in een straal van 20 km rond het Overijsselse dorp. Brouwer is totaalinstallateur, maar verzorgt naast gas, water, elektra, ook duurzame warmtepomptechniek, airco’s en brand- en inbraakbeveiliging.
Mooiste van het werk
In de eerste plaats techniek. Maar ook de plek die het bedrijf heeft in het dorp, in de regio, bij klanten en leveranciers. Het bouwen aan lange termijn-relaties waarin het geven en nemen is. Dat is onze voornaamste drijfveer.
Minder leuk
Dat je niet altijd de kans krijgt om het belang van kwaliteit te onderschrijven, omdat het ondersneeuwt in het prijsdenken van mensen. Prijsaanvragen zijn vaak niet helder.
Mooi project
Vorig jaar hebben we voor een bestaande klant, één op één een groot landhuis gebouwd. Met bodemwarmtepomp, domotica, zwembadtechniek. Het aandeel installatie in de bouwsom was enorm. Daar konden we ons technisch uitleven; ons advies werd serieus genomen, en we hadden een niet-ondergeschikte positie in de bouwvergadering.
Kansen in de markt
Nieuwe energie-opwekkers zoals zonnepanelen, zonneboilers. Na de bouwvak krijgen we een nieuwe luchtbehandelingskast met dauwpuntkoeling op ons eigen dak. Leverancier Optimair zit om de hoek; dit zijn ontwikkelingen waar we open voor willen staan. Ook de douche-wc zien we als een kansrijk product voor de doelgroep ouderen.
Bedreiging
Hoewel we prima leeftijdsopbouw in het personeel hebben, en twee BBL-leerlingen, voorzien we grote problemen met het aanbod vakkundige monteurs binnen onze landsgrenzen. De maakindustrie is in Nederland té lang een ondergeschoven kindje geweest.
De crisis
De concurrentie is hevig. Maar wij gaan principieel niet onder de kostprijs. Dan laten we het lopen. Als familiebedrijf kunnen we gelukkig teren op gezond opgebouwd eigen vermogen. We zijn qua financiering onafhankelijk van de bank, en dat is een prettig gegeven.
Breed
Omdat we erg breed georiënteerd zijn –dat is een bewuste keus- moeten onze mensen allround en leergierig zijn. Dit betekent ook dat we altijd leveranciers zoeken die een goede service-ondersteuning bieden. Klanten verwachten dat we snel en vakkundig handelen, wij verwachten dat van onze leveranciers. Dát pakket is onze toegevoegde waarde.
Jubileum
Dit hebben we in mei gevierd met een relatiedag en beurs met leveranciers. In een tent naast het bedrijf. De dag erna hadden we een open dag; voor het dorp, voor klanten, voor familie. Hieruit zijn zelfs opdrachten uit voortgevloeid dus we kijken er met plezier op terug.
Groei
25-30 mensen is het maximum. Dit formaat past ons perfect. Dan kunnen we de lijnen kort houden, maar belangrijker: zelf bij de klanten over de vloer komen. Ik kan me geen werkzaam leven voorstellen enkel binnen de muren van een directiekamer. Past niet bij ons.
Investeren in
De showroom. Die mag wel wat groter, met meer opstellingen over duurzame technieken zoals warmtepompen en zonnepanelen. Het nadeel van onze breedte; we kunnen lang niet alles laten zien.
Privé
Een familiebedrijf is een ‘way of life’, die ons ook de zaterdag kost. De zondag is voor het gezin. Kees mag ook graag een balletje golf slaan.
Meer berichten
-
Premium
Installateur in beeld: Wim van der Vloed
136 jaar oud en nog helemaal bij de tijd. Van der Vloed Technische Installaties uit… Lees verder →
-
Premium
Holland Warmte: voorsprong in het veld
Het moederbedrijf van Remeha neemt installateur Holland Warmte over. Wat zijn de plannen? Marianne en Theo van Triet aan het woord. Lees verder →
-
Premium
Installateur in beeld: Rutger Hendriksen
De sprong in het familiebedrijf kwam op zijn 24ste misschien wat vroeg, maar Rutger Hendriksen… Lees verder →
-
PremiumPremium
Software bepaalt juiste warmtepomp-keuze
Hoe DTG met slimme software supersnel warmtepompinstallaties samenstelt. Lees verder →
-
Installateur in beeld: Jeroen Feiken
Hij is de vierde generatie in het service- en installatiebedrijf Feiken Verwarming. Met gemengde gevoelens… Lees verder →
-
Premium
Wat een cv-monteur allemaal meemaakt
Interview met servicemonteur Theo van der Himst, die een boek schreef over de bijzonderheden van 27 jaar verwarmingsinstallaties repareren en onderhouden. Lees verder →
-
Premium
Samenwerking in ketelonderhoud
Voor het oog lijken het concurrenten, maar toch gaan ze samenspannen: drie installateurs in het… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Harold Hofsink
Particulieren? Ja, daar zitten er wel een paar van in de kaartenbak. Maar vooral toch… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Cor Ockeloen
Cor Ockeloen zit in een bevoorrechte positie, zo ziet hij het zelf. Want met zijn… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Edwin Klomp
Edwin en zijn oudere broer Frans namen installatiebedrijf Klomp in 1995 over van hun ouders.… Lees verder →