fbpx
Blog
Bijna de beste is ook goed

De Consumentenbond test doorlopend cv-ketels. Met gewaardeerd vakmanschap en met aanzien in de markt. Consumenten krijgen zo inzicht in de techniek en de prestaties van de installatie.

 

De branche, dus u, krijgt hiermee een middel om de toestellen van een low-interest-product op te krikken naar een investering waarbij vooral naar prestatie gekeken wordt in plaats van naar prijs.

 

 

Scherpte

Wie er ook ‘wint’: dergelijke kwalitatief goed uitgevoerde onderzoeken zorgen voor een transparantie en scherpte in de markt waar iedereen bij is gebaat. Installateurs en monteurs kunnen kwaliteit verkopen, beargumenteren, en nuance plaatsen bij het prijskaartje van de fabrikanten én hun eigen toegevoegde waarde. En omdat een installatie méér is dan enkel (de prijs van) een ketel, is er door de bond –terecht- nimmer het predicaat ‘Beste Koop’ verstrekt. Daarin wordt namelijk wel de verkoopprijs meegenomen in de beoordeling. Dat zou appels met de welbekende peren vergelijken zijn.

 

Actueel

Het ‘nieuwe’ predicaat ‘Beste uit de test, november 2011’, dat nu Consumentenbond-breed is doorgevoerd,  suggereert wél één winnaar, én een actuele test. Dat is beide niet het geval. De Consumentenbond actualiseert zodra zich toestellen aandienen, en dat gebeurt helaas wat minder vaak dan bij kleurentelevisies. Dus wedijveren toestellen uit 2006 langs dezelfde meetlat met zojuist verschenen ketels, en zijn bestaande testresultaten aangepast aan de gewijzigde visie van de bond.

 

Marketingspeeltje

Het spel der predicaten –natuurlijk dagelijks voer voor de wedijverende marketingmensen van ketelfabrikanten- heeft hierdoor een wending gekregen.. Alle ketels die een 7,5 of hoger mogen het predicaat ‘Beste uit de test’ voeren, dit keer met een logo uit 2011. De winnaar van 2009, die haar titel marketingtechnisch stevig uitmelkt(e), krijgt dus met terugwerkende kracht ‘concullega-besten’ die bloed ruiken. Terwijl zij met elkaar mogen rollebollen, snapt de installateur, en laat staan de consument, weinig meer van dit predicaten-geweld ten opzichte van de 2009-ranglijst; tenminste: wie denkt in in termen als ‘beste’ in de overtreffende trap des woords.

 

1-      ATAG A244EC                       Testoordeel: 7.9

2-      Remeha Calenta 28c CW4                        7,7

3-      Itho Kli-max2 HR24 CW4                          7,5

4-      Nefit ProLine HRC24 CW4                         7,5

5-      Bosch Compact 4                                     7,5

 

Keurig rapport

Maar zeg eerlijk: met een marge van enkele tienden is geen enkele ketel uit bovenstaand rijtje slecht. Integendeel, juist daardoor vindt de Consumentenbond dat deze toestellen de pluim verdienen. Gelukkig mensen, er worden geen slechte ketels meer gemaakt. Het komt dus écht aan op het vakmanschap van het installatiebedrijf dat hem aansluit. Hoera. Maar de installateur moet bijna hogeschool-communicatie volgen om deze hele case aan zijn klant uit te leggen.

 

In mijn sportieve en competitieve aard is ‘de beste’ voorbehouden aan één partij. Dat impliceert het woord ‘beste’. Als Bijna de Beste ook een winnaar is, ga ik postuum de zuur misgelopen WK-voetbal-titel van afgelopen zomer claimen. Dat was namelijk ook een close finish. Ach dat ene doelpuntje van Iniesta. Ik zie u, ergens in Amsterdam op een woonboot, tijdens de huldiging.

 

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

3 reacties op “Bijna de beste is ook goed

  1. Leo Verheij schreef:

    Uit eerdere uitslagen van de test van de consumentenbond gecombineerd met ervaringen die ikzelf heb met vele merken/modellen ketels blijkt dat deze uitslagen een onjuist beeld geven. Niet zelden is de “beste koop” door een hoog percentage gebruikers als “slecht” of “waardeloos” gekwalificeerd. Volgens mij is de uitslag van dergelijke “tests” misleidend en van geen waarde.

    Leo Verheij

  2. gerrie oostendorp schreef:

    helemaal mee eens.

  3. M.L. schreef:

    De beste is diegene die nr 1 uit welke test dan ook op die plaats staat.
    Veel mensen baseren daar wel de koop op en dit mag wat mij betrefd geen excuus zijn wat hr. Leo Verheij suggereerd.
    Ik mag toch aannemen dat eeen organisatie als de consumentenbond een onafhankelijk oordeel velt en dit ook als zodanig mag worden geïnterpreteerd.
    Als dergelijke onderzoeken niet meer serieus worden genomen dan kunnen we welke test dan ook naar het land der fabelen verwijzen.
    De waardes waarop de consumentenbond zich baseerd zijn momentopnames die over een langere looptijd geen garantie bieden op levensduur van het produkt maar gebaseerd zijn op waardes die geen elkele installateur kan meten. En die getallen bewijzen in een optelsom of een produkt 1,2 of 3 staan. Ik kan u ook uit ervaring zeggen dat indien ik deze getallen probeer tegen te spreken de consument mij ook niet sereus neemt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.