Blog

Veel ondernemers in het familiebedrijf hebben continu een gebrek aan tijd. Op het moment dat de nieuwe generatie in het bedrijf gaat werken, is het bedrijf vaak dusdanig gegroeid dat er een managementlaag nodig is. Tot die tijd is het zaak alle ballen in de lucht te houden en keihard te werken. Je wilt tenslotte niet het levenswerk van je vader en/of moeder ruïneren.

Waan van de dag

Veel familiale ondernemers worden geleefd door de waan van de dag. Volop werken in de operatie terwijl het bedrijf in de loop der jaren gegroeid is en er een andere leiderschapsstijl nodig is. Een groot deel van hun tijd gaat op aan ‘brandjes blussen’. Ze controleren alles, zijn altijd beschikbaar en werken regelmatig ook de weekenden. Ze doen alles om de boel draaiende te houden.

Herkenbaar?

Deze ondernemers werken keihard volgens een vast patroon. Ze zijn aan het overleven. Ze willen het wel anders, maar weten vaak niet hoe. In de tijd van vader was het anders. Vader was een selfmade ondernemer die zelf meerdere functies tegelijk bekleedde en met een paar medewerkers begon. Door de groei van het bedrijf en de snelle ontwikkelingen in de markt is het tijd om de stap van ondernemer naar manager te zetten. Niet vanuit luxe maar pure noodzaak. Het bedrijf heeft dringend behoefte aan leiderschap. Het goede nieuws is: dat is mogelijk. Niet door nog harder te werken, maar door het slimmer aan te pakken.

Hoe dan? Drie tips:

  1. Bouw een goed team om je heen. Succesvol zijn als leider van een bedrijf kun je simpelweg niet alleen. Je hebt hiervoor een goed team nodig waar je van op aan kunt en dat gelooft waar jij in gelooft. Selecteer je medewerkers hierop en neem afscheid van mensen die niet mee willen in de (noodzakelijke) vernieuwingen. Dit geldt ook voor familieleden die niet op de juiste plek zitten of niet capabel genoeg zijn om bepaalde taken uit te voeren.
  2. Maak een lijst van zaken die je direct kunt overdragen. Als je heel eerlijk bent kun je veel zaken goed delegeren, je moet dit alleen wel durven en vervolgens doen. Zeker in een familiebedrijf waar groei heeft plaatsgevonden is het noodzakelijk om te delegeren.
  3. Bepaal je strategie en organiseer je werk, want anders organiseert het werk jou. Maak een plan over hoe je het wil, wanneer en met wie. En vooral: kom in actie! Familiebedrijven zijn doorgaans niet gewend om plannen op papier te zetten. Veel zit in het hoofd. Juist als je samenwerkt met meerdere familieleden is het goed om de plannen te formuleren en gezamenlijk te maken. Op het moment dat je doelen stelt en de strategie er naartoe opschrijft, heb je de meeste kans deze ook te behalen.

Op deze manier werk je meer aan je bedrijf dan in je bedrijf. Hierdoor heb je tijd, ruimte en energie om je familiebedrijf te laten innoveren en groeien. Wij hebben veel familiale ondernemers geholpen om de stap van ondernemer naar leider van hun bedrijf te zetten zodat ze met meer daadkracht zaken aanpakken waardoor hun familiebedrijf nu floreert als nooit tevoren. Deze ondernemers hebben meer tijd en voelen meer rust.

Over Carola de Ruijter

Carola de Ruijter (1972) heeft samen met haar zus een familiebedrijf “Succesvolle Opvolging”. Door een stevig fundament met jarenlange kennis en ervaring met het familiebedrijf, hebben zij hun krachten gebundeld en coachen en trainen zij exclusief familiale ondernemers zodat zij de beste versie van zichzelf worden. Meester in het managen van emoties. Waarom? Familiebedrijven hebben een ijzersterke overlevingsdrang maar worden regelmatig zwaar op de proef gesteld door botsende belangen tussen de familie en het bedrijf. Carola blogt over haar ervaringen in het familiebedrijf, de complexiteit van emoties met zakelijkheid, samenwerken met familieleden en het opvolgingsproces.

Bekijk alle berichten van Carola de Ruijter

1 reactie op “Drie tips voor meer tijd

  1. Sebastiaan schreef:

    Zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar toch is het niet zo makkelijk. We zijn niet klein, maar ook niet groot. Kan een extra collega wel uit? En als ik de beslissing neem, is het echt een uitdaging om iemand te vinden, die in jou team past. En zo zijn er nog een paar punten te noemen. Is dit angst van een ondernemer of realiteit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven