Blog

De sector heeft een nieuwe trend ontdekt: na de vieze billen moeten nu ook de gênante vieze geurtjes van de wc verdreven worden. Voor vieze billen was er al de douche-wc, voor vieze geurtjes is er nu de wc met afzuiging of het toiletparfum.

Poeplucht

En er is blijkbaar markt voor deze producten, want Geberit kwam onlangs met het nieuws dat 80% van de mensen niet houdt van vieze toiletgeurtjes. Ik word dan meteen heel benieuwd naar die overige 20%. Vinden die poeplucht wel lekker? Zoeken ze het juist op? Wachten ze tot er net iemand is geweest voordat ze zelf gaan? Een beetje enge mensen lijken me het. En als het onderzoek klopt hebben we het wel over meer dan 3 miljoen mensen in Nederland. Of zijn er gewoon veel mensen met een slecht werkende neus? Overigens vinden mannen een stinkend toilet iets minder vies dan vrouwen. Hier verbind ik verder geen conclusies aan.

Tactieken

De stankhaters passen verschillende tactieken toe om vieze luchtjes te vermijden, aldus Geberit. Meest populair is het zo kort mogelijk houden van het toiletbezoek. Andere manieren zijn naar een ander toilet gaan, de boodschap zo lang mogelijk ophouden of het inhouden van de adem. Is de stank echt niet te vermijden, dan biedt een toiletverfrisser meestal uitkomst. Ook populair zijn het raampje, een geurkaars of het luchtafzuigsysteem.

geurtjesParfum

Helaas voor die 20% die vieze wc-geurtjes niet erg vindt, is er nóg een oplossing: de wc met afzuiging. Ik geef toe: best handig misschien in de horeca, maar voor thuis gaat het wel ver. Mijn raampje doet ook prima dienst. Als alternatief is er altijd nog het toiletparfum. Even in de pot sprayen voorafgaand aan de grote boodschap en klaar is kees. Het parfum is verkrijgbaar in smakelijke namen zoals ‘prince of mint’ en’ queen of fruits’. Je zou het bijna gaan proberen als dagelijks parfum.

Taboes

Maar misschien moet ik niet zeuren en het positief bekijken: dankzij Geberit en VI Poo (het toiletparfum) is er weer een taboe bespreekbaar gemaakt. De wereld is alweer een stukje mooier. Wat overblijft is de plaatsvervangende schaamte als ik de reclames van Geberit en VI Poo zie; een stuk gênanter dan alle vieze wc-luchtjes bij elkaar.

 

Over Margriet Brus

Margriet Brus (1983) is sinds 2015 redacteur van deze site en Installatie en Sanitair. Studeerde Nederlandse Taal en Cultuur en werkt sinds 2012 voor Eisma Bouwmedia. Schrijft het liefst over trends en ontwikkelingen in de sector en kijkt met verwonderde blik naar alles en iedereen. Heeft een voorliefde voor twitter. Vrije tijd wordt gevuld met hardlopen, squashen, lezen en reizen.

Bekijk alle berichten van Margriet Brus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.