Ga naar hoofdinhoud

Tips voor een correctiegesprek

Foto: death to stock

Nuchtere Hollandse ondernemers en goede gesprekken voeren… het blijft een wat ongemakkelijke combi. Toch ontkomt u er niet aan als u medewerkers bij de les, gemotiveerd of (niet) binnenboord wilt houden. En als het toch moet, dan maar meteen goed. Ton Verheijen schreef samen met Jacco van den Berg tips voor zes soorten formele personeelsgesprekken. Deze keer is dat het correctiegesprek.

In een correctiegesprek wordt gedrag besproken dat (om wat voor reden ook) niet door de beugel kan. Het kan gaan om een overtreding van een veiligheidsvoorschrift, het niet vriendelijk te woord staan van een klant of een genomen beslissing die buiten de bevoegdheid van de medewerker ligt. Kenmerkend voor het correctiegesprek is dat de leidinggevende het ongewenste gedrag al eerder (misschien zelfs meerdere malen) heeft aangekaart. De feedback lijkt echter aan dovemansoren gericht. In het correctiegesprek is de ‘tone of voice’ er een van “en nu is de maat vol”.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis nieuwsbrief van Installatie.nl ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en actuele ontwikkelingen in de installatiebranche, productnieuws en installatiefouten.

Laatste nieuws

Energie Theater krijgt vervolg

‘Warmtepompmarkt groeit ook zonder plicht’

Salderingsregeling alsnog geschrapt

Streep door verplichting hybride warmtepomp

Nieuwe Installatie op de mat geploft: dit staat erin

Ventilatiesysteem in kast op de galerij