fbpx
Blog

Installateurs die ook de subsidies regelen voor hun klant. We zullen het in de toekomst steeds vaker gaan zien. Een logische ontwikkeling. Want duurzame subsidies worden steeds complexer en klanten willen daarin ontzorgd worden. En willen daar ook voor betalen! Maar een subsidie regelen is niet iets dat je er even bijdoet. Waar moet je op letten? En wat zijn de valkuilen van Subsidie as a Service? Ik geef je 3 tips!

Totaalpakket

Het klinkt simpel. Maar duurzame subsidies regelen voor de klant moet je pas gaan doen als je daar als installateur ook echt iets mee wilt. Je kunt zoiets niet half doen. Je gaat nat op het moment dat de klant later ontdekt dat er meer subsidiemogelijkheden waren. Je zult je er dus echt in moeten verdiepen en altijd op de hoogte moeten zijn van de nieuwste regelingen. Verder moet het hele subsidietraject van begint tot eind kloppen. Dat begint al op je website, waar bijvoorbeeld wordt gecommuniceerd dat jij die warmtepomp levert en zorgt dat de subsidie automatisch in mindering wordt gebracht. Het handigste is dat de klant op de website al door middel van een slimme rekentool kan zien hoe hoog die subsidie is. Zorg verder voor een duidelijke flyer, die de klant later aan zijn boekhouder kan geven, met daarop de extra fiscale subsidies die hij eventueel bij de belastingaangifte kan indienen. Op die manier lever je dus een totaalpakket en ontzorg je de klant van a tot z.

Handige sites

Je moet zoiets alleen maar doen als je het ook echt leuk vindt om die subsidie te regelen. Nog los van of je er de tijd voor hebt. Is dat niet het geval – maar wil je wel graag de klant ontzorgen en zie je het ook als een mooi extra verdienmodel – kijk dan of iemand anders binnen je bedrijf dit kan doen. Of besteed het uit. Er zijn diverse bureaus die bijvoorbeeld voor de klant eenvoudig de 21 procent BTW-teruggave regelen bij de installatie van de zonnepanelen. Maar er zijn ook allerlei handige websites die je verder kunnen helpen, zoals energietransitiedoorinstallateurs.nl. Een platform ontwikkeld door Techniek Nederland.

En wat dacht je van simpelsubsidie.nl/installateurs. Dit is een online tool die jou als installateur ondersteunt bij het regelen van de subsidies. Je biedt de klant daarmee een eigen digitale omgeving, waar hij in één oogopslag de verschillende subsidies kan zien. Grote voordeel van zo’n tool is dat je je er niet zelf tot achter de komma in hoeft te verdiepen. Maar je kunt het zo wel als extra dienst aanbieden aan de klant! En ben je aangesloten bij een samenwerkingsverband of een inkoopcombinatie, kijk dan wat je gezamenlijk kunt doen. Een handige subsidietool opzetten doe je gemakkelijker samen dan in je eentje!

Mooie marge

Als accountant en adviseur zie ik het regelen van subsidies door de installateur als een echte kans. En een extra dienst waar je een goede marge op kunt behalen. Het mooie is dat de klant daar ook graag voor wil betalen. Op het moment dat hij voor een bepaalde installatie een investering doet van 10.000 tot 15.000 euro – en daar een subsidie voor krijgt van 2.000 euro – dan vindt hij het geen enkel probleem dat jij een paar honderd euro rekent voor het regelen daarvan. Sterker nog, hij heeft vaak helemaal geen zin om dat zelf te gaan doen. Particuliere, maar ook zakelijke klanten zien meestal door de bomen het bos niet meer als het gaat om duurzame subsidies. Op het moment dat ze dat kunnen uitbesteden, doen ze dat graag. Klanten willen vooral niet het gevoel hebben dat ze een subsidie missen!

Natuurlijk, het aanvragen van een subsidie is iets heel anders dan het installeren van bijvoorbeeld een warmtepomp. Maar ga je dit soort diensten níet aanbieden, dan zul je vroeg of laat worden ingehaald. Door collega-bedrijven of andere commerciële aanbieders. Want de klant wíl ontzorgd worden. Die kant gaat we steeds meer op. Het is dus de vraag hoe jij daar als installateur op in gaat spelen!

Stefan van Maasakkers is adviseur en vennoot bij RHM

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur en vennoot bij RHM accountancy en advies. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.