fbpx
Blog

Zo’n filmsituatie, waarbij men plankgas achteruit komt rijden, om vervolgens met open achterdeuren vol op de rem te springen en de inhoud van de bus op de grond uit te spreiden. Daar deed de volgende situatie mij nog het meeste aan denken. Alsof de bus waarin alle overgebleven koppelingen en stukken cv-buis en kunststofbuis die de afgelopen jaren waren verzameld, in één klap leeg moest. Heb je een beeld?

Een dergelijke ‘mix and match’-uitvoering trof ik aan bij een woning waar de bewoners al sinds de renovatie klaagden over koude delen van ruimten. Het betrof een statig, vier verdiepingen tellend monumentaal pand aan een grote rivier. Aan de straatzijde was de binnenkomst op de eerste verdieping en aan de rivierzijde de begane grond met slaap- en badkamers met directe toegang tot de tuin en zicht op het water. Een heerlijk pand om in te wonen en ook een pand dat echt prachtig gerenoveerd was. Althans, zo leek het.

Crisis

De eigenaren hadden de woning net voor de crisisjaren aangeschaft in een uitermate vervallen staat. Echt alles diende aangepakt te worden, van de complete elektra tot de isolatie en van de cv-installatie tot de kap. De architect en aannemer waren door het intreden van de crisis te duur. De eigenaren kozen dus voor een goedkopere nieuwkomer op de Nederlandse markt. Gelukkig sprak de voorman van het klusbedrijf een beetje Nederlands en Engels, zodat de taalbarrière niet volledig onoverkomelijk was. Ze gingen er een prachtige installatie van maken, zo verzekerde hij de bewoners.

Dus niet! Door de gehele woning werden verschillende materialen toegepast. Al naar gelang er voorhanden was geweest, leek het wel. Van starre cv-buis waren er overgangen naar kunststofbuis, bochten maken met sokken en T-stukken met eindkappen, omdat er blijkbaar geen buigtang of juiste koppeling voorhanden was of omdat de voorraad in de bus die dag op moest. Ook werd er tussen verschillende buisdiameters gewisseld met overgangskoppelingen, omdat waarschijnlijk de juiste diameter buis die dag niet in de bus lag – en ga zo maar door. Het leek gewoon echt alsof de inhoud van een bus of verzamelcontainer op de grond leeggegooid was en vervolgens opgemaakt in deze woning.

Geluidsoverlast

Door deze bonte verzameling van verschillende maten buis en koppelingen waren in de gehele woning op de meest bijzondere plekken weerstanden ‘gebouwd’ in de cv-installatie. Behalve veel geluidsoverlast (fluitende en ruisende leidingen) veroorzaakte dit ook de koudeklachten in een aantal ruimten. Want daar was de strang dusdanig lang en vol weerstand, dat er simpelweg niet meer voldoende warmte in het systeemwater zat zodra het eindelijk de laatste radiatoren – notabene 33’ers van 190 cm lang – bereikte.

En dan hebben we het maar even niet over de hydrauliek in deze installatie – wat daar de gedachte achter was, weet ik nog steeds niet. Strangen waar tot wel vier verdiepingen en zeventien radiatoren op zaten, een extra circulatiepomp in een van de strangen om de warmte ook tot boven te krijgen, aanvoer en retour halverwege de strang omgewisseld, gewone en thermostatische radiatorkranen van alle merken door elkaar heen – en ga zo maar door. Helaas was de taalbarrière niet het enige nadeel. Het gekozen klusbedrijf bleek, wellicht juist wel door deze barrière, ook niet voldoende op de hoogte van de regelgeving, voorschriften en veiligheidseisen in ons land.

De oplossing? Helaas een erg drastische. En ook vele malen duurder dan de allereerste offerte van de aannemer: alles eruit en de gehele installatie compleet opnieuw uitvoeren.

Over Yvian Jenniskens

Yvian Jenniskens

Als voormalig zelfstandige in de wondere wereld van (na)regelingen, hydraulische (dis)balans en trouble shooten is Yvian (1972) nu werkzaam als Account Manager bij het nieuwe thuis van Honeywell Home: Resideo. Deze - soms sportieve - vakidioot en moeder van twee heeft een passie voor social media, het delen van kennis, vrouwen in de (installatie)techniek én het oplossen van klachten. Deze passies deelt zij graag met de nodige relativering en een vleugje humor in haar blogs.

Bekijk alle berichten van Yvian Jenniskens

2 reacties op “Achterdeuren open en vol op de rem!

  1. MarkS90 schreef:

    Zo erg Nederlands: het moet weer goedkoop mogelijk. En dan krijg je prutswerk zoals te zien is. Eigenlijk zou dit soort klusjesmannen verboden moeten worden en moet de huidige installateur in t algemeen zijn uurtarief eens tegen het licht houden. Die tarieven worden ook steeds hoger waardoor mensen juist weef opzoek gaan naar alternatieven.

  2. john schreef:

    Nou Mark ben het voor een deel met je eens maar, een groot probleem van deze installatie ligt toch echt bij de eigenaar hoor. Hoe vaak moet het nog gezegd worden als iets te mooi is om waar te zijn? dan is het dat meestal ook. En een heel groot verschil in prijs is hier over het algemeen een voorbode van.

    En berekening zal hier waarschijnlijk ook niet gemaakt zijn enz. enz.
    En crisis of niet dat heeft er geen fuck mee te maken mijn inziens, als je geen euries hebt om iets uit te laten voeren laat het dan niet uitvoeren of bijt door de zure appel heen en laat het juist uitvoeren, en dan laat je de afwerking maar iets soberder.

    Maar ja typisch Nederlands de installatie zie je niet de afwerking van de ruimtes wel, dus een verkeerde keuze van de opdrachtgever kost nou waarschijnlijk 2,5 tot 3 keer zo duur om het op te lossen.

    Dus probeer niet voor €25.00 aan installatie te krijgen als je maar €10.00 hebt om uit te geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.