Blog

Als servicemonteur krijg je de vreemdste klachten binnen. Maar de meest gemelde klacht is toch wel het aloude ‘hij doet het niet’. Kort, krachtig, maar absoluut nietszeggend. En dan begint het spel van doorvragen, waarbij vaak al snel duidelijk wordt dat de eindgebruiker het verhaal boos en geïrriteerd aan de installateur heeft verteld, dat deze laatste daar in zijn hoofd een conclusie aan heeft verbonden en vervolgens vanuit die insteek het verhaal weer aan mij doorgeeft.

Lastig om dan bij de kern te komen. Wat ervaart de bewoner? En wat is er op die momenten zichtbaar op de thermostaten, de vloerverwarmingsregelaar, de ketelsturing, de cv-ketel, de vloerverwarmingsverdeler, etc.? Want ‘hij doet het niet’ klinkt zo simpel, de hoeveelheid mogelijke oorzaken (nog even los van de enorme hoeveelheid zaken die het niet kunnen doen) zijn veel minder simpel en kort samen te vatten.

Vraagspelletje

Zo ook bij een woning waar zowel op de begane grond als de verdieping vloerverwarmingsregelaars zijn geplaatst. Sinds een onderhoud aan de cv-ketel en een check-up van het hele systeem werkt de regeling beneneden niet meer. Het is er vaak plakkerig warm, terwijl de thermostaten inmiddels al zijn teruggezet naar 5 graden. En als het een keer te koud is – wat bijna nooit meer voorkomt – dan is het ook niet meer warm te krijgen. Zelfs niet met de thermostaat op 30 graden vragend.

En daar begint het vraagspelletje.

Ik: is het nu te warm beneden?
Installateur: ja, en hoe!

Ik: hoe staat de thermostaat ingesteld?
Installateur: op 5 graden, maar het is hier 22,5 graden volgens de thermostaat.

Ik: welke ledjes zie je op de vloerverwarmingsregelaar?
Installateur: geen, alleen die van de stroom.

Ik: wat zie je op de centrale unit in het foutlogboek?
Installateur: niks, er zitten geen foutmeldingen in, het systeem heeft zelf niet eens door dat het niet goed werkt.

Ik: wat zie je op de display van de ketel?
Installateur: een radiator en 68 graden en de thermostaat staat op 5 graden. Zie je wel, dat kl*te-systeem werkt echt niet!

Ik: welk ledje zie je branden op de ketelsturing?
Installateur: een groene, rechtsboven.

Ik: staat er ergens in de woning een thermostaat vragend?
Installateur: ja, in de kantoorruimte en in de badkamer, maar dat is allebei op de verdieping.

Ik: wat zie je op de regelaar van de verdieping?
Installateur: groene ledjes bij zone 2 en zone 7. Dat zijn de badkamer en de kantoorkamer, dus dat klopt wel. Het gaat ook om beneden hoor, niet om boven!

Ik: wat gebeurt er als je nu beneden ook nog één zone vragend zet? Zet de keuken maar even op 30 graden, als je wilt.
Installateur: nu gaat er een groene led bij die zone beneden branden.

Ik: wat gebeurt er met de flow in deze groep?
Installateur: ik heb geen flowmeters, dus dat zie ik niet.

Ik: wat is de stand van de servomotor? Waar staat het rode palletje op de servomotor nu?
Installateur: die is dicht. Zie je wel dat het niet werkt!

Ik: hoe staan de andere servomotoren?
Installateur: die staan allemaal open, terwijl alle ledjes uit zijn. Ik zei toch dat het niet werkt! Dat ding is gewoon kapot.

Ik: als je de kap eraf haalt, kijk dan even naar de dipswitch om in te stellen welke motoren je toepast. Ik heb het vermoeden dat je spanningloos gesloten motoren hebt, maar dat de dipswitch op spanningloos geopende motoren staat. Dan werkt de regeling dus precies verkeerd om.
Installateur: haha ja, dat zou wat zijn, hè? Maar ik niet ben achterlijk! Wacht, ik haal de kap er even af.

En toen bleef het even stil. Op een flinke krachtterm na…

Installateur: oeps. Ik vrees dat je gelijk hebt.

Achteraf bleek dat de servicemonteur tijdens de onderhoudsbeurt van de ketel snel de werking van de servomotoren had willen testen en daarom de dipswitch even had omgezet. Maar daar waar hij boven wel zo slim was om de switch weer in de juiste positie te zetten, was hij dat beneden vergeten. Dat zo’n superklein schakelaartje zulke problemen zou geven, had hij uiteraard niet in de gaten.

Eind goed, al goed. ‘Hij doet het niet’ bleek dus uiteindelijk na het juiste vragentraject een ‘hij doet exact waar jullie hem op hebben ingesteld’ te zijn.

Over Yvian Jenniskens

Yvian Jenniskens

Als voormalig zelfstandige in de wondere wereld van (na)regelingen, hydraulische (dis)balans en trouble shooten is Yvian (1972) nu werkzaam als Account Manager bij het nieuwe thuis van Honeywell Home: Resideo. Deze - soms sportieve - vakidioot en moeder van twee heeft een passie voor social media, het delen van kennis, vrouwen in de (installatie)techniek én het oplossen van klachten. Deze passies deelt zij graag met de nodige relativering en een vleugje humor in haar blogs.

Bekijk alle berichten van Yvian Jenniskens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.