fbpx
Blog
De beste ideeën onder de douche

Bijna driekwart van de mensen raakt geïnspireerd onder de douche. De douche blijkt hét middel te zijn voor goede ideeën.

 

Maar liefst 14 % neemt zelfs een douche speciaal om geïnspireerd te raken. “Mensen zijn creatiever onder de douche dan tijdens het werk. Een verrassende en verbazingwekkende ontdekking”, vindt Scott Kaufman, die voor kranenfabrikant Hansgrohe de motivaties om te douchen onderzocht. Het onderzoek vond plaats in Duitsland, Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, China, Zuid-Afrika, De Verenigde Staten en Brazilië, waar minstens 500 volwassenen tussen 18 en 64 jaar ondervraagd werden. Dé oplossing voor professionele inspiratieproblemen zou dus een douche op het werk zijn. Het is maar een idee.

 

Rust brengt creativiteit

We nemen een douche in de eerste plaats om hygiënische redenen, maar ook om ons te verfrissen (63 %), te ontspannen (52 %), wakker te worden (35 %) en alleen te zijn (10 %). Niet minder dan 14 % van de respondenten springt specifiek in de douche om op nieuwe ideeën te komen of problemen op te lossen. Het blijkt vooral de rust te zijn, die goed werkt op de geest, zegt 42%. Klik hier voor nog meer onderzoekdetails.

 

Jongens versus de meisjes

Zo blijkt dat 72 % van de respondenten de afgelopen maanden al eens op een lumineus idee kwam of een netelig probleem wist op te lossen tijdens het douchen. Dit blijkt vooral bij jongeren het geval. De meeste mensen douchen tussen de 6 en 10 minuten Eén op de tien doet er 21 tot 30 minuten over. Vrouwen gemiddeld een minuutje langer dan mannen. Gemiddeld douchen vrouwen 13,27 minuten en mannen 12,66 minuten. Opvallend is ook hier weer dat de jongere (18-24 jaar) 3 minuten langer onder het water staat.

 

Waterverbruik 

Vrouwen verblijven gemiddeld 6 minuten langer dan mannen in de badkamer, zo’n 73 minuten per dag. Daartegenover staat dan wel dat 12 % van de mannen er maar liefst anderhalf uur over doet om zich klaar te maken in de badkamer, tegenover 9 % van de vrouwen. Ook jongeren blijven een kwartier langer in de badkamer dan ouderen. De badkamer vertegenwoordigt in de onderzochte landen ruim een derde van het dagelijkse totale waterverbruik.

 

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site en vakblad Installatie, producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 20 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouw- en installatiepers. Schrijver van huis uit, maar inmiddels multimediaal. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. Drievoudig vader, sportfanaat en bourgondiër. Niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.