fbpx
Blog
Oudjes niet betuttelen

Van de meisjes die nu geboren worden, wordt de helft dik 100 jaar.

 

Ook de mannen die de eeuw net niet halen, 94, werken straks langer, ze wonen nóg langer zelfstandig, en weten niet beter dan dat alles online en custom-made is. Ook de installaties. Dat u het weet.

 

Doorbraak blijft uit 

Al jaren roept de technische installatiebranche dat de vergrijzende maatschappij en het wegvallen van de verzorgingstaat kansen biedt. Producten genoeg, maar niettemin wacht zowel de domotica als de levensloopbestendige badkamer al tijden op ‘de echte doorbraak’. Waar ligt dat aan? Ik moet denken aan zo’n B-artiest waar het maar net niet mee wil lukken. Wie heel lang zegt dat ie op het punt van doorbreken staat, kan een tikkeltje zielig ogen.

 

BZN

Op de 50 Plus Beurs -ja, daar ben ik geweest-, ná het optreden van voormalig BZN bij omroep Max, heb ik 10 krasse knarren aangesproken. Mijn conclusie na dit totaal niet-representatieve onderzoek: de senior is geen kip met gouden eieren, die zich op betuttelende wijze door de commercie laat inpakken. No way. Maar hij wil vanalles, heeft hier geld voor, maar heeft geen idee waar hij heen moet.

 

De boer op 

Als deze doelgroep iets níet wil, is het een traditionele behandeling waarin beperkingen centraal staan en anderen bepalen ‘wat het beste is’. Sterker nog: juist procesinnovatie als volledige ontzorging en de géén-gedoe-garantie is koren op de molen van de vitale senior, of gehandicapte medemens. De boodschap van de trendreportage in de Installatie en Sanitair die afgelopen week op de mat plofte: ondernemers moeten de boer op, en hun badkamers, domotica en andere verlichtende en luxe waar in klare taal presenteren, máár bovenal de oplossing naar voren schuiven, in plaats van problemen aandikken of technische complexiteit benoemen. Brancheoverstijgend. De spulletjes zijn er al jaren. Maar er zijn nog té veel ondernemingen die denken dat de levensloopbestendige woning zichzelf wel verkoopt.  Om het clichéwoord maar één keer te noemen: het draait om participeren. Uit de schulp kruipen. Buiten gebaande paden denken, en bovenal: luisteren. En dat is net als ondernemen een werkwoord.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site en vakblad Installatie, producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 20 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouw- en installatiepers. Schrijver van huis uit, maar inmiddels multimediaal. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. Drievoudig vader, sportfanaat en bourgondiër. Niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.