
Innoveren hoeft niet ingewikkeld te zijn. Daarvoor gaan we even naar Estland, om precies te zijn naar de sanitairproducent Eumar.
Dit in Tallinn gevestigde bedrijf werd geconfronteerd met een te kleine markt en kwam met een onorthodoxe mobiele oplossing, die te denken zet.
Van poolcirkel tot Zwarte Zee
Een 12 meter lange vrachtwagen van Eumar, ‘gevuld met inspiratie’, rijdt sinds een tijdje met een mobiele showroom rond om de chique wastafels, kranen en douchebakken op locatie te tonen. Eumar levert geen half werk. De truc is niet alleen on the road in de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen maar ook in Scandinavië, Polen, Rusland, Oekraïne, Duitsland, Frankrijk, België en… Nederland.
Droombadkamer
De CEO van Eumar heeft dan ook een heldere missie. Het bedrijf wil kopers van chique sanitair assisteren bij de creatie van de badkamer van hun dromen. De truc(k) is daarbij zeer behulpzaam. ‘We offer you a hands-on experience that you just can’t get from a brochure’ , lezen we op de website. En zo is het maar net: beleving bieden in plaats van achterover leunen. Binnenkort kan Europa de route van de truc online volgen. Boeken kunt u hier.
Markt verzadigd
Het in Amsterdam gevestigde consultancybureau Business Models Inc. leerde een team van Eumar kennen tijdens een workshop in december. “We waren in Tallinn voor een aantal workshops met bedrijven, waaronder Eumar”, aldus Kristel Veerman van Business Models Inc. “Eumar liep aan tegen het feit dat hun markt verzadigd was. In Estland wonen maar 1,3 miljoen mensen. Eumar bleek heel creatief in het bedanken van nieuwe ideeën. De truck hadden ze al geïntroduceerd, maar als die een ding laat zien is het wel dat ze innovatief zijn en anders durven te denken.”
Rest de vraag: wat is uw truc(k)?
Mocht u meer willen weten over innovaties, en waarom ze zo vaak mislukken, luister dan naar dit interview op BNR Nieuwsradio. Presentator Paul Laseur interviewt Sjors van Leeuwen over zijn boek Innovatie Blunders: driekwart van de innovaties halen het namelijk niet…