
Wat u zelf vertelt over de installaties die u bouwt, vinden we niet zo interessant. Het gaat erom wat uw klanten vertellen.
Maar laat dat nou nèt de ontbrekende content zijn op de websites van veel mkb-ondernemers. Gemiste kans. De ervaringen van uw allerbeste klanten (ambassadeurs) trekken nieuwe klanten over de streep. Binnenhengelen, die ambassadeurs!
Onlangs interviewde ik ‘klantenluisteraar’ Frans Reichardt, te lezen in het vakblad Installatie en Sanitair dat deze week op de mat ploft. Hij vertelde me ter voorbereiding op het interview de websites bekeken te hebben van een aantal lokale installateurs. Het viel hem op dat er ‘bar weinig’ reviews van klanten op stonden. Reichardt: “Die installatiebedrijven roepen allemaal hetzelfde. Wij zijn innovatief! Nou, dat interesseert de klant dus niet. Die wil meningen van andere klanten horen over betrouwbaarheid, service en bereikbaarheid.”
Wij van WC Eend
Ik sluit me bij Frans Reichardt aan. Een websites zonder reviews heeft, zeg maar, een te hoog ‘wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eend-gehalte’. Dat werkt niet meer in 2014. Vergeet dus die preek voor eigen parochie. Geef uw content met klantenreviews de juiste bite (en een flinke dot geloofwaardigheid). Reviews zorgen dat bezoekers langer op uw website blijven en dat het vertrouwen bij nieuwe klanten groeit. Ze stimuleren de conversie en zijn echte eye-catchers in de zoekresultaten van Google.
Eerlijkheid duurt het langst
We gaan nog een slagje dieper. Een goede review (lees hier bruikbare tips) is de beschrijving van een eerlijke gebruikerservaring, inclusief details, punten van kritiek en verbetersuggesties. Of u nu installateur, zakelijke dienstverlener, fietsenmaker of warme bakker bent, uw klanten willen een realistisch beeld kunnen vormen van uw dienstverlening. Vooral in de b-to-b is behoefte aan inhoudelijk goed onderbouwde praktijkervaringen van andere klanten/gebruikers. Daarbij gaat het om hout snijdende details, sterke verkoopargumenten, prikkelende uitspraken en relevante feiten en cijfers. Zulke reviews verdienen zichzelf terug. Dus… laat anderen uw verhaal vertellen. Wat is uw verhaal?